Mankind needs an order to be able to first understand and to get rid of some of the
chaos that he encounters in his life cycle. This need for order is addressed with the
help of one or more specified measures. The most fundamental effort to
scientifically transform chaos into order is “classification”. A phenomenon or
phenomena subject to a research study are classified first; then they are examined
within the context of relationality with other phenomenon or phenomena.
Music can be examined as a phenomenon in a scientific framework. If this is the
goal, classifying is an indispensable necessity to be able to transform the chaos that
exists in music into the cosmos and to understand the music phenomenon. Music
is a really complicated phenomenon. In a musical classification, it is appropriate to include all the components and processes of music. Therefore, while classifying
music, multi-criteria and relationality should take place in classifications instead of
a monologic and reductionist approach. In this article, a new model is proposed in
this framework for music classifications. With this proposal, the main goal is to
build on consistent, objective criteria, as far as possible, while staying away from
monologic and reductionist approaches.
Ersoy, İlhan (2017). Üslup Kavramına Analitik Bir Bakış: Türkiye’de Geleneksel Müziklerde Performans
Normları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, ss. 302-314.
Hodeir, Andre (1971). Müzikte Türler ve Biçimler. İstanbul: Maarif Basımevi.
Kaemmer, E. John (1993). Music in Human Life Anthropological Perspectives on Music. Austin: University of
Texas Press.
Kandemir, Orhan (2012). “Yitik Zamanın İçinde: Caz”. Doğu Batı Sayı 62, ss. 261-268.
Kenny, G. Michael & Smille, Kirsten (2015). Antropolojiye Giriş. (S. Torlak, Çev.) Ankara: Dipnot Yayınları.
Kongar, Emre (2007). Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul: Remzi Kitabevi.
İnsanoğlu, yaşam sürecinde karşılaştığı kimi kaosları önce anlamlandırabilmek ve
bu kaoslardan kurtulabilmek için bir düzene ihtiyaç duyar. Bu düzen ihtiyacı
belirlenen bir ya da birkaç ölçütün yardımıyla giderilir. Bilimsel zeminde kaosun bir
düzene dönüştürülmesine yönelik en temel çaba “sınıflandırma”dır. Bir araştırmaya
konu olan olgu ya da olgular önce sınıflandırılır; daha sonra diğer olgu ya da olgular
ile bir ilişkisellik (relationality) çerçevesinde irdelenir.
Müzik, bir fenomen olarak bilimsel bir çerçevede irdelenebilir. Eğer amaç bu ise,
müzikte var olan kaosu kozmosa dönüştürebilmek ve müzik fenomenini
anlamlandırabilmek için sınıflandırma vazgeçilmez bir zorunluluktur. Müzik
gerçekten karmaşık bir fenomendir. Müziksel bir sınıflandırmada müziğin tüm
bileşenlerinin ve süreçlerinin dahil edilmesi yerinde olur. Dolayısıyla müzikleri
sınıflandırırken, monolojik ve indirmeci bir yaklaşım yerine; sınıflandırmalarda çok
ölçütlülük ve ilişkisellik yer almalıdır. Bu makalede müzik sınıflandırmalarına yönelik
bu çerçevede yeni bir model önerilmektedir. Bu öneri ile temel amaç, monolojik ve
indirgemeci yaklaşımlardan uzak kalınarak -olabildiğince- tutarlı ve nesnel ölçütler
üzerinde inşa edilmesine yöneliktir.
Ersoy, İlhan (2017). Üslup Kavramına Analitik Bir Bakış: Türkiye’de Geleneksel Müziklerde Performans
Normları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, ss. 302-314.
Hodeir, Andre (1971). Müzikte Türler ve Biçimler. İstanbul: Maarif Basımevi.
Kaemmer, E. John (1993). Music in Human Life Anthropological Perspectives on Music. Austin: University of
Texas Press.
Kandemir, Orhan (2012). “Yitik Zamanın İçinde: Caz”. Doğu Batı Sayı 62, ss. 261-268.
Kenny, G. Michael & Smille, Kirsten (2015). Antropolojiye Giriş. (S. Torlak, Çev.) Ankara: Dipnot Yayınları.
Kongar, Emre (2007). Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Ersoy, İ. (2017). MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi(11), 1-16. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.517061
AMA
Ersoy İ. MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ. EKOD. Aralık 2017;(11):1-16. doi:10.31722/konservatuvardergisi.517061
Chicago
Ersoy, İlhan. “MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 11 (Aralık 2017): 1-16. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.517061.
EndNote
Ersoy İ (01 Aralık 2017) MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 11 1–16.
IEEE
İ. Ersoy, “MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ”, EKOD, sy. 11, ss. 1–16, Aralık 2017, doi: 10.31722/konservatuvardergisi.517061.
ISNAD
Ersoy, İlhan. “MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 11 (Aralık 2017), 1-16. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.517061.
JAMA
Ersoy İ. MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ. EKOD. 2017;:1–16.
MLA
Ersoy, İlhan. “MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 11, 2017, ss. 1-16, doi:10.31722/konservatuvardergisi.517061.
Vancouver
Ersoy İ. MÜZİKTE TÜR KAVRAMI: MÜZİK TÜRLERİ SINIFLANDIRMASINDA YENİ BİR MODEL ÖNERİSİ. EKOD. 2017(11):1-16.