Çalışmanın amacı, ihracat performansını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve bu faktörlerin firmaların ihracat performans ölçülerine göre sınıflandırılmasındaki rolünün ortaya konulmasıdır. Bu amaçla literatüre dayalı olarak ihracat performansını etkileyen faktörler ve ihracat performans ölçüleri belirlenmiştir. Uygulama kısmında, İSO’na kayıtlı 160 firmaya anket uygulanmıştır. Anketin değerlendirilmesi amacıyla açıklayıcı faktör analizi ve diskriminant analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, ihracat performans ölçülerine göre firmaların sınıflandırılmasında ihracat pazarlaması stratejileri, yönetim özellikleri ve firma çevresinin özellikleri en etkili faktörler olarak bulunmuştur
The aim of the paper is to determine the factors influencing export performance
and the role of these factors in classifying the firms with respect to export
performance. For this reason, we defined factors that effect export performance
and export performance measures based on the literature. For the empirical
research, survey instrument was conducted to 160 firms, which belongs to Istanbul
Chamber of Industry (ISO) in Turkey. Exploratory factor analysis and classification
analysis are used to evaluate the survey instrument. According to the analysis results,
export marketing strategy, management characteristics and firm’s environmental
characteristics are the most influential attributes when classifying the
firm’s according to export performance measures.
Other ID | JA75JJ89EZ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 9 |
**