İnsanların yaşamlarında kılavuz görevi
gören amaçlar ve ilkeler çerçevesinde arzu duyulan bilişsel unsurlardır
değerler. Bu yönüyle tercihlerimizdeki belirleyicilerden olan değerlere hitap
eden siyasetin, siyasal tercihlerimize de etkide bulunduğu söylenebilmektedir.
Bilim insanları değerleri, siyasi ideolojilerin temel ilkeleri ve ana
prensipleri olarak görmekte ve değerlerin, siyasi meselelere yönelik karar
vermede, siyasi kararları saptamada ve meşru kılmada ve ayrıca siyaset hakkında
belli bir tartışma iklimi yaratmada kullanıldığını ifade etmektedirler. Dolayısıyla değerlerin, siyasetle ve
siyasi tercihlerle olan ilişkisini analiz etmek önem taşımaktadır. Buradan yola
çıkarak Türkiye siyasi tarihi açısından önemli bir kırılma anı olan 24 Haziran
2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri çalışmanın konusu olarak belirlenmiştir. 24
Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı sistemi seçimleri, 1921 yılından günümüze devam
eden parlamenter sistemi değiştirerek yerine partili cumhurbaşkanlığına dayalı
bir sistem getiren bir seçim olması nedeniyle önem taşımaktadır. Bu araştırmada,
24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde yer alan adaylarının Twitter
üzerindeki söylemleri Schwartz’ın Değerler Kuramı çerçevesinde analiz
edilmiştir. Yapılan çalışmada siyasal iletişim çalışmalarının yoğunlaştığı,
seçim öncesindeki 1 aylık dönem dikkate alınmıştır ve adayların 23 Mayıs 2018-
23 Haziran 2018 tarihleri arasındaki tweetleri resmi Twitter hesapları
üzerinden arşivlenerek incelenmiştir. Araştırmada yöntem olarak nitel içerik
analizinden yararlanılmıştır. Cumhurbaşkanı adaylarının Twitter üzerindeki
söylemleri değerler açısından incelenerek, seçmenin beklentilerine karşılık
vermek amacıyla söylemlerinde hangi değerlere öncelikle atıf yaptıkları tespit
edilmiştir. Yapılan çalışmada, siyasal aktörlerin söylemlerinde öne çıkan
değerler ve seçimleri kazanan ve kaybeden aktörlerin söylemlerinde değersel
anlamda farklılıklar olup olmadığı ortaya konulmuştur. Elde edilen bulgular
analiz edildiğinde 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı seçimlerini kazanan Recep
Tayyip Erdoğan’ın en fazla atıf yaptığı değerlerin; “kendi amaçlarını belirleme”,
“başarılı olmak”, “sorumluluk sahibi olmak ve sosyal güç” değerleri olduğu
saptanmıştır. Yapılan analizler sonucunda 24 Haziran 2018 seçimlerinde
“başarılı olmak”, “kendi amaçlarını belirlemek”, “sorumluluk sahibi olmak”,
“zenginlik”, “dürüstlük”, “özgürlük”,
“ulusal güvenlik” ve “sosyal güç” değerlerinin adayların söylemlerinde ön plana
çıktığı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
**