GİRİŞ ve AMAÇ: Sağlık okuryazarlığı (SOY), kişilerin bilinçli
sağlık kararları vermek için gerekli sağlık bilgi ve hizmetlerini
anlama, edinme ve işleme kapasitesinin derecesidir. Araştırma
Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı
düzeyini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.
YÖNTEM ve GEREÇLER: Tanımlayıcı tipte planlanan
araştırmanın evrenini, Balıkesir Üniversitesi Balıkesir Sağlık
Yüksekokulu 2016-2017 yılında hemşirelik ve ebelik
bölümünde eğitim gören 1058 öğrenci oluşturdu. Örneklemi
ise araştırmaya katılmayı kabul eden 718 öğrenci oluşturdu.
Veriler, sosyodemografik form ve sağlıklı yaşam biçimi
davranışları ölçeği uygulanarak toplandı. Verilerin
değerlendirmesinde frekans, yüzde, ki-kare testi, t testi ve tek
yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Benferoni testi kullanıldı.
BULGULAR: Araştırmada öğrencilerin TSOY-32 ölçeğinin
genel puan ortalaması 26.48±16.54 olarak belirlendi. Kız
öğrencilerin, ebelik bölümünde eğitimine devam edenlerin, 4.
Sınıfların TSOY-32 ölçeği toplam puanlarının fazla olduğu
saptandı (p<0.01). Araştırmada öğrencilerin sağlık
okuryazarlık düzeyi “sorunlu – sınırlı sağlık okuryazarlığı”
olarak belirlendi.
TARTIŞMA ve SONUÇ: Sonuç olarak, bu araştırmada
öğrencilerin sağlık okuryazarlık düzeyi “sorunlu–sınırlı sağlık
okuryazarlığı” olarak bulundu. Öğrencilerin sağlık
okuryazarlığını kavrama ve günlük hayatta uygulanım
çabalarının desteklenmesi önerilmektedir.
INTRODUCTION: Health Literacy (HL) is the degree to
which individuals have the capacity to obtain, process, and
understand the basic health information and services needed to
make informed health decisions.This study aimed to find out
the level of health literacy, and factors effecting health literacy
among students at the School of Health in Balıkesir University.
METHODS: The research was a descriptive study. The
universe of the study comprised 1058 nursing and midwifery
students studying at the School of Health in Balıkesir
University 2016-2017 academic year. The sample consisted of
718 students who accepted to participate in the study. Data
was collected by applying the socio-demographic form and
healthy life behaviour scale. Frequency, percentage, chisquare,
t test and one-way ANOVA and Bonferroni test were
used to analyse the results.
RESULTS: Mean score of TSOY-32 scale of the students was
found as 26.48±16.54. Female students, midwifery students
and fourth year students had higher TSOY-32 total points
(p<0.01). It was found that the students had “problematiclimited
health literacy level”.
DISCUSSION and CONCLUSION: It was shown that
students had “problematic-limited health literacy level”.
Students should be encouraged to understand the health
literacy and practice it their daily life.
Other ID | JA94SR72NZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |