Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 1 Issue: 2, 1 - 11, 31.10.2024

Abstract

Bu çalışmanın amacı spor bilimleri öğrencilerinin iletişim becerileri ile sportmenlik davranışlarının incelenmesidir. Araştırmamızda betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmamıza 190 erkek ve 110 kadın, toplam 300 üniversite öğrencisi katılmıştır. Çalışmamızda katılımcıların iletişim becerilerini incelemek için Korkut (1996) tarafından geliştirilen “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, orijinalde Vallerand ve arkadaşları (1994) tarafından geliştirilmiş ve Türkçe uyarlaması Sezen Balçıkanlı (2010) tarafından gerçekleştirilen “Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmamızın veri analizinde tanımlayıcı istatistik ile MANOVA analizleri tercih edilmiştir. Bulgulara göre cinsiyet değişkeni ile iletişim becerileri arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet değişkeni ile sportmenlik davranışı alt boyutları olan sosyal normlara uyum ve kurallar ve yönetime saygı arasında anlamlı fark belirlenmiştir. Diğer bağımsız değişkenler olan bölüm ve düzenli spor yapma değişkenleri ile iletişim becerileri ve sportmenlik davranışı alt boyutları arasında anlamlı fark belirlenmemiştir. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve sportmenlik davranışları cinsiyet değişkeni açısından farklılık gösterirken, bölüm ve düzenli spor yapma değişkeninin bu kavramları üzerinde etkilerinin olmadığı tespit edilmiştir.

References

  • Aypay, A. (2015). Sensıtivity to Punishment In The Academic Context: It’s Relationship With Locus of Control, Gender and Grade Level/Akademik Bağlamda Ceza Hassasiyeti: Denetim Odağı, Cinsiyet ve Sınıf Düzeyiyle İlişkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1475-1495.
  • Balçıkanlı, G. S. (2010). Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği’nin Türkçe Uyarlamasi: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalişmasi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10.
  • Balçıkanlı, G. S., & Yıldıran, İ. (2011). Profesyonel futbolcularin sportmenlik yönelimleri ve empatik eğilim düzeyleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 49-56.
  • Cengiz, R. (2016). Spor ve İletişim. Yetim, AA ve Cengiz, R. Sporda Etkili İletişim, 123-178.
  • Certel, Z., Bahadır, Z., & Çelik, B. (2020). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranişlari. Spor ve performans araştırmaları dergisi, 11(3), 221-230.
  • Çağlayan, B., Coşkun, S., & Yılmaz, B. (2021). Relationship between sportsmanship behavior and communication skills: A study on university student-athletes. International Journal of Recreation and Sports Science, 5(1), 83-89.
  • Çalayır, Ö., Yıldız, N., Yaldız, Ö., & Çoknaz, H. (2017). Hokey müsabakalarına katılan sporcuların beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 27-37.
  • Dallı, M., Ünlü, Y., & Pekel, A. (2017). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişki.
  • Ekinci, N. E. (2018). Effect of Recreational Activities on the Self-Esteem Level of High School Students. Spor Eğitim Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 9-13.
  • Erdem, K., Çağlayan, A., & Özbar, N. (2017). Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde Öğrenim Gören Öğrencilerin İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 1(1), 18-25.
  • Göksel, A. G., & Caz, Ç. (2016). Anadolu lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Güllü, S. (2018). Sporcularin antrenör-sporcu ilişkisi ile sportmenlik yönelimleri üzerine bir araştirma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 190-204.
  • Güllü, S., & Şahin S. (2018). Milli güreşçilerin sportmenlik yönelim düzeyleri üzerine bir araştirma. Electronic Turkish Studies, 13(18).
  • Karafil, A. Y., Atay, E., Ulaş, M., & Melek, C. (2017). Spora katılımın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları üzerine etkisinin araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-11.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma teknikleri: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kayışoğlu, N. B., Altınkök, M., Temel, C., & Yüksel, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının incelenmesi: Karabük ili örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(3), 1045-1056.
  • Kılcıgil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö., Eroğlu, K., & Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 19-28.
  • Korkut F., Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Semineri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi,28,s.143-149, 2005.
  • Korkut, F. (1997). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Anadolu Üniversitesi, 208-218.
  • Korkut, F. (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 143-149.
  • Özer, Y. E. (2008). Küresel rekabet-bölgesel kalkınma ajansları ve Türkiye. Review of Social, Economic & Business Studies, 9(10), 389-408.
  • Öztürk, Ö. T., & Soytürk, M. (2019). Sporcu algılarına göre antrenör iletişim becerileri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 576-583.
  • Selağzı, S., & Çepikkurt, F. (2014). Antrenör ve sporcu iletişim düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 11-18.
  • Sen L., The Handbook of CommunicationSkills. Prentice-Hall of India Private Limited, New Delhi, s.4-6, 2008.
  • Tepeköylü, Ö., Soytürk, M., & Çamlıyer, H. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu (besyo) öğrencilerinin iletişim becerisi algilarinin bazi değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
  • Vallerand RJ, Losier GF. (1994). Self-Determined motivation and sportmanship orientation: An assessment of their temporal relationship. Journal of sport&exercise psychology; 16: 229-245.
  • Yıldız, A. B. (2022). Spor bilimleri fakültesi adaylarının spor yaralanması kaygıları ile sportif sorunlarla başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 408-425.
  • Zıllıoğlu, M.(2010). İletişim Nedir?, 4. bs., Kültür Dizisi, İstanbul Cem Yayınevi, Ekim 2010 (çevrimiçi).
Year 2024, Volume: 1 Issue: 2, 1 - 11, 31.10.2024

Abstract

References

  • Aypay, A. (2015). Sensıtivity to Punishment In The Academic Context: It’s Relationship With Locus of Control, Gender and Grade Level/Akademik Bağlamda Ceza Hassasiyeti: Denetim Odağı, Cinsiyet ve Sınıf Düzeyiyle İlişkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1475-1495.
  • Balçıkanlı, G. S. (2010). Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği’nin Türkçe Uyarlamasi: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalişmasi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10.
  • Balçıkanlı, G. S., & Yıldıran, İ. (2011). Profesyonel futbolcularin sportmenlik yönelimleri ve empatik eğilim düzeyleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 49-56.
  • Cengiz, R. (2016). Spor ve İletişim. Yetim, AA ve Cengiz, R. Sporda Etkili İletişim, 123-178.
  • Certel, Z., Bahadır, Z., & Çelik, B. (2020). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranişlari. Spor ve performans araştırmaları dergisi, 11(3), 221-230.
  • Çağlayan, B., Coşkun, S., & Yılmaz, B. (2021). Relationship between sportsmanship behavior and communication skills: A study on university student-athletes. International Journal of Recreation and Sports Science, 5(1), 83-89.
  • Çalayır, Ö., Yıldız, N., Yaldız, Ö., & Çoknaz, H. (2017). Hokey müsabakalarına katılan sporcuların beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 27-37.
  • Dallı, M., Ünlü, Y., & Pekel, A. (2017). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişki.
  • Ekinci, N. E. (2018). Effect of Recreational Activities on the Self-Esteem Level of High School Students. Spor Eğitim Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 9-13.
  • Erdem, K., Çağlayan, A., & Özbar, N. (2017). Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde Öğrenim Gören Öğrencilerin İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 1(1), 18-25.
  • Göksel, A. G., & Caz, Ç. (2016). Anadolu lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Güllü, S. (2018). Sporcularin antrenör-sporcu ilişkisi ile sportmenlik yönelimleri üzerine bir araştirma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 190-204.
  • Güllü, S., & Şahin S. (2018). Milli güreşçilerin sportmenlik yönelim düzeyleri üzerine bir araştirma. Electronic Turkish Studies, 13(18).
  • Karafil, A. Y., Atay, E., Ulaş, M., & Melek, C. (2017). Spora katılımın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları üzerine etkisinin araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-11.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma teknikleri: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kayışoğlu, N. B., Altınkök, M., Temel, C., & Yüksel, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının incelenmesi: Karabük ili örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(3), 1045-1056.
  • Kılcıgil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö., Eroğlu, K., & Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 19-28.
  • Korkut F., Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Semineri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi,28,s.143-149, 2005.
  • Korkut, F. (1997). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Anadolu Üniversitesi, 208-218.
  • Korkut, F. (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 143-149.
  • Özer, Y. E. (2008). Küresel rekabet-bölgesel kalkınma ajansları ve Türkiye. Review of Social, Economic & Business Studies, 9(10), 389-408.
  • Öztürk, Ö. T., & Soytürk, M. (2019). Sporcu algılarına göre antrenör iletişim becerileri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 576-583.
  • Selağzı, S., & Çepikkurt, F. (2014). Antrenör ve sporcu iletişim düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 11-18.
  • Sen L., The Handbook of CommunicationSkills. Prentice-Hall of India Private Limited, New Delhi, s.4-6, 2008.
  • Tepeköylü, Ö., Soytürk, M., & Çamlıyer, H. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu (besyo) öğrencilerinin iletişim becerisi algilarinin bazi değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
  • Vallerand RJ, Losier GF. (1994). Self-Determined motivation and sportmanship orientation: An assessment of their temporal relationship. Journal of sport&exercise psychology; 16: 229-245.
  • Yıldız, A. B. (2022). Spor bilimleri fakültesi adaylarının spor yaralanması kaygıları ile sportif sorunlarla başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 408-425.
  • Zıllıoğlu, M.(2010). İletişim Nedir?, 4. bs., Kültür Dizisi, İstanbul Cem Yayınevi, Ekim 2010 (çevrimiçi).
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Alparslan Aziz Tunç

Oruç Ali Uğur

Publication Date October 31, 2024
Submission Date October 12, 2024
Acceptance Date October 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Tunç, A. A., & Uğur, O. A. (2024). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi. KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, 1(2), 1-11.