Research Article
BibTex RIS Cite

THE CRIMEAN TATAR WOMEN AS A CONVEYOR COMPONENT IN THE TRADITION OF CRIMEAN TATAR MUSIC: “APAKAYS AND KARTANAYS”

Year 2016, Issue: 8, 11 - 26, 25.08.2016

Abstract

The studies of musical/cultural identity includes two different basic subjects as

woman and man in the context of gender. According to the perception that is

generally accepted , while these two different subjects are considered in

hierarchical order, the men are appraised as the former or the anterior; the women,

on the other hand, are appraised as the secondary or the posterior. The feminist approaches that have basically been developed as a reaction to this perceptional

hierarchical order aim to change this sense which is in the favor of the men by

getting the women to be taken up in the same level with the former.

Women gender in the Crimean Tatar social life has not been abstracted from the

society, restricted through hard norms or confined in any field. Especially, in terms

of maintaining the musical tradition The Crimean Tatar women have taken part in a

variety of musical performances from playing instruments to vocal forms and

dances. The fact that the young women are called as Apakays and the old ones are

called as Kartanays, accordingly with their age categories in the language of The

Crimean Tatar and these Tatar women have active roles in carrying and transferring

their cultural identity by means of music constitutes the main topic of this article.

The inadequate number of the written literature related to this topic has forced the

article to the data that will be able to be obtained from the area and has limited it

with them. Therefore, this article has been formed in the light of the observations,

interviews and music compilations in relation to the studies of this area performed

in Turkey (Eskişehir, Çatalca and Ankara/ Polatlı) and in the Crimea Region of the

Ukraine.


References

  • AGAT, S. (2002). Kırım Türkleri Halk Ounlları ve Geleneksel Giysileri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • ALTUNTEK, N. S. (2009). Yerli'nin Bakışı Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ASSMANN, J. (2001). Kültürel Bellek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ATABEY, N. (2010, Mart 08). Şefika Gaspıralı ve ilk kadın dergisi “Alemi Nisvan” (Hanımlar Dünyası). Mart 03, 2015 tarihinde Haberiniz: http://www.haberiniz.com.tr/yazilar/koseyazisi7651-
  • Sefika_Gaspirali_ve_ilk_kadin_dergisi_Alemi_Nisvan_Hanimlar_Dunyasi.html adresinden alındı
  • AUERBACH, S. (2007). Şarkıdan Ağıta: Bir Yunan Köyünde Kadınların Müzikal Rolü. Dans Müzik Kültür / Folklora Doğru, 221-244.
  • ERSOY, İ. (2010). Kırım Tatar Ritüeli Tepreş Ekseninde Diaspora Kimlik ve Müzik. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • HABLEMİTOĞLU, Ş. H. (1998). Şefika Gaspıralı ve Rusya'da Türk Kadın Hareketi (1893-1920). Ankara: Ajans- Türk Matbaacılık.
  • KARA, K. A.-Ç. (2002). Eskişehir Tatarlarının Kültürel Kimlik Göstergeleri Zamana Uyumlu Gelenekler. Eskişehir.
  • Kırım Postası. (1998). Kırım Postası, Yıl 1, Sayı 3, 10.
  • KOSKOFF, E. (2007). Sol Alanda Tek Başına: Post-Postmodern Bilimin, Müzikoloji ve Etnomüzikoloji Alanlardaki Feminist ve Toplumsal Cinsiyet Temelli Çalışmalara Etkileri 1990-2000. Dans Müzik Kültür/Folklora Doğru, 205-220.
  • KURT, B. (2007). Dans Sahnesinde Kadınlar. Dans Müzik Kültür / Folklora Doğru, 245-258.
  • MCCLARY, S. (2007). Bir Disiplini Yeniden Şekillendirmek: 1990'larda Müzikoloj ve Feminizm. Dans Müzik Kültür / Folklora Doğru, 175-205.
  • ÖZDİL, M. (2009). İsmail Gaspralı'nın Din ve Toplum Anlayışı. Isparta: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. PİERRE Bourdieu, R. C. (2014). Sosyolog ve Tarihçi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • STONE, R. M. (2008). Theory For Ethnomusicology. New Jersey: Perason Prentice Hall.
  • ŞEN, R. (2002, Haziran), Eskişehir, Görüşme. (İ. Ersoy, Röportaj Yapan)

KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” ve “KARTANAYLAR”

Year 2016, Issue: 8, 11 - 26, 25.08.2016

Abstract

References

  • AGAT, S. (2002). Kırım Türkleri Halk Ounlları ve Geleneksel Giysileri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • ALTUNTEK, N. S. (2009). Yerli'nin Bakışı Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ASSMANN, J. (2001). Kültürel Bellek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ATABEY, N. (2010, Mart 08). Şefika Gaspıralı ve ilk kadın dergisi “Alemi Nisvan” (Hanımlar Dünyası). Mart 03, 2015 tarihinde Haberiniz: http://www.haberiniz.com.tr/yazilar/koseyazisi7651-
  • Sefika_Gaspirali_ve_ilk_kadin_dergisi_Alemi_Nisvan_Hanimlar_Dunyasi.html adresinden alındı
  • AUERBACH, S. (2007). Şarkıdan Ağıta: Bir Yunan Köyünde Kadınların Müzikal Rolü. Dans Müzik Kültür / Folklora Doğru, 221-244.
  • ERSOY, İ. (2010). Kırım Tatar Ritüeli Tepreş Ekseninde Diaspora Kimlik ve Müzik. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • HABLEMİTOĞLU, Ş. H. (1998). Şefika Gaspıralı ve Rusya'da Türk Kadın Hareketi (1893-1920). Ankara: Ajans- Türk Matbaacılık.
  • KARA, K. A.-Ç. (2002). Eskişehir Tatarlarının Kültürel Kimlik Göstergeleri Zamana Uyumlu Gelenekler. Eskişehir.
  • Kırım Postası. (1998). Kırım Postası, Yıl 1, Sayı 3, 10.
  • KOSKOFF, E. (2007). Sol Alanda Tek Başına: Post-Postmodern Bilimin, Müzikoloji ve Etnomüzikoloji Alanlardaki Feminist ve Toplumsal Cinsiyet Temelli Çalışmalara Etkileri 1990-2000. Dans Müzik Kültür/Folklora Doğru, 205-220.
  • KURT, B. (2007). Dans Sahnesinde Kadınlar. Dans Müzik Kültür / Folklora Doğru, 245-258.
  • MCCLARY, S. (2007). Bir Disiplini Yeniden Şekillendirmek: 1990'larda Müzikoloj ve Feminizm. Dans Müzik Kültür / Folklora Doğru, 175-205.
  • ÖZDİL, M. (2009). İsmail Gaspralı'nın Din ve Toplum Anlayışı. Isparta: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. PİERRE Bourdieu, R. C. (2014). Sosyolog ve Tarihçi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • STONE, R. M. (2008). Theory For Ethnomusicology. New Jersey: Perason Prentice Hall.
  • ŞEN, R. (2002, Haziran), Eskişehir, Görüşme. (İ. Ersoy, Röportaj Yapan)
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

İlhan Ersoy

Publication Date August 25, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 8

Cite

APA Ersoy, İ. (2016). KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” ve “KARTANAYLAR”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi(8), 11-26.
AMA Ersoy İ.KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” ve “KARTANAYLAR.” EKOD. August 2016;(8):11-26.
Chicago Ersoy, İlhan. “KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” Ve ‘KARTANAYLAR’”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, no. 8 (August 2016): 11-26.
EndNote Ersoy İ (August 1, 2016) KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” ve “KARTANAYLAR”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 8 11–26.
IEEE İ. Ersoy, “KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” ve ‘KARTANAYLAR’”, EKOD, no. 8, pp. 11–26, August 2016.
ISNAD Ersoy, İlhan. “KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” Ve ‘KARTANAYLAR’”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 8 (August 2016), 11-26.
JAMA Ersoy İ. KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” ve “KARTANAYLAR”. EKOD. 2016;:11–26.
MLA Ersoy, İlhan. “KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” Ve ‘KARTANAYLAR’”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, no. 8, 2016, pp. 11-26.
Vancouver Ersoy İ. KIRIM TATAR MÜZİK GELENEĞİNDE TAŞIYICI BİR UNSUR OLARAK KIRIM TATAR KADINLARI: “APAKAYLAR” ve “KARTANAYLAR”. EKOD. 2016(8):11-26.