Türkiye’nin birçok bölgesinde ekonomik anlamda yetiştiriciliği yapılan elmanın eski bir kültür bitkisi olması nedeniyle elma üretiminde pazarlama etkinliğinin belirlenmesi önem taşımaktadır. Bu çalışmada hem dolaylı hem de doğrudan pazarlama kanallarında elma üreticilerinin pazarlama etkinlikleri karşılaştırılmalı olarak incelenmiştir. Bunun yanında çalışmada, üreticilerin pazarlama etkinliğini geliştirmek için kullanılan pazarlama stratejilerine yönelik bazı öneriler getirilmiştir. Bu çalışmanın ana materyalini, Isparta ilinin Senirkent ilçesindeki 88 elma üreticisinden anket yoluyla elde edilen veriler oluşturmaktadır. Pazarlama etkinliği, en genel anlamıyla, pazar çıktısının pazar girdisine oranı olarak tanımlanmakta olup, bu orandaki artış etkinlikte iyileşme olduğunu göstermektedir. Çalışmada elma üreticilerinin etkinliği belirlenirken, Acharya’nın modifiye edilmiş pazarlama etkinliği indeksi formülünden yararlanılmıştır. Pazarlama etkinliği indeksi katsayısının 1’den büyük olması üreticilerin pazarlamada etkin olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada pazarlama etkinliği indeksi 0.24 olarak hesaplanmıştır. Pazarlama etkinliği indeksinin 1’den küçük çıkması, elma üreticilerinin kullandığı pazarlama kanallarının etkin olmadığını ortaya koymaktadır. Diğer yandan, üreticilerin doğrudan pazarlama kanallarını kullanması durumunda pazarlama etkinliği indeksinin 3.72’ye yükseldiği görülmektedir. Elma üreticilerinin pazarlama etkinliğini artırması için doğrudan pazarlama seçeneklerini de tercih etmelerini sağlamak önemli görülmektedir.
It is important to identify the marketing efficiency of apple production due to being an old commercially cultural plant growing in many regions of Turkey. In this study direct and indirect marketing channels in terms of the marketing efficiency of apple growers were compared. Additionally some suggestions were made regarding to the marketing strategies for farmers to develop further their marketing efficiency. The main material of this study was consisted data from 88 apple growers through survey in Senirkent District of Isparta Province. Marketing efficiency is the ratio of marketing input and marketing output in the most general sense; an increase in this ratio signals an improvement in efficiency. In the study Acharya’s modified marketing efficiency index formula was used to calculate apple producers’ efficiency. If marketing efficiency index is greater than 1indicates that producer are effective in marketing. Marketing efficiency index in this study was calculated as 0.24. When the marketing efficiency index was lower than 1; it would indicate that apple producers were using unefficient marketing channels. On the other hand, if the producers used direct marketing channel, the marketing efficiency index increased to 3.72. It is important to get producer to choose direct marketing options for increasing marketing efficiency of apple producers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | TARIM EKONOMİSİ (Agricultural Economics) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 19 Sayı: 2 |