BibTex RIS Cite

Anger Expression According to Sexuality of University Students

Year 2006, , 9 - 18, 01.09.2006
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000252

Abstract

Objective: Anger is a basic emotional
reaction for human being. If one can manage to
express his / her anger in a constructive way
this is healthly. To do that, person should be
aware of his / her anger and give reasonable
vent to his / her feelings. This study is a descriptive
study aimed to determine the anger of
expression according to sexuality of university
students. Method: This study has been performed
with the acceptance of the university students
in Istanbul. The sample was consisted of
398 students from a university, the age range
was between 17 and 27. Participants completed
Multidimensional Anger Scale (MAS) and a
demographic information form. The data has
been evaluated statistically by means of SPSS
data base used to frequencies, ANOVA and t
tests. Results: There were statistical relationships
in "taking seriously", "being injustice",
"being criticized" subgroups (the girls have
taken higher scores), "anger towards herself /
himself" subgroup (the boys have taken higher
scores than girls in anger towards himself subgroup),
behaviours related to anger; "aggressive
and anxious behaviours" subgroup (the boys
have taken higher scores in aggressive behaviours
subgroup, girls have taken higher scores
in anxious behaviours subgroup), "interpersonal
anger passive-aggressive reactions" and "introvert
reactions" subgroups (the girls taken higher
scores than boys in passive-aggressive and
introvert reactions scores). Conclusion: The
findings were discussed in relation to the relevant
literature.

References

  • Akgül A (2003) Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Etkinlikleri "SPSS Uygulamaları". Emek Ofset, Ankara.
  • Balkaya F (2001) Çok Boyutlu Öfke Envan- terinin Geliştirilmesi ve Bazı Semptom Gruplarındaki Etkisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Bölümü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Balkaya F, Şahin NH (2003) Çok Boyutlu Öfke Ölçeği. Türk Psikiyatri Dergisi, 14(3): 192-202.
  • Batıgün AD (2002) Gençler ve İntihar Diğer Yaş Gruplarıyla Farklılaşan Özellikler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Biaggio MK (1989) Sex Differences in Behavioral Reactions to Provocation of Anger. Psychological Reports, 64: 23-26.
  • Buntaine RL, Costanbader VK (1997) Self- Reported Differences in the Experience and Expression of Anger Between Girls and Boys. Sex roles, 36(9/10): 625-637.
  • Çelik İ (2003) Öfke Tetikleyicileri Ölçeği: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniver- sitesi Soysal Bilimler Enstitüsü Eğitim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Deffenbacher JL, Oetting ER, Lynch RS, Morris CD (1996) The Expression of Anger and Its Consequences. Behavior Research and Therapy, 34 (7):575-590.
  • Güney M (1985) Üniversite Öğrencileri Arasında Sorunlarla Semptomlara Arasındaki İlişkiler. 21. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları, 98-101.
  • İmamoğlu O, Gültekin Y (1993) Önerilen Dengelenmiş Toplumsal Birey Modeli Işığında Üniversite Gençliğinin Sorunları. Psikoloji Dergisi, 8 (30): 27-41.
  • Kılıçarslan İ (2000) Lise Öğrencilerinin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Kısaç İ (1999) Üniversite Öğrencilerinin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Biçimi Düzeyleri. Mesleki Eğitim Dergisi, 1 (1): 63-74.
  • Lerner H (1996) Öfke Dansı. Çev.: Gül S. Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Sala G (1997) Zonguldak Karaelmas Üniversite- si Öğrencilerinin Öfke İfade Etme Biçimlerinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Programı Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara.
  • Sharkin BS (1993) Anger and Gender: Theory, Research and Implications. Journal of Counselling & Development, 71 4): 386-389.
  • Tambağ H, Öz F (2005) Aileleri ile Birlikte ve Yetiştirme Yurtlarında Yaşayan Ergenlerin Öfke İfade Etme Biçimleri. Kriz Dergisi, 13(1): 11-21.
  • Thomas SP (1989) Gender Differences in Anger Expression. Health Implications. Research in Nursing and Health, 12: 389-398.
  • Üstün B, Yavuzarslan F (1995) Öfkenin Gücü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2(2) :42-46.
  • Yarcheski A, Mahon EN, Yarcheski JT (2002) Anger in Early Adolescent Boys and Girls with Health Manifestations. Nursing Research, 51(4) : 229-235.
  • Yeşilyaprak B (1986) Üniversite Gençlerinin Psikolojik Sorunları. Psikoloji Dergisi, 5 (20): 80-84.

Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyete Göre Öfke İfade Etme Biçimleri

Year 2006, , 9 - 18, 01.09.2006
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000252

Abstract

References

  • Akgül A (2003) Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Etkinlikleri "SPSS Uygulamaları". Emek Ofset, Ankara.
  • Balkaya F (2001) Çok Boyutlu Öfke Envan- terinin Geliştirilmesi ve Bazı Semptom Gruplarındaki Etkisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Bölümü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Balkaya F, Şahin NH (2003) Çok Boyutlu Öfke Ölçeği. Türk Psikiyatri Dergisi, 14(3): 192-202.
  • Batıgün AD (2002) Gençler ve İntihar Diğer Yaş Gruplarıyla Farklılaşan Özellikler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Biaggio MK (1989) Sex Differences in Behavioral Reactions to Provocation of Anger. Psychological Reports, 64: 23-26.
  • Buntaine RL, Costanbader VK (1997) Self- Reported Differences in the Experience and Expression of Anger Between Girls and Boys. Sex roles, 36(9/10): 625-637.
  • Çelik İ (2003) Öfke Tetikleyicileri Ölçeği: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniver- sitesi Soysal Bilimler Enstitüsü Eğitim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Deffenbacher JL, Oetting ER, Lynch RS, Morris CD (1996) The Expression of Anger and Its Consequences. Behavior Research and Therapy, 34 (7):575-590.
  • Güney M (1985) Üniversite Öğrencileri Arasında Sorunlarla Semptomlara Arasındaki İlişkiler. 21. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları, 98-101.
  • İmamoğlu O, Gültekin Y (1993) Önerilen Dengelenmiş Toplumsal Birey Modeli Işığında Üniversite Gençliğinin Sorunları. Psikoloji Dergisi, 8 (30): 27-41.
  • Kılıçarslan İ (2000) Lise Öğrencilerinin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Kısaç İ (1999) Üniversite Öğrencilerinin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Biçimi Düzeyleri. Mesleki Eğitim Dergisi, 1 (1): 63-74.
  • Lerner H (1996) Öfke Dansı. Çev.: Gül S. Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Sala G (1997) Zonguldak Karaelmas Üniversite- si Öğrencilerinin Öfke İfade Etme Biçimlerinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Programı Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara.
  • Sharkin BS (1993) Anger and Gender: Theory, Research and Implications. Journal of Counselling & Development, 71 4): 386-389.
  • Tambağ H, Öz F (2005) Aileleri ile Birlikte ve Yetiştirme Yurtlarında Yaşayan Ergenlerin Öfke İfade Etme Biçimleri. Kriz Dergisi, 13(1): 11-21.
  • Thomas SP (1989) Gender Differences in Anger Expression. Health Implications. Research in Nursing and Health, 12: 389-398.
  • Üstün B, Yavuzarslan F (1995) Öfkenin Gücü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2(2) :42-46.
  • Yarcheski A, Mahon EN, Yarcheski JT (2002) Anger in Early Adolescent Boys and Girls with Health Manifestations. Nursing Research, 51(4) : 229-235.
  • Yeşilyaprak B (1986) Üniversite Gençlerinin Psikolojik Sorunları. Psikoloji Dergisi, 5 (20): 80-84.
There are 20 citations in total.

Details

Other ID JA66SV58EC
Journal Section Research Article
Authors

N. Bostancı This is me

Ş. Çoban This is me

Z. Tekin This is me

A. Özen This is me

Publication Date September 1, 2006
Submission Date September 1, 2006
Published in Issue Year 2006

Cite

APA Bostancı, N., Çoban, Ş., Tekin, Z., Özen, A. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyete Göre Öfke İfade Etme Biçimleri. Kriz Dergisi, 14(3), 9-18. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000252