Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ

Yıl 2016, Sayı: 9, 73 - 89, 31.12.2016

Öz

Anadolu’dan Balkanlar’a, Balkanlar’dan Anadolu’ya yaşanan göçler kültür
etkileşimlerini, kültürlerin dinamikliğini sağlamıştır. Göçmenler Türkiye’ye yerleşme
sürecinde zaman zaman zorluklar yaşasa da hep bir arada kalmayı başarmışlardır.
Makedonya’nın Delçova ve Titoveles bölgesinden gelip İzmir’e yerleşen
göçmenlerin incelendiği bu çalışmada ele alınan bölgeler; Çiğli, Nergiz, Demirköprü,
Maltepe, Çamdibi, Yeşilova, Gültepe, Mersinpınar ve Levent olarak belirlenmiştir.
Buradaki göçmenler hep birlikte geleneksel kültürlerini yaşatmışlar ve günümüze
kadar getirmişlerdir. Yaşayan kültürleri doğum, düğün ve ölüm gibi ritüellerde daha
belirgin görülmektedir. Göçmen kültürünün bir parçası olan Tapani adı verilen
orkestra düğünlerin vazgeçilmezidir. Makedonya’dan göçen müzisyenlerle İzmir’de
yetişen müzisyenler Tapaniyi oldukça geniş kitlelere hitap edecek şekilde
yaşatmışlardır.

Kaynakça

  • HALL, Richard (2003). Balkan Savaşları 1912-1913. 1. Dünya Savaşının Provası, Çev. M. Tanju Akad, İstanbul: Homer Yayınları.
  • HOFFMAN, George W. (1977), “The Evolution of the Ethnographic Map of Yugoslavia: A Historical Geographic Interpratation” An Historical Geography of the Balkans (iç.), Francis W. Carter (ed.), London: Academic Press Inc, 440-464.
  • IŞIK, Laçin (2003). İzmir Makedon Türklerinde Profesyonel Müzisyenlik, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KOLEDAROV, Peter S. (1977), “Ethnical and Political Preconditions for Regional Names in the Central and Eastern Parts of the Balkan Peninsula” An Historical Geography of the Balkans (iç.) Francis W. Carter (ed.), London: Academic Press Inc.
  • ORAN, Baskın (1993). Balkan Türkleri Üzerinde İncelemeler (Bulgaristan-Makedonya-Kosova), Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: 48, Sayı: 1.
  • ÖCALAN, Hasan Basri (2002). Balkanlar’daki Türk Kültürü’nün Dünü-Bugünü-Yarını, Bursa: Uluslararası Sempozyum Bildiri Kitabı (26-28 Ekim 2001).
  • RAHMAN, Reyhan (2012). Makedonya’da Türk Azınlık ve Makedonya-Türkiye İlişkileri, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • SAATÇİ, Meltem Begüm (2002). Osmanlı İmparatorluğu’nun Son Döneminde Makedonya Sorunu, Dünden Bugüne Makedonya Sorunu, Ankara: Asam Yayınları.
  • SÜRGEVİL, Sabri-ÖZGÜN Cihan (2012). BALKANLAR-1, İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları, Edebiyat Fakültesi Yayın No: 172.
  • TIMOTHY, Rice (2002). Macedonia, Bulgaria. Garland The Encyclopedia of World Music ‘Europe’. TURAN, Zeynel (2014). Geçmişten Günümüze Makedonya Türklerinin Evlenme Düğün Gelenekleri, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.
  • VATAN, Kemal (2015). Rumeli-Balkan Fıkralarımız Ve İlginç Öykülerimiz, 3.baskı, İzmir
  • VATAN, Kemal (2015). Yugoslavya’dan Türkiye’ye Acı Tatlı Hatıralar, İzmir.
  • Cumhuriyet Gazetesi, 17 Temmuz 1935.
  • ÇİÇEK, Kadir Ziya. (2016, Mart) İzmir, Görüşme. (G. Şengül, Görüşme Yapan).
  • DAVUTOĞLU, İsmet. (2016, Mart), İzmir, Görüşme. (G. Şengül, Görüşme Yapan).

TRADITION of TAPANİ (BAND) in MACEDONIA IMIGRANTS in IZMIR

Yıl 2016, Sayı: 9, 73 - 89, 31.12.2016

Öz

Migration from Anatolia to Balkan, Balkan to Anatolia, cultural integration provided

the dynamism of cultures. Immagrants had always managed to stay in-one,

however they had some difficulties while they were settling to Turkey. In this article,

that is limited to Izmir in Turkey, generally we are examining immigrants from

Delçova and Titoveles in Macedonia. We take Çiğli, Nergiz, Demirköprü, Maltepe,

Çamdibi, Yeşilova, Gültepe, Mersinpınar and Levent from Izmir. Immigrant in this

districts all together, they keep the culture alive and bring it to present. Living

cultures can be seen easily from ritual like birth, death, and weddings. Tapani (Band),

which is the part of the immigrants culture, is irreplaceable. Musicians came from

Macedonia and musicans grew up in Izmir keep the Tapani alive in such a way that

to address to large crowd of people.

Kaynakça

  • HALL, Richard (2003). Balkan Savaşları 1912-1913. 1. Dünya Savaşının Provası, Çev. M. Tanju Akad, İstanbul: Homer Yayınları.
  • HOFFMAN, George W. (1977), “The Evolution of the Ethnographic Map of Yugoslavia: A Historical Geographic Interpratation” An Historical Geography of the Balkans (iç.), Francis W. Carter (ed.), London: Academic Press Inc, 440-464.
  • IŞIK, Laçin (2003). İzmir Makedon Türklerinde Profesyonel Müzisyenlik, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KOLEDAROV, Peter S. (1977), “Ethnical and Political Preconditions for Regional Names in the Central and Eastern Parts of the Balkan Peninsula” An Historical Geography of the Balkans (iç.) Francis W. Carter (ed.), London: Academic Press Inc.
  • ORAN, Baskın (1993). Balkan Türkleri Üzerinde İncelemeler (Bulgaristan-Makedonya-Kosova), Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: 48, Sayı: 1.
  • ÖCALAN, Hasan Basri (2002). Balkanlar’daki Türk Kültürü’nün Dünü-Bugünü-Yarını, Bursa: Uluslararası Sempozyum Bildiri Kitabı (26-28 Ekim 2001).
  • RAHMAN, Reyhan (2012). Makedonya’da Türk Azınlık ve Makedonya-Türkiye İlişkileri, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • SAATÇİ, Meltem Begüm (2002). Osmanlı İmparatorluğu’nun Son Döneminde Makedonya Sorunu, Dünden Bugüne Makedonya Sorunu, Ankara: Asam Yayınları.
  • SÜRGEVİL, Sabri-ÖZGÜN Cihan (2012). BALKANLAR-1, İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları, Edebiyat Fakültesi Yayın No: 172.
  • TIMOTHY, Rice (2002). Macedonia, Bulgaria. Garland The Encyclopedia of World Music ‘Europe’. TURAN, Zeynel (2014). Geçmişten Günümüze Makedonya Türklerinin Evlenme Düğün Gelenekleri, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.
  • VATAN, Kemal (2015). Rumeli-Balkan Fıkralarımız Ve İlginç Öykülerimiz, 3.baskı, İzmir
  • VATAN, Kemal (2015). Yugoslavya’dan Türkiye’ye Acı Tatlı Hatıralar, İzmir.
  • Cumhuriyet Gazetesi, 17 Temmuz 1935.
  • ÇİÇEK, Kadir Ziya. (2016, Mart) İzmir, Görüşme. (G. Şengül, Görüşme Yapan).
  • DAVUTOĞLU, İsmet. (2016, Mart), İzmir, Görüşme. (G. Şengül, Görüşme Yapan).
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Gülşah Şengül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Şengül, G. (2016). İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi(9), 73-89.
AMA Şengül G. İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ. EKOD. Aralık 2016;(9):73-89.
Chicago Şengül, Gülşah. “İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 9 (Aralık 2016): 73-89.
EndNote Şengül G (01 Aralık 2016) İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 9 73–89.
IEEE G. Şengül, “İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ”, EKOD, sy. 9, ss. 73–89, Aralık 2016.
ISNAD Şengül, Gülşah. “İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 9 (Aralık 2016), 73-89.
JAMA Şengül G. İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ. EKOD. 2016;:73–89.
MLA Şengül, Gülşah. “İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 9, 2016, ss. 73-89.
Vancouver Şengül G. İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ. EKOD. 2016(9):73-89.