It is possible to receive news, which has an important place in human life, from many channels, tools and applications. With the high number of communication media that deliver news to the masses, competition has increased. As a result, the situation of resorting to clickbait applications in order to gain profit from the news has emerged. In this study, the attitude of local news websites towards clickbait and their social media strategies were investigated. The aim of the study is to reveal the attitude of local news sites regarding clickbait practices in their headlines and social media accounts and to understand to what extent the traps achieve their goals. Content analysis method was used in the study. Local news websites have used many clickbait methods ranging from classical click-oriented news created with methods such as question sentences to images, from formatting the text to leaving it ambiguous. As a result of the analyses, it was revealed that Yenihaber used clickbait at a rate of 74 percent, Merhaba at 72 percent and Hakimiyet at 55 percent. These websites were ranked in the same order in terms of being visited in similarweb statistics. Thus, it was understood that clickbait reached its target. The study also revealed that newspapers do not use social media in accordance with today's conditions, do not produce content specific to it, and see it only as a tool to retransmit the news on their websites. Newspapers also intensively share clickbait news on their social media.
İnsan hayatında önemli bir yeri olan haberi, pek çok kanal, araç ve uygulamadan edinmek mümkündür. Kitlelere haberi ulaştıran iletişim ortamlarının sayısının fazla olmasıyla da rekabet artmıştır. Bunun sonucunda haberden kazanç sağlama adına tık tuzağı uygulamalarına başvurma durumu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada yerel haber sitelerinin tık tuzakları konusundaki tutumu ve sosyal medya stratejileri araştırılmıştır. Çalışmanın amacı yerel haber sitelerinin manşetleri ile sosyal medya hesaplarındaki tık tuzağı uygulamalarıyla ilgili tutumunu ortaya koymak ve tuzakların hedeflerine ne derece ulaştığını anlamaktır. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yerel haber siteleri, soru cümleleri gibi yöntemlerle oluşturulan klasik tık odaklı haberlerden, görüntüye, yazıyı biçimlendirmeden, belirsiz bırakmaya kadar pek çok tık tuzağı yöntemini kullanmıştır. Analizler neticesinde Yenihaber’in yüzde 74, Merhaba’nın yüzde 72 ve Hakimiyet’in yüzde 55 gibi büyük oranlarda tık tuzağına başvurduğu ortaya konmuştur. Bu siteler, similarweb istatistiklerinde de ziyaret edilme bakımından aynı sırayla yer almıştır. Böylece tık tuzaklarının hedefine ulaştığı anlaşılmıştır. Çalışmada gazetelerin sosyal medyayı günümüz koşullarına uygun bir biçimde kullanmadığı, buraya özgü içerik üretmediği, sadece sitelerindeki haberleri yeniden ilettikleri bir araç olarak gördükleri de anlaşılmıştır. Gazeteler sosyal medyalarında da tık tuzağı olan haberleri yoğun olarak paylaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | October 20, 2023 |
Acceptance Date | November 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 6 |