Introduction: The emergence and continuation
of PTSD symptoms in childhood are predicted by
the severity of the traumatic experience and also
by the families' and the child's level of functioning.
Objectives: This study aims to compare affected
and non-affected children 10 months after the explosion in Kırıkkale ammunition factory in terms
of family factors.
Method: The primary school located nearest to
the factory was chosen for this research. 96 students
from 3rd , 4th , and 5th
grades were interwieved
using DSM IV criteria and Post Traumatic
Stress Reaction-lndex. They were also asked to fiil
CDI and STAI-C. GHO.BDI, STAI, and Mc Master
Family Functioning Scale were sent to parents to
be filled at home. Group of students that showed
higher levels of PTSD symptoms was compared
with the group that shovved no symptomatology.
Results: Significant differences were observed
betvveen five subscales of Family Functioning
Scale. Symptomatic children also had higher scores
on depression and trait anxiety scales.
Discussion and Conclusion: Family functions,
communication skills, and problem solving
skills of the family that sustains daily living are important
to protect the mental health of children during
and after traumatic events.
Giriş: Çocuklarda travma sonrası sorunların ortaya
çıkışını ve sürmesini travmanın şiddeti ve
özelliklerine ek olarak aile işlevlerine ilişkin etmenler
ve çocuğun işlev düzeyi de etkilemektedir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı Kırıkkale Mühimmat
Fabrikası'nda 1997 yılında meydana gelen
patlamadan 10 ay sonra travma sonrası stres bozukluğu
belirtileri gösteren ve göstermeyen çocukların
aileye ilişkin etmenler yönünden karşı laştırılmasıdır.
Yöntem: Bu araştırma için Kırıkkale'de patlamanın
olduğu fabrikaya en yakın ilköğretim okulu
seçilerek bu okulun 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinden
96 kişiyle klinik görüşme yapılmış ve DSM IV Travma
sonrası stres bozukluğu (TSSB) ölçütlerine
göre tanı konmuş, Çocuklar için Travma Sonrası
Stres Tepki Ölçeği kullanılarak belirli şiddeti değerlendirilmiştir.
Buna ek olarak çocuklara; Çocukla için Durumluk Sürekli Kaygı Ölçeği, Çocuklar için
Depresyon Ölçeği verilmiştir. Aileye ilişkin etmenleri
değerlendirmek için anne babalara Genel Sağlık
Anketi, Beck Depresyon Ölçeği, Durumluk Sürekli
Kaygı Ölçeği ve Mc Master Aile İşlevleri Ölçeği uygulanmıştır.
TSSB belirtileri gösteren ve göstermeyen
gruplar karşılaştırılmıştır.
Bulgular: TSSB belirtisi gösteren ve göstermeyen
gruplar karşılaştırıldığında Aile İşlevleri Ölçeğinin
5 alt ölçeğinin puanlarında iki grup arasında anlamlı
farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca daha fazla
belirti gösteren çocukların depresyon ve sürekli
kaygı puanları da belirti göstermeyen gruba göre
anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.
Tartışma ve Sonuç: Travmatik durumlarda ailenin
işlevlerinin, iletişim becerilerinin ve günlük
pratik yaşantıyı ayakta tutan problem çözme becerilerinin
sağlıklı olması, çocukların ruh sağlığını koruyucu
etmenlerden biri olarak ortaya çıkmıştır.
Other ID | JA63GH28TZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 1999 |
Submission Date | June 1, 1999 |
Published in Issue | Year 1999 |