COVID-19 salgını, çeşitli popülasyonların ruh sağlığını olumsuz yönde etkiledi. Ruhsal rahatsızlıklara yatkın olan üniversite öğrencileri arasında uluslararası öğrencilerin bu durumdan daha fazla etkilendiği düşünülmüştür. Bundan dolayı bu çalışmanın amacı, COVID-19 pandemisi sırasında Kuzey Kıbrıs'taki uluslararası öğrenciler arasında depresyon, kaygı, stres yalnızlığı ve algılanan sosyal desteği incelemektir. Depresyon, kaygı, stres, yalnızlık ve algılanan sosyal destek puanları karantina dönemi Kıbrıs’ta kalan uluslararası öğrenciler ile memleketlerine dönen öğrenciler karşılaştırılmıştır ve ayrıca karantina dönemi Kıbrıs’ta kalan uluslararası öğrenciler arasında depresyon, kaygı ve stres puanlarını yordayan faktörler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini kolayda örnekleme ile seçilen 262 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplamada sosyodemografik form, Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği-Kısa Form, Revize California Los Angeles Üniversitesi Yalnızlık Ölçeği ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır. Sonuçlar, karantina sırasında öğrencilerin en çok kendi sağlıkları, ailelerinin sağlığı ve akademik performans konusunda endişelendiğini ortaya koydu. Karantina sırasında Kıbrıs'ta kalan uluslararası öğrenciler, kendi ülkelerine geri dönen ve karantina sırasında orada bulunan uluslararası öğrencilere göre daha yüksek depresyon ve daha düşük algılanan aile desteği puanına sahipti. Hiyerarşik lineer regresyon sonucu, Kıbrıs'ta kalış süresinin, önemli birinin algılanan desteğinin ve stresin, depresyon puanındaki varyansın %73'ünü açıklayan yordayıcılar olduğunu göstermiştir. Cinsiyet, aylık gelir ve stres, varyansın %63’ünü açıklayan kaygının önemli yordayıcılarıydı, önemli birinin algılanan desteğinin, depresyon ve kaygı, varyansın %78'ini açıklayan stresin yordayıcılarıydı. Mevcut çalışmanın bulguları, üniversitelerin ve devletlerin uluslararası öğrenciler için sosyal destek ve koruyucu ruh sağlığı programlarını dikkate alması gerektiğini vurgulamaktadır.
The COVID-19 pandemic has adversely affected the mental health of various populations. It is thought that international students are more affected by this situation among university students who are prone to mental disorders. For this reason, the aim of the current study was to investigate depression, anxiety, stress, loneliness and perceived social support among international students in North Cyprus during the COVID-19 pandemic. Depression, anxiety, stress, loneliness and perceived social support scores were compared between international students who stayed in Cyprus during the quarantine period and students who returned to their home countries and also the factors predicting depression, anxiety and stress scores among international students staying in Cyprus during the quarantine period were examined. The sample of the study included 262 students who were recruited using convenience sampling. A socio-demographic form, Depression Anxiety Stress Scale-Short Form, Revised University of California Los Angeles Loneliness Scale and Multidimensional Scale of Perceived Social Support Scale were used for data collection. The results revealed that during the lockdown the students mostly worried about their health, their families’ health and their academic performance. International students who stayed in Cyprus during the lockdown had higher depression and lower perceived family support scores than the international students who travelled back to their home countries and were there during the lockdown. The result of hierarchical linear regression indicated that length of stay in Cyprus, perceived support of significant other and stress were predictors which explained 73% of variance in depression scores. Gender, monthly income and stress were significant predictors of anxiety which explained 63% of variance and grade, significant other support, depression and anxiety were predictors of stress which explained 78% of the variance. The current study result highlight that universities and states should consider social support and protective mental health programs for international students.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2022 |
Acceptance Date | August 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 3 |