In this study, it is aimed to evaluate how the consumption habits of women who are most affected by the new process are shaped while adapting to the said process in Diyarbakır. For this purpose, it is questioned how women have changed in their spending and consumption habits due to the increase in responsibility they face within the scope of the "life fits at home (HES Code) practice, which was initiated both to be at the center of family budget management and to overcome the epidemic period with the least damage. The most important reason why women in Diyarbakir are taken into account is the widespread belief that eastern women spend most of their time busy with housework for their family and children and do not take much place in working life.
In the study, 400 female consumers living in the city center of Diyarbakır were interviewed one-on-one. A questionnaire consisting of 34 questions was applied to the participants. The obtained data were analyzed with the SPSS 26.0 package program. According to the results of the analysis, it has been observed that women generally increase their consumption expenditures in order to meet their compulsory needs in proportion to their age, and they prefer to shop online for this.
Ele alınan çalışmada, yeni süreçten en çok etkilenen kadınların, Diyarbakır özelinde söz konusu sürece uyum sağlarken tüketim alışkanlıklarının ne yönde şekillendiğinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda kadınların, hem aile bütçesi yönetiminin merkezinde olmaları hem de salgın döneminin en az hasarla atlatılabilmesi için başlatılan “hayat eve sığar (HES Kodu) uygulaması kapsamında karşılaştıkları sorumluluk artışı nedeniyle harcamalarında ve tüketim alışkanlıklarında nasıl bir değişim gösterdikleri sorgulanmaktadır. Diyarbakır kadınlarının dikkate alınmasının en önemli nedeni ise doğu kadınlarının zamanlarının çoğunu ailesi ve çocukları için ev işleriyle meşgul olarak geçirdiği ve çalışma hayatında çok fazla yer almadığı düşüncesinin yaygın olmasıdır.
Çalışmada, Diyarbakır ili merkezinde yaşayan 400 kadın tüketici ile birebir görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara 34 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 26.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, kadınların yaşları ile orantılı olarak genellikle zorunlu ihtiyaçların giderilmesi amacıyla yapılan tüketim harcamalarını arttırdıkları ve bunun için de online alışveriş yapma tercihinde bulundukları gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
**