Çalışma hayatında özellikle son yıllarda üzerinde ağırlıklı olarak çalışılan konulardan biri, önce
insan anlayışına dayalı olarak çalışanı işe almaktan çok elde tutmak ve mutlu etmektir. Bu konuya
katkı sağlayan uygulamalardan biri, performans değerlendirmedir. Ancak, performans
değerlendirme sonuçlarının gerçeği yansıtıp yansıtmadığı noktasındaki tartışmalar bu sonuçların
oluşumuna etki eden faktörleri ortaya çıkarmayı giderek daha zorunlu hale getirmektedir.
Bu noktada çalışmada, performans değerlendirme sonuçlarını etkileyen faktörlerden cinsiyet
faktörü ele alınmaktadır. Değerlendirici ya da değerlendirilenin cinsiyetinin kadın ya da erkek
olmasının performans sonuçları üzerindeki etkisini ortaya koyabilmek amacı ile araştırmanın
hipotezi, “değerlendirici cinsiyeti ve değerlendirilen cinsiyeti, gerçekleştirilecek performans
değerlendirmeleri üzerinde bir farklılık oluşturacaktır” şeklinde oluşturulmuştur. Hipotez üniversite
öğrencilerden oluşun 331 kişilik bir örneklem ile sınanmıştır. Analizler sonucunda hipotez
desteklendiği için kabul edilmiştir.
With the increase in women participation in work life, many claims on whether female employees
have equal rights with male workers in the organizations were proposed and started being
investigated. Many of the studies on the conditions of women in business life discuss the situation
with a gender discrimination standpoint. One of the subjects being discussed with this point is how
such discrimination may occur in performance evaluation as a function of human resources
management.
As a matter of fact, one of the responsibilities that have been paid attention to is the increase in the
sharing and applications on holding and making the employees happy, more than hiring them. In
this study, this responsibility will be investigated on whether a gender-based difference occurs in
performance evaluation applications. The subject will be investigated around the theoretical
knowledge in literature and will be concluded with a research based on developed hypothesis.
Hypothesis of the research is stated as follows “the interaction between evaluator and evaluated
employees’s gender will make a difference on performance evaluations.” This hypothesis was
tested with a sample of 331 male and female students studying at Dokuz Eylül University, Faculty
of Economics and Administrative Sciences. The outputs will propose whether gender factor has an
effect on the formation of performance evaluation results. Thus, the study will help developing
suggestions in the point of responsibilities for the parties that do have or have to have a
contribution to the process in different levels.
Other ID | JA93GK37JP |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 31 |
**