Bu çalışmanın amacı, sosyoekonomik durum (SED), annenin psikolojik semptomları, annenin yansıtıcı işleyişi ve annenin duygu sosyalleştirme uygulamalarının erken çocukluk döneminde görülen davranış problemleri ile ilişkisini incelemektir. Çalışma aynı zamanda çocuğun sergilediği davranış problemlerinde yaş ve cinsiyet farklarını incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmaya, Türkiye'nin farklı şehirlerinde yaşayan 1 ve 3 yaş arası çocuğu bulunan anneler (N = 534) katılmıştır. Annelerden demografik form, Kısa Semptom Envanteri, Ebeveyn İçsel Düşünme İşlevselliği Ölçeği, Çocukların Olumsuz Duygularıyla Başetme Ölçeği ve Çocuk Davranışları Kontrol Listesi bulunan bir ölçek paketini doldurmaları istenmiştir. Annelerin raporlarına dayanarak yapılan bu çalışma, SED, annenin psikolojik semptomu ve annenin destekleyici olmayan duygu sosyalleştirme uygulamalarının çocuklarda görülen içselleştirme ve dışsallaştırma davranış problemlerini yordadığını yapılan hiyerarşik regresyon analizlerinin sonucunda ortaya koymuştur. Ayrıca erkek çocuklarının kız çocuklarından ve yaşça büyük olan çocukların ise küçük yaştakilerden anlamlı bir şekilde daha fazla dışsallaştırma problemleri sergilediklerini bulunmuştur. Bununla birlikte, beklentilerin aksine, annenin destekleyici duygu sosyalleştirmesi ve yansıtıcı işleyişi çocuk davranış problemlerini yordamamıştır. Genel olarak, bu çalışmanın bulguları çocuk davranış problemlerini yordamada aile süreç modeline destek sağlamıştır.
Davranış problemi psikopatoloji sosyoekonomik durum içsel yürütücü işlevselliği duygu sosyalleştirme
TÜBİTAK
114K813
The aim of the present study was to investigate the relationships between socio-economic status (SES), mother’s psychological symptoms, maternal reflective functioning, and mother’s use of emotional socialization practices and child behavioral problems during toddlerhood. The study also aimed to examine sex and age differences on the display of behavior problems of toddlers. Mothers who had children between the ages 1 to 3 and lived in different cities of Turkey (N = 534) participated in the study. The mothers were asked to complete a package of scales consisting of demographic form, Brief Symptom Inventory, Parental Reflective Functioning Questionnaire, Coping with Toddler Negative Emotions Scale, and Child Behavior Checklist. Based on the mothers’ reports, the results of hierarchical regression analyses showed that SES, maternal symptoms, and mother’s use of unsupportive emotion socialization behavior predicted toddler’s externalizing and internalizing behavior problems. Also, there was a significant age and sex differences on the child’ externalizing behavior problems with boys scoring higher than girls and older age children displaying more externalizing behavior problems than the younger ones. However, contrary to our expectations, mother’s supportive emotion socialization and reflective functioning did not predict child behavior problems. Overall, the present findings provide further support to family process model in predicting child behavior problems.
114K813
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Developmental Psychology, Clinical Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 114K813 |
Publication Date | March 14, 2022 |
Acceptance Date | November 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |