The corrosion exposure of steels is a common case. The aim of this study is to decrease corrosion rate in soil that is especially critical in submerged steel pipes by nickel electroplating. Nickel electroplating is conducted at two current densities of 1.5 A/dm2 and 4 A/dm2. It is revealed that the hardness values of the steels that are plated at low current density (1.5 A/dm2) are higher than that of the ones that are plated at high current density (4 A/dm2). The soil corrosion tests were carried out with the electroplated specimens at 1.5 A/dm2 to preserve the hardness. Both electroplated and un-plated steel specimens were hold for 624 hours in the soil solution prepared in the laboratory. The soil corrosion behavior of nickel electroplated steels has not been studied in literature. The cell potentials are measured by using Cu-CuSO4 reference electrode. The corrosion rates for the un-plated and plated specimens are calculated 5.7 and 1.4 µm/year, respectively. Electroplating the pipes and measuring pipe to soil potentials in situ applications can be suggested for future research.
Çeliklerin korozyona uğraması yaygın bir durumdur. Bu çalışmanın amacı, özellikle gömülü çelik borularda kritik olan korozyon hızının nikel elektro kaplama ile azaltılmasıdır. Nikel kaplama, 1.5 A/dm2 ve 4 A/dm2 olmak üzere iki akım yoğunluğunda yapılmıştır. Düşük akım yoğunluğunda (1.5 A/dm2) kaplanan çeliklerin sertlik değerleri yüksek akım yoğunluğunda (4 A/dm2) kaplananlarınkinden daha yüksektir. Elektro kaplanmış ve kaplanmamış numunelerin ikisi de laboratuvarda hazırlanan bir toprak çözeltisinde 624 saat bekletilmiştir. Nikel kaplanmış çeliklerin topraktaki korozyon davranışları literatürde çalışılmamıştır. Hücre potansiyelleri Cu-CuSO4 referans elektrot kullanarak ölçülmüştür. Kaplanmamış ve kaplanmış numunelerin korozyon hızları sırasıyla 5.7 ve 1.4 µm/yıl olarak hesaplanmıştır. Boruları elektro kaplama ve borudan toprağa potansiyelleri yerinde ölçme uygulamaları gelecek çalışmalar için önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 4, 2019 |
Submission Date | February 18, 2019 |
Acceptance Date | May 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 4 |