Bu çalışmada; İzmir’de, farklı semtlerde konumlanmış
alışveriş merkezlerinde çalışan satış görevlilerinin çalışma hayatlarının gizil
ve önemli bir yüzünü oluşturan toplumsal cinsiyetleri, farklı disiplinlerin
kullandığı kavramlar yoluyla mercek altına alınmaktadır. Şimdiye kadar
gerçekleştirilen birçok araştırma, çalışma ortamında kadın emeğinin erkek
emeğine nazaran değersiz görüldüğü ve toplumsal cinsiyet temelli
adaletsizliklerin yaşandığını tespit etmiştir. Son yirmi senede popüler yaşam
alanları hâline gelen -alışveriş, yemek, eğlence, spor, eğitim, hobi ve iş
olanakları sunan- alışveriş merkezlerinde süregelen toplumsal cinsiyet temelli
iletişimin ve çalışma normlarının özelliklerinin ortaya çıkarılması,
araştırmacılar ve bu konuyla ilgilenen diğer kişi ve kurumlar için bu
adaletsizliğin saptanabilmesi ve uygun çözüm önerilerinin getirilmesi yolunda
önem taşımaktadır. Karma araştırma metodolojisinden yararlanılan bu çalışmada,
sekiz farklı AVM’de çalışan satış görevlileri ile anket ve derinlemesine
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, toplumsal cinsiyet
olgusunun çalışma norm ve ilişkilerini şekillendiren önemli bir faktör olduğunu
göstermektedir. AVM’lerde çalışan kadın çalışanlar, tahmin edildiği gibi, erkek
meslektaşları kadar kazanamamakta ve yönetim pozisyonları için eşit fırsatlara
ulaşamamaktadır. Ancak diğer yandan, alanyazında sıklıkla karşılaşılmayan bir
bulgu olarak kimi zaman erkek çalışanların da çalışma ortamında eşitsizliğin
mağduru olduğu ortaya çıkmaktadır. Çalışma ilişkileri detaylı bir biçimde
irdelendiğinde; toplumsal cinsiyet normlarının çalışma ortamındaki seçimi ve
işleyişi üzerinde sektör, marka ve çalışan-müşteri özellikleri gibi
değişkenlerin hatırı sayılır etkilere sahip olduğu görülmektedir. Genel olarak,
Türkiye’de baskın olan kültürel kodların iş pratiklerini yüksek tutarlılıkla ve
eşitsiz/adaletsiz bir biçimde yönlendirdiği anlaşılmaktadır.
In this study, a latent and critical aspect at the
workplace, ‘the gender’ of sales people who work at shopping malls in different
districts of Izmir is examined using concepts originating from various
disciplines. Numerous studies conducted so far have pointed out that women’s
labor is especially deemed relatively unworthy, compared to men’s labor, and
that gender-based injustice is frequently experienced at workplace. It is
meaningful to look into this area as it would let researchers and other parties
understand the gender-based communication and norms performed at shopping malls
in Turkey that have become highly popular life centers in the last two decades,
providing numerous activities such as shopping, food, entertainment, sports,
education, hobbies and jobs. The findings of this research could help assess
the scope of injustice and propose solutions to eliminate it. In the research
stage of the study, a mixed methodology was utilized, including questionnaires
and in-depth interviews at eight different shopping malls. The research
findings show that gender plays a prominent role in workplace norms and
relations. As might be expected, female employees working at shopping malls do
not earn as much as their male counterparts, and they do not have same
opportunities for managerial positions. An authentic finding of this study is
that male employees suffer from workplace inequality, too. When workplace
relations have been examinded thoroughly, it has been found that many variables
such as sector, brand and attributes of employees/customers have considerable
influence on the selection and the functioning of gender-based norms in
workplace. In general, the dominant cultural codes in Turkey seem to be shaping
business practices with a great level of consistency, inequality and injustice.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.