Objectives: The purpose of this study was
to determine demographical (e.g., gender, age,
marital status, type of high school, number of
siblings in family) and psychological characteristics
and problems of handicapped students, and
to compare their characteristics with those of
nonhandicapped students. Method: Participants
were 70 volunteer undergraduate students
(Handicapped = 35, Nonhandicapped =
35) from different Faculties of Ankara University.
The data had been collected via a demographical
information questionnaire developed by the
investigators and the Brief Symptom Inventory.
Demographical information questionnaire consisted
of 89 items for handicapped students and
83 items for nonhandicapped students. Brief
Symptom Inventory is a 53-item self-report measurement
with 9 subscales and additional items.
Scores obtained from Brief Symptom Inventory
has been evaluated throughout the total score
of each subscale and three different global
indexes. Results and discussion: Results of
the study indicated that the handicapped and
nonhandicapped students were similar in general
with a few differences in their demographical
and psychological characteristics. Handicapped
students involved in less individual and social
entertainment activities (e.g., making housework,
reading book, going to cinema).
Regarding to problems in the university, handicapped
students reported that they have problems
in taking exams, using library, and utilizing
cafeteria services. However, nonhandicapped
students reported that they have problem with
administrative personnel of the faculty. İn terms
of daily life problems stated in questionnaire,
there was no significant difference between two
groups. İn addition, no significant differences
were found betvveen two groups in terms of the
subscales and indexes of the Brief Symptom
Inventory. İn other words, it was found that
handicapped and nonhandicapped university
students were similar for different aspects of
psychological health. Consistency of the findings
with the literatüre was discussed.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, engelli
öğrencilerin demografik özelliklerinin (cinsiyet,
yaş, medeni durum, mezun olunan lise türü,
kardeş sayısı vb.), diğer bazı özelliklerinin (boş
zaman faaliyetleri, barınma biçimleri, gelecekle
ilgili düşünceleri vb.), üniversitede yaşadıkları
sorunlarının ve psikolojik sorunlarının belirlenmesi
ve engelli olmayan öğrencilerle
karşılaştırılmasıdır. Yöntem: Araştırmaya
Ankara Üniversitesi'nin çeşitli fakültelerinde okuyan, toplam 70 üniversite öğrencisi (Engelli = 35, Engelli olmayan = 35) katılmıştır. Veri toplama araçları olarak araştırıcılar tarafından geliştirilen bir anket ve Kısa Semptom Envanteri kullanılmıştır. Anket engelliler için 89, engelli olmayanlar için 83 sorudan oluşmaktadır. Kısa Semptom Envanteri'nde ise toplam 53 maddelik 9 alt ölçek ve ek maddeler yer almakta olup, bunların toplam puanları ile üç global indekse göre değerlendirme yapılmaktadır. Bulgular ve Tartışma: Engelli olan ve olmayan öğrencilerin genelde benzer oldukları, ancak az sayıda özellikleri ve sorunları bakımından farklılık gösterdikleri anlaşılmaktadır. Engelliler daha az ev işi yapıp, daha az sinemaya-tiyatroya gitmekte, daha az kitap okumakta ve sosyal ekinliklere daha az katılmaktadırlar. Engelliler sınavlarla, engelli olmayanlar da fakülte idari personeliyle daha çok sorun yaşadıklarını bildirmişlerdir; engelli öğrencilerin kütüphane hizmetleriyle ve yemekhaneyle de ilgili sorunları biraz daha fazla gibidir. Ankette ele alınan sorunların ne
kadarının yaşandığı bakımından engelli olan öğrencilerle engelli olmayan öğrenciler arasında
anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir, iki grup öğrencinin bu sorunları benzer düzeylerde yaşadıkları anlaşılmaktadır. Engelli olan ve olmayan öğrencilerin Kısa Semptom Envanteri alt ölçek toplam puanları ve indeksleri arasında da anlamlı farklar elde edilmemiştir, ruh sağlığının çeşitli yönleri bakımından benzer oldukları bulunmuştur. Bulgular literatür doğrultusunda
tartışılmıştır.
Other ID | JA55RU44CS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2004 |
Submission Date | June 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 12 Issue: 2 |