Sigara kullanımında yeni bir ürün olan dumansız tütün ürünü IQOS kullanıcılarına “sigara içmeye devam edecek tüm yetişkin sigara tüketicilerine daha iyi bir alternatif sunmak” amacı ile erişim sağlamaktadır. Kuzey Kıbrıs’taki IQOS kullanıcılarının tüketimi, davranışları ve bunun gösteri toplumu açısından, kullanma ve tercih etme sebepleri araştırmanın esas amacıdır.Bu araştırmada, gösteri toplumu perspektifinden bakıldığında tütün tercihlerinin ve kullanım motivasyonlarının nasıl şekillendiğine dair bir anlayış sunma amaçlanmaktadır. Bu bağlamı anlamak için IQOS’un pazarlama stratejileri, kullanıcı profilleri ve tercih etme sebepleri araştırılmıştır. Araştırmada, katılımcıların tütün ürünlerini kullanma sebepleri arasında stres giderme, özenti, alışkanlık gibi gösteri toplumu kavramlarına paralel motifler bulunmaktadır. IQOS gibi ürünler belirli bir yaşam tarzını, prestiji veya modernliği simgelediği düşünülerek kullanıldığı durumlar, gösteriş toplumuyla ilişkilendirilebilir. Bu kapsamda IQOS, sadece bir tütün ürünü olmanın ötesinde, toplumsal yaşamda tarz, sembol, stil ve bir imaj unsuru olarak yerini aldığı sonucu söylenebilir. Çalışma, nitel içerik analizi ile yapılmış olup, betimsel durum çalışması modellemesiüzerinden, birebir görüşme yöntemi ile yapılmıştır. Katılımcıların IQOS’u kullanma nedenlerinin, imajlarını olumlu yönde etkileme arzuları ve elit bir görüntüye sahip olma istekleri, gösteri toplumu teorisi ile açıklanabilir. Katılımcıların tütün ürünlerini kullanma motivasyonları, imajlarına olan duyarlılıkları ve tüketim alışkanlıkları, gösteri toplumunun temel kavramlarına paralel öğeler içermektedir. Katılımcıların çoğu IQOS’u tercih etme sebepleri arasında, daha az sağlığa zararlı olduğunu belirterek, aslına tütün ürünlerinin sadece bir ihtiyaçtan ziyade bir tüketim kültürü içindeşekillendiğini gösterebilir.Bu kapsamda IQOS sadece bir tütün ürünü olmanın ötesinde, toplumsal yaşamda tarz, sembol, stil ve bir imaj unsuru olarak yerini aldığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Uygulanmaz
Yakın Doğu Üniversitesi
01
Prof. Dr. Fevzi Kasap'a araştırma makalesine yaptığı katkılarından dolayı teşekkür ederim.
The smokeless tobacco product IQOS, which is a new product in smoking, provides access to its users with the aim of "providing a better alternative to all adult smokers who will continue to smoke". The consumption and behaviour of IQOS users in Northern Cyprus and the reasons for using and preferring it from the perspective of the society of spectacle is the main purpose of the research. This research aims to provide an understanding of how tobacco preferences and motivations for use are shaped from the perspective of the performing society. In order to understand this context, IQOS's marketing strategies, user profiles and reasons for preference were investigated. In the research, among the reasons for the participants to use tobacco products, there are motives parallel to the concepts of the society of spectacle such as stress relief, wannabe, habit. When products such as IQOS are used with the idea that they symbolise a certain lifestyle, prestige or modernity, they can be associated with the society of show-off. In this context, it can be concluded that IQOS, beyond being just a tobacco product, has taken its place as a style, symbol, style and an image element in social life. The study was conducted with qualitative content analysis and one-to-one interview method through descriptive case study modelling. The reasons why the participants use IQOS, their desire to positively affect their image and their desire to have an elite image can be explained by the theory of the society of spectacle. The motivations of the participants to use tobacco products, their sensitivity to their image and their consumption habits contain elements parallel to the basic concepts of the the society of spectacle. Most of the participants stated that IQOS is less harmful to health among the reasons for preferring IQOS, which may indicate that tobacco products are actually shaped with in a consumption culture rather than just a need. In this context, it is concluded that IQOS is not only a tobacco product but also a style, symbol, style and an image element in social life.
01
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Psychology, Personality and Individual Differences, Cultural Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 01 |
Publication Date | December 20, 2024 |
Submission Date | March 20, 2024 |
Acceptance Date | October 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |