Intruduction:Traumatic events that affect families psychologically and socially affect family relations and roles as well as the characteristics of the individuals that make up the family. Along with the pandemic process, family relations, family functions, family communication and roles have changed. For this reason, individuals in the family may face various mental problems. Parental burnout is the feeling of failure of the parents, the feeling of being worn out and the decrease in the power to take care of children. When parents experience a sense of burnout, they may react differently and experience psychological distress. One of these reactions is perfectionism. The main purpose of this study is to examine the burnout and perfectionism levels of parents with children aged -18 in the covid-19 pandemic according to demographic variables. Method: This research was carried out using the quantitative research method. The population of this research consists of parents who have children aged 0-18 living in the northern part of Cyprus. The participants were selected with random cluster sampling method. Participants consisted of a total of 117 parents. Three different data collection tools were employed in this study. The first of these was the Multidimensional Perfectionism Scale and the second is Parental Burnout Assessment. Personal information form was also used to gather demographic information about the participants. All quantitative data collected through scales and forms were transferred to the SPSS program for analysis.Results: when the results are examined, In terms of age analysis, it suggests that there may be a relationship between age and parental burnout. Moreover, In this study, a significant relationship was found between the education level of the parents and the emotional distancing sub-dimension of the Parental Burnout Scale. Another finding shows that there is no wide difference in parenting level among parents of different marital status.The results are discussed on the basis of the literature.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ
YDÜ/EB/2022/850
.
Giriş: Aileleri psikolojik ve sosyal olarak etkileyen travmatik olaylar, aile ilişkilerini ve rollerini olduğu kadar aileyi oluşturan bireylerin özelliklerini de etkiler. Pandemi süreciyle birlikte aile ilişkileri, aile işlevleri, aile içi iletişim ve roller değişti. Bu nedenle aile içinde bireyler çeşitli ruhsal sorunlarla karşı karşıya kalabilirler. Ebeveyn tükenmişliği, ebeveynin kendini başarısız hissetmesi, kendini tükenmiş hissetmesi ve çocuklara bakma gücünün azalmasıdır. Ebeveynler tükenmişlik duygusu yaşadıklarında farklı tepkiler verebilir ve psikolojik sıkıntı yaşayabilirler. Bu tepkilerden biri de mükemmeliyetçiliktir. Bu çalışmanın temel amacı, covid-19 pandemisinde -18 yaş çocuğu olan ebeveynlerin tükenmişlik ve mükemmeliyetçilik düzeylerini demografik değişkenlere göre incelemektir. Yöntem: Bu araştırma nicel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın evrenini Kıbrıs'ın kuzeyinde yaşayan 0-18 yaş arası çocukları olan ebeveynler oluşturmaktadır. Katılımcılar tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Katılımcılar toplam 117 ebeveynden oluşmaktadır. Bu çalışmada üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlardan ilki Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği, ikincisi ise Ebeveyn Tükenmişliği Değerlendirmesidir. Katılımcılar hakkında demografik bilgileri toplamak için kişisel bilgi formu da kullanılmıştır. Ölçekler ve formlar aracılığıyla toplanan tüm nicel veriler analiz edilmek üzere SPSS programına aktarılmıştır. Bulgular: Sonuçlar incelendiğinde, yaş analizi açısından yaş ile ebeveyn tükenmişliği arasında bir ilişki olabileceğini düşündürmektedir. Ayrıca bu çalışmada anne baba eğitim düzeyi ile Ebeveyn Tükenmişliği Ölçeği'nin duygusal uzaklaşma alt boyutu arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Başka bir bulgu, farklı medeni duruma sahip ebeveynler arasında ebeveynlik düzeyinde geniş bir fark olmadığını göstermektedir. Sonuçlar literatür temelinde tartışılmıştır.
YDÜ/EB/2022/850
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | YDÜ/EB/2022/850 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Acceptance Date | September 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |