Research Article
BibTex RIS Cite

‘Piangero La Sorte Mia’ Adlı Eserin Caz Balat Standartına Uyarlanması

Year 2023, Issue: 6, 300 - 315, 29.12.2023
https://doi.org/10.51118/konsan.2023.39

Abstract

Geç dönem barok bestecilerinden olan George Frideric Handel, Batı Sanat müziğinin gelişiminde önemli rol oynayan ve bestelediği birçok eseriyle tanınmış bir bestecidir. Bu araştırma, William Shakespeare’in Roma imparatoru Cesare hakkında yazdığı trajedinin Giulio Cesare isimli operasını besteleyen Handel’in içerisinde yer alan bir aria olan ve soprano için yazılmış “Piangero la sorte mia” adlı eseri caz standartlarına uyarlamayı amaçlamıştır. Diğer eser analizine yönelik çalışmalarından farklı olarak bu çalışma, Batı Sanat müziği armoni kurallarına uygun olarak bestelenmiş bir eseri günümüz çağdaş müzik türlerinden birisi olan caz müzik armonisine yönelik düzenlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada eserin özgün halinin form ve armonik analizi yapılmıştır. Bu analiz doğrultusunda kadanslar ve cümle kalışları belirlenmiştir. İkinci aşamada ise seçilecek caz türü belirlenmiştir. Burada doğaçlama ve yorumlamaya açık olan ve eseri duyum anlamında da en iyi şekilde yansıtacağı düşünülen caz balat türü seçilmiştir. Yapılan uyarlamada ilk aşamadaki analizden yola çıkılarak kadanslar ve cümle kalışlarına dikkat edilmiştir. Geriye kalan kısımlar ise caz balat türüne uygun olacak şekilde yorumlanmıştır.

Thanks

Eserin caz standartlarına uyarlanması anlamında caz armonisi konusunda engin bilgilerini esirgemeyen öğretim görevlisi İbrahim Şevket AKINCI’ya içtenlikle teşekkür ederiz.

References

  • Akıncı, Ş. (2021). Öteki Caz. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Altar C. M. (1993). Opera Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınevi.
  • Anderson, I. (2007). This is Our Music: Free Jazz, the Sixties, and American Culture. Philadlephia: University of Pennsylvania.
  • Aria. (2015, Ağustos 26). Encyclopedia Britannica. Erişim adresil: https://www.britannica.com/art/aria-solo-song
  • Ashley, R. (2002). Do[n't] Change a Hair for Me: The Art of Jazz Rubato. An Interdisciplinary Journal, 19(3), 311-332. https://www.jstor.org/stable/10.1525/mp.2002.19.3.311
  • Aydın, E. & Sam, R. (2018). Adorno’nun Caz Müziği Kuramına Güncel Bir Bakış: New York Jazz Masters Workshop Uygulaması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 161-172. DOI: 10.18037/ausbd.552439 Blues. BLUES | Cambridge İngilizce Sözlüğü'ndeki anlamı. (n.d.). Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/blues Big Band Music. Encyclopædia Britannica (n.d.). Erişim adresi: https://kids.britannica.com/students/article/big-band-music/317483
  • Dixieland. (2020, Ağustos 27). Encyclopedia Britannica. Erişim adresil: https://www.britannica.com/art/Dixieland
  • Cangal, N. (2011). Müzik Formları (4.bs.). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Casagrande, L. (n.d.). Arleen auger – "piangerò la sorte mia" – "Giulio Cesare in Egitto" – G. F. händel (London – 1724). Erişim adresi: from http://www.luca-casagrande.com/blog/arleen-auger-piangero-la-sorte-mia-giulio-cesare-in-egitto-g-f-handel-london-1724/
  • Çankaya, M. I. C. (2009). An analysis of Bill Evans' approach to playing the melody of selected jazz balats. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. http://search.proquest.com/dissertations-theses/analysis-bill-evans-approach-playing-melody/docview/305086025/se-2
  • Delikara, A. (2010). George Friedric Handel Op.1. Keman Sonatları'nın teknik ve müziksel analizi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirci, C. & Gökdeniz, M. (2020). Teog sınavı İngilizce sorularının İngilizce öğretim programına uygunluğu ve yenilenmiş bloom taksonomisine göre sınıflandırılması. Education Sciences, 15(1), 1-10. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/52193/595907
  • Deveaux, S. (1991). Constructing the jazz tradition: Jazz historiography. Black American Literature Forum, 25(3), 525–560. https://doi.org/10.2307/3041812
  • Duru, D. (2006). Opera ve popüler kültür ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fellezs, K. (2011). Birds of fire: Jazz, rock, funk and the creation of fusion. Durham and London: Duke University Press.
  • Fernandez, R. (2014, Ekim 4). Latin jazz. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/art/Latin-jazz
  • Güleç, İ. Ş. (2013). George Friedrich Handel'in HWV 432 numaralı VII. klavsen süiti'nin David Russell'ın gitar uyarlaması ile karşılaştırmalı incelemesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. History of Ragtime. [Web.] Retrieved from the Library of Congress, https://www.loc.gov/item/ihas.200035811/.
  • Kıstır, E.G. (2018). Operada kadın yorumcular tarafından oynanan erkek rolleri (Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçkar, A. A. (2017). Cool jazz ve chet baker. [PDF Belgesi] Erişim adresi: https://www.academia.edu/37552347/_Cool_Caz_ve_Chet_Baker_A_Abrek_KO%C3%87KAR_2018
  • Larroque, P. P. (2021). English Rhythm and Blues: Where Language and Music Come Together. London: Routledge.
  • Mimaroğlu, İ. (2013). Caz Sanatı. İstanbul: Pan Yayıncılık. Opera Summary. (2011, Şubat 21). Encyclopedia Britannica. Erişim adresi: https://www.britannica.com/summary/opera-music
  • Öner, E. (2020). Romantik dönem: devrimler çağı ve opera (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pressing, J. (2002). Free jazz and the avant-garde. The Cambridge companion to jazz, 202-216. Ragtime. RAGTIME | Cambridge İngilizce Sözlüğü'ndeki anlamı. (n.d.). Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/ragtime
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306 Şenergin, B. (2019). 19. yüzyıl enstrümantal baladlarının Chopin’in dört baladının analizi ışığında bir müzikal form ve tür olarak incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tansever, P. L. (2016). Uygulamalı Caz Dersi [Ders Notu]
  • Taruskin, R. (2006). Music in the Nineteenth Century: The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press.
  • Temiz, E. (2006). Panofka 24 Vocalizzi etüt kitabında yer alan 2 no’lu etüt analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 397-409. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/26118/275149
  • Uysal Parlak, A. (2014). George Frideric Handel’in klavsen için sekiz büyük süiti (Sanatta Yeterlik Eseri Çalışması Raporu), Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatalar Enstitüsü, Ankara. Washburne, C. (2001). Latin Jazz: The Other Jazz. Current Musicology, (71-73). https://doi.org/10.7916/cm.v0i71-73.4881
  • Wayne, M. (2020). Ragtime country: Rhythmically recovering country’s black heritage. Journal of Popular Music Studies, 32(2), 50–-62. https://doi.org/10.1525/jpms.2020.32.2.50.
  • Yıldız, K. (2018). Caz tarihinde önemli kontrbasçılar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.

Adaptation Of 'Piangero La Sorte Mia' to Jazz Ballad Standards

Year 2023, Issue: 6, 300 - 315, 29.12.2023
https://doi.org/10.51118/konsan.2023.39

Abstract

George Frideric Handel, one of the late baroque composers, is a composer who played an important role in the development of Western Art music and is known for many of his works. This research aimed to adapt the work “Piangero la sorte mia”, an aria written for soprano by Handel, who composed the opera Giulio Cesare, based on William Shakespeare's tragedy about the Roman emperor Cesare, to jazz standards. Unlike other works on work analysis, this study is designed to focus on the harmony of jazz music, one of today's contemporary music genres, with a piece composed in accordance with the harmony rules of Western Art music. For this purpose, the research was carried out in two stages. In the first stage, form and harmonic analysis of the original version of the work was made. In line with this analysis, cadences and sentence stays were determined. In the second stage, the jazz genre to be chosen was determined. Here, the jazz ballad genre, which is open to improvisation and interpretation and is thought to best reflect the work in terms of sensation, was chosen. In the adaptation, attention was paid to cadences and sentence stays, based on the analysis in the first stage. The remaining parts have been interpreted to suit the jazz ballad genre.

References

  • Akıncı, Ş. (2021). Öteki Caz. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Altar C. M. (1993). Opera Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınevi.
  • Anderson, I. (2007). This is Our Music: Free Jazz, the Sixties, and American Culture. Philadlephia: University of Pennsylvania.
  • Aria. (2015, Ağustos 26). Encyclopedia Britannica. Erişim adresil: https://www.britannica.com/art/aria-solo-song
  • Ashley, R. (2002). Do[n't] Change a Hair for Me: The Art of Jazz Rubato. An Interdisciplinary Journal, 19(3), 311-332. https://www.jstor.org/stable/10.1525/mp.2002.19.3.311
  • Aydın, E. & Sam, R. (2018). Adorno’nun Caz Müziği Kuramına Güncel Bir Bakış: New York Jazz Masters Workshop Uygulaması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 161-172. DOI: 10.18037/ausbd.552439 Blues. BLUES | Cambridge İngilizce Sözlüğü'ndeki anlamı. (n.d.). Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/blues Big Band Music. Encyclopædia Britannica (n.d.). Erişim adresi: https://kids.britannica.com/students/article/big-band-music/317483
  • Dixieland. (2020, Ağustos 27). Encyclopedia Britannica. Erişim adresil: https://www.britannica.com/art/Dixieland
  • Cangal, N. (2011). Müzik Formları (4.bs.). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Casagrande, L. (n.d.). Arleen auger – "piangerò la sorte mia" – "Giulio Cesare in Egitto" – G. F. händel (London – 1724). Erişim adresi: from http://www.luca-casagrande.com/blog/arleen-auger-piangero-la-sorte-mia-giulio-cesare-in-egitto-g-f-handel-london-1724/
  • Çankaya, M. I. C. (2009). An analysis of Bill Evans' approach to playing the melody of selected jazz balats. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. http://search.proquest.com/dissertations-theses/analysis-bill-evans-approach-playing-melody/docview/305086025/se-2
  • Delikara, A. (2010). George Friedric Handel Op.1. Keman Sonatları'nın teknik ve müziksel analizi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirci, C. & Gökdeniz, M. (2020). Teog sınavı İngilizce sorularının İngilizce öğretim programına uygunluğu ve yenilenmiş bloom taksonomisine göre sınıflandırılması. Education Sciences, 15(1), 1-10. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/52193/595907
  • Deveaux, S. (1991). Constructing the jazz tradition: Jazz historiography. Black American Literature Forum, 25(3), 525–560. https://doi.org/10.2307/3041812
  • Duru, D. (2006). Opera ve popüler kültür ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fellezs, K. (2011). Birds of fire: Jazz, rock, funk and the creation of fusion. Durham and London: Duke University Press.
  • Fernandez, R. (2014, Ekim 4). Latin jazz. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/art/Latin-jazz
  • Güleç, İ. Ş. (2013). George Friedrich Handel'in HWV 432 numaralı VII. klavsen süiti'nin David Russell'ın gitar uyarlaması ile karşılaştırmalı incelemesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. History of Ragtime. [Web.] Retrieved from the Library of Congress, https://www.loc.gov/item/ihas.200035811/.
  • Kıstır, E.G. (2018). Operada kadın yorumcular tarafından oynanan erkek rolleri (Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçkar, A. A. (2017). Cool jazz ve chet baker. [PDF Belgesi] Erişim adresi: https://www.academia.edu/37552347/_Cool_Caz_ve_Chet_Baker_A_Abrek_KO%C3%87KAR_2018
  • Larroque, P. P. (2021). English Rhythm and Blues: Where Language and Music Come Together. London: Routledge.
  • Mimaroğlu, İ. (2013). Caz Sanatı. İstanbul: Pan Yayıncılık. Opera Summary. (2011, Şubat 21). Encyclopedia Britannica. Erişim adresi: https://www.britannica.com/summary/opera-music
  • Öner, E. (2020). Romantik dönem: devrimler çağı ve opera (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pressing, J. (2002). Free jazz and the avant-garde. The Cambridge companion to jazz, 202-216. Ragtime. RAGTIME | Cambridge İngilizce Sözlüğü'ndeki anlamı. (n.d.). Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/ragtime
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306 Şenergin, B. (2019). 19. yüzyıl enstrümantal baladlarının Chopin’in dört baladının analizi ışığında bir müzikal form ve tür olarak incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tansever, P. L. (2016). Uygulamalı Caz Dersi [Ders Notu]
  • Taruskin, R. (2006). Music in the Nineteenth Century: The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press.
  • Temiz, E. (2006). Panofka 24 Vocalizzi etüt kitabında yer alan 2 no’lu etüt analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 397-409. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/26118/275149
  • Uysal Parlak, A. (2014). George Frideric Handel’in klavsen için sekiz büyük süiti (Sanatta Yeterlik Eseri Çalışması Raporu), Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatalar Enstitüsü, Ankara. Washburne, C. (2001). Latin Jazz: The Other Jazz. Current Musicology, (71-73). https://doi.org/10.7916/cm.v0i71-73.4881
  • Wayne, M. (2020). Ragtime country: Rhythmically recovering country’s black heritage. Journal of Popular Music Studies, 32(2), 50–-62. https://doi.org/10.1525/jpms.2020.32.2.50.
  • Yıldız, K. (2018). Caz tarihinde önemli kontrbasçılar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Arts (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Sirel Tunay 0009-0002-0304-4159

Dilara Özmen 0000-0002-3898-045X

Publication Date December 29, 2023
Submission Date October 12, 2023
Acceptance Date December 21, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 6

Cite

APA Tunay, S., & Özmen, D. (2023). ‘Piangero La Sorte Mia’ Adlı Eserin Caz Balat Standartına Uyarlanması. Konya Sanat(6), 300-315. https://doi.org/10.51118/konsan.2023.39

Necmettin Erbakan University Faculty of Fine Arts and Architecture
Address: Köyceğiz Campus, Faculty of Fine Arts and Architecture, Dean's Office, Köyceğiz Mah., Demeç Sok., No:39/2 Meram /KONYA • E-mail: konyasanat@erbakan.edu.tr