Research Article
BibTex RIS Cite

CHANGING CONSUMPTION HABITS OF DIYARBAKIR WOMEN DURING THE PANDEMIC PROCESS

Year 2022, , 69 - 98, 29.06.2022
https://doi.org/10.35343/kosbed.1120586

Abstract

In this study, it is aimed to evaluate how the consumption habits of women who are most affected by the new process are shaped while adapting to the said process in Diyarbakır. For this purpose, it is questioned how women have changed in their spending and consumption habits due to the increase in responsibility they face within the scope of the "life fits at home (HES Code) practice, which was initiated both to be at the center of family budget management and to overcome the epidemic period with the least damage. The most important reason why women in Diyarbakir are taken into account is the widespread belief that eastern women spend most of their time busy with housework for their family and children and do not take much place in working life.
In the study, 400 female consumers living in the city center of Diyarbakır were interviewed one-on-one. A questionnaire consisting of 34 questions was applied to the participants. The obtained data were analyzed with the SPSS 26.0 package program. According to the results of the analysis, it has been observed that women generally increase their consumption expenditures in order to meet their compulsory needs in proportion to their age, and they prefer to shop online for this.

References

  • Aykaç, Mustafa ve Murat, Güven (2020). “Covid- 19 ve Emek Piyasaları: Etkiler Ve Muhtemel Yönelişler”, Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1): 91-122.
  • Baştürk, Savaş ve Taştepe, Mehtap (2013). “Evren ve Örneklem”, S. Baştürk (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (129- 159). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Berber, Metin ve Eser, Burçin (2008). “Türkiye’de Kadın İstihdamı: Ülke ve Bölge Düzeyinde Sektörel Analiz”, “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 10(2): 1-16.
  • Beybur, Mustafa ve Çetinkaya, Murat (2020). “Covid-19 Pandemisinin Türkiye’de Dijital Bankacılık Ürün ve Hizmetlerinin Kullanımı Üzerindeki Etkisi”, Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2): 148-163.
  • Chen, Qiongni, Liang, Mining, Li, Yamin, Guo, Jincai, Fei, Dongxue, Wang, Ling, ve Wang, Jianjian, (2020). “Mental Health Care for Medical Staff in China During the COVID-19 Outbreak”,The Lancet Psychiatry, 7(4), e15-e16.
  • Cinel, Emek (2020). “Covid-19’un Küresel Makroekonomik Etkileri ve Beklentiler”, Politik Ekonomik Kuram, 4(1): 124-140.
  • Çakıroğlu, Ilgın, Pirtini, Serdar ve Çengel, Özgür (2020). “Covid-19 Sürecinde ve Post-Pandemi Döneminde Yaşam Tarzı Açısından Tüketici Davranışlarının Değişen Eğilimi Üzerine Kavramsal Bir Çalışma”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37): 81-103.
  • Doğan, Bahar Burtan, Korkusuz, Mehmet Refik ve Çelik, Mehmet Yusuf (2011). “Diyarbakır İlinde Özel Sektör Bünyesindeki Kadın İstihdamının Analizi”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2): 1-24.
  • Erişen, Mehmet Akif ve Yılmaz, Fatma Özlem (2020). “COVID-19 Pandemisi Döneminde Bireylerin Harcamalarının İncelenmesi”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (Covid-19 Özel Sayısı): 340-353.
  • Eryüzlü, Hakan (2020). “Covid-19 Ekonomik Etkileri ve Tedbirler: Türkiye’de “Helikopter Para Uygulaması”, Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 3(1): 11-19.
  • E-ticaret Bilgi Platformu. (2021). https://www.eticaret.gov.tr/cevrimiciegitim/e-ticaret-mevzuati-24. Erişim Tarih: 06.04.2021.
  • Fidan, Mustafa (2020). “Covid-19 Belirsizliğinde Eğitim: İlkokulda Zorunlu Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2). 24-43.
  • Görkem, Ahmet ve Ünal, Serhat (2020). “Dünyada ve Türkiye’de 2019 Korona Virüs Pandemisi”, Ekonomik Kuram, 25(1): 1-8.
  • Güven, Hüseyin (2020). “Covid-19 Pandemik Krizi Sürecinde E-ticarette Meydana Gelen Değişimler”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5): 251-268.
  • Hacialioğlu, Ahmet ve Sağlam, Mehmet (2021). “Covid-19 Pandemi Sürecinde Tüketici Davranışları ve E-ticaretteki Değişimler”, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(1): 16-29.
  • https://cip.tuik.gov.tr/#. Erişim Tarihi: 25.04.2021.
  • https://www.iskur.gov.tr/kurumsal-bilgi/istatistikler/. Erişim Tarihi: 25.04.2021.
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Evlenme-ve-Bosanma-Istatistikleri-2020-37211. Erişim Tarihi: 26.04.2021.
  • Kadıoğlu, Cansu ve İnce, Mehmet (2020). “Tüketicilerin Covid19 (Korona) Virüsüyle Artan Stoklama İsteğinin Online Satın Alma Davranışına Etkisi”, OPUS Uluslararası Toplum Dergisi, 16(29): 1875-1906.
  • Kalaylıoğlu, Yasemin (2020). “Türkiye’de Covid-19 Etkilerinin Toplumsal Cinsiyet Açısından Değerlendirilmesi”, İsveç Uluslararası Kalkınma İş Birliği Ajansı: Un Women. 73989.
  • Kayabaşı, Ehlinaz (2020). “Covıd-19’un Piyasalara ve Tüketici Davranışlarına Etkisi”, Avrasya Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 7(5): 15-25.
  • Kılıç, Yunus (2020). “Borsa İstanbul’da COVID-19 (Korona virüs) Etkisi”, Journal of Emerging Economies And Policy, 5 (1): 66-77.
  • Koşaroğlu, Şerife ve Ünal, Esra Aydın (2020). “Covid-19 Salgınının Tüketicilerin Talep Yapısı Üzerindeki Etkileri”, International Academic Journal, 4(2): 479-504.
  • Nacar, Ramazan ve Özdemir, Kadir (2021). “E-Ticaret Pazaryeri Web Sitelerinin Dinamikleri: Covid-19 Pandemi Sürecindeki Değişim”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 16(1): 205-226.
  • Pilatin, Abdulmuttalip ve Dilek, Önder (2021). “Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının Demografik Özelikler Bakımından İncelenmesi Doğu Karadeniz Şehirleri Üzerinde Bir Araştırma”, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1): 11-28.
  • Sheth, Jagdish (2020). “Impact of Covid-19 on Consumer Behavior: Will the Old Habits Return or Die?”, Journal of Business Research, 117 (2020): 280–283.
  • Soylu, Özgür Bayram (2020). Türkiye’de Pandemi Dönemi Covid-19, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Ulun, Ayşegül (2020). “Covid-19 Salgınının Küresel Düzeyde İncelenmesi: Ekonomik Etkiler ve Vergisel Önlemler”, Ekonomi İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 2(2): 89-102.
  • Zeren ve Gürsoy (2020). “Erken Evliliklere Neden Olan Faktörler, Tutum ve Kadın Sağlığı Üzerine Etkisi”, Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 12(1): 124-132.

Diyarbakır Kadınlarının Pandemi Sürecinde Değişen Tüketim Alışkanlıkları

Year 2022, , 69 - 98, 29.06.2022
https://doi.org/10.35343/kosbed.1120586

Abstract

Ele alınan çalışmada, yeni süreçten en çok etkilenen kadınların, Diyarbakır özelinde söz konusu sürece uyum sağlarken tüketim alışkanlıklarının ne yönde şekillendiğinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda kadınların, hem aile bütçesi yönetiminin merkezinde olmaları hem de salgın döneminin en az hasarla atlatılabilmesi için başlatılan “hayat eve sığar (HES Kodu) uygulaması kapsamında karşılaştıkları sorumluluk artışı nedeniyle harcamalarında ve tüketim alışkanlıklarında nasıl bir değişim gösterdikleri sorgulanmaktadır. Diyarbakır kadınlarının dikkate alınmasının en önemli nedeni ise doğu kadınlarının zamanlarının çoğunu ailesi ve çocukları için ev işleriyle meşgul olarak geçirdiği ve çalışma hayatında çok fazla yer almadığı düşüncesinin yaygın olmasıdır.
Çalışmada, Diyarbakır ili merkezinde yaşayan 400 kadın tüketici ile birebir görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara 34 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 26.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, kadınların yaşları ile orantılı olarak genellikle zorunlu ihtiyaçların giderilmesi amacıyla yapılan tüketim harcamalarını arttırdıkları ve bunun için de online alışveriş yapma tercihinde bulundukları gözlemlenmiştir.

References

  • Aykaç, Mustafa ve Murat, Güven (2020). “Covid- 19 ve Emek Piyasaları: Etkiler Ve Muhtemel Yönelişler”, Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1): 91-122.
  • Baştürk, Savaş ve Taştepe, Mehtap (2013). “Evren ve Örneklem”, S. Baştürk (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (129- 159). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Berber, Metin ve Eser, Burçin (2008). “Türkiye’de Kadın İstihdamı: Ülke ve Bölge Düzeyinde Sektörel Analiz”, “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 10(2): 1-16.
  • Beybur, Mustafa ve Çetinkaya, Murat (2020). “Covid-19 Pandemisinin Türkiye’de Dijital Bankacılık Ürün ve Hizmetlerinin Kullanımı Üzerindeki Etkisi”, Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2): 148-163.
  • Chen, Qiongni, Liang, Mining, Li, Yamin, Guo, Jincai, Fei, Dongxue, Wang, Ling, ve Wang, Jianjian, (2020). “Mental Health Care for Medical Staff in China During the COVID-19 Outbreak”,The Lancet Psychiatry, 7(4), e15-e16.
  • Cinel, Emek (2020). “Covid-19’un Küresel Makroekonomik Etkileri ve Beklentiler”, Politik Ekonomik Kuram, 4(1): 124-140.
  • Çakıroğlu, Ilgın, Pirtini, Serdar ve Çengel, Özgür (2020). “Covid-19 Sürecinde ve Post-Pandemi Döneminde Yaşam Tarzı Açısından Tüketici Davranışlarının Değişen Eğilimi Üzerine Kavramsal Bir Çalışma”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37): 81-103.
  • Doğan, Bahar Burtan, Korkusuz, Mehmet Refik ve Çelik, Mehmet Yusuf (2011). “Diyarbakır İlinde Özel Sektör Bünyesindeki Kadın İstihdamının Analizi”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2): 1-24.
  • Erişen, Mehmet Akif ve Yılmaz, Fatma Özlem (2020). “COVID-19 Pandemisi Döneminde Bireylerin Harcamalarının İncelenmesi”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (Covid-19 Özel Sayısı): 340-353.
  • Eryüzlü, Hakan (2020). “Covid-19 Ekonomik Etkileri ve Tedbirler: Türkiye’de “Helikopter Para Uygulaması”, Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 3(1): 11-19.
  • E-ticaret Bilgi Platformu. (2021). https://www.eticaret.gov.tr/cevrimiciegitim/e-ticaret-mevzuati-24. Erişim Tarih: 06.04.2021.
  • Fidan, Mustafa (2020). “Covid-19 Belirsizliğinde Eğitim: İlkokulda Zorunlu Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2). 24-43.
  • Görkem, Ahmet ve Ünal, Serhat (2020). “Dünyada ve Türkiye’de 2019 Korona Virüs Pandemisi”, Ekonomik Kuram, 25(1): 1-8.
  • Güven, Hüseyin (2020). “Covid-19 Pandemik Krizi Sürecinde E-ticarette Meydana Gelen Değişimler”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5): 251-268.
  • Hacialioğlu, Ahmet ve Sağlam, Mehmet (2021). “Covid-19 Pandemi Sürecinde Tüketici Davranışları ve E-ticaretteki Değişimler”, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(1): 16-29.
  • https://cip.tuik.gov.tr/#. Erişim Tarihi: 25.04.2021.
  • https://www.iskur.gov.tr/kurumsal-bilgi/istatistikler/. Erişim Tarihi: 25.04.2021.
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Evlenme-ve-Bosanma-Istatistikleri-2020-37211. Erişim Tarihi: 26.04.2021.
  • Kadıoğlu, Cansu ve İnce, Mehmet (2020). “Tüketicilerin Covid19 (Korona) Virüsüyle Artan Stoklama İsteğinin Online Satın Alma Davranışına Etkisi”, OPUS Uluslararası Toplum Dergisi, 16(29): 1875-1906.
  • Kalaylıoğlu, Yasemin (2020). “Türkiye’de Covid-19 Etkilerinin Toplumsal Cinsiyet Açısından Değerlendirilmesi”, İsveç Uluslararası Kalkınma İş Birliği Ajansı: Un Women. 73989.
  • Kayabaşı, Ehlinaz (2020). “Covıd-19’un Piyasalara ve Tüketici Davranışlarına Etkisi”, Avrasya Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 7(5): 15-25.
  • Kılıç, Yunus (2020). “Borsa İstanbul’da COVID-19 (Korona virüs) Etkisi”, Journal of Emerging Economies And Policy, 5 (1): 66-77.
  • Koşaroğlu, Şerife ve Ünal, Esra Aydın (2020). “Covid-19 Salgınının Tüketicilerin Talep Yapısı Üzerindeki Etkileri”, International Academic Journal, 4(2): 479-504.
  • Nacar, Ramazan ve Özdemir, Kadir (2021). “E-Ticaret Pazaryeri Web Sitelerinin Dinamikleri: Covid-19 Pandemi Sürecindeki Değişim”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 16(1): 205-226.
  • Pilatin, Abdulmuttalip ve Dilek, Önder (2021). “Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının Demografik Özelikler Bakımından İncelenmesi Doğu Karadeniz Şehirleri Üzerinde Bir Araştırma”, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1): 11-28.
  • Sheth, Jagdish (2020). “Impact of Covid-19 on Consumer Behavior: Will the Old Habits Return or Die?”, Journal of Business Research, 117 (2020): 280–283.
  • Soylu, Özgür Bayram (2020). Türkiye’de Pandemi Dönemi Covid-19, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Ulun, Ayşegül (2020). “Covid-19 Salgınının Küresel Düzeyde İncelenmesi: Ekonomik Etkiler ve Vergisel Önlemler”, Ekonomi İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 2(2): 89-102.
  • Zeren ve Gürsoy (2020). “Erken Evliliklere Neden Olan Faktörler, Tutum ve Kadın Sağlığı Üzerine Etkisi”, Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 12(1): 124-132.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Figen Büyükakın 0000-0002-0226-7265

Rüya Nisa Körken This is me 0000-0002-9301-3964

Publication Date June 29, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Büyükakın, F., & Körken, R. N. (2022). Diyarbakır Kadınlarının Pandemi Sürecinde Değişen Tüketim Alışkanlıkları. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(43), 69-98. https://doi.org/10.35343/kosbed.1120586

**