Development is a lifelong process. The roots of this process are formed from early childhood development. The biggest responsibility at this point also lies with the parents. The attitudes adopted in child raising have a direct effect on the personality development of children. From the birth of the child, the mother is responsible for caring for the child, which creates a special bond between mother and child. The bond established with the father also supports the development of children. However, sometimes the mother may be an obstacle, consciously or unconsciously, in the child's bonding with the father. This obstacle is reflected in the concept of "maternal gatekeeping". Maternal gatekeeping not only affects the bonding process but can also lead to emotional neglect of children. There may be various variables in the formation of maternal gatekeeping. Within the scope of this study, the emotional abuse potential of seasonal agricultural worker mothers, who are among the disadvantaged groups, towards their children aged 3-6 years in the context of maternal gatekeeping was examined in terms of various variables. Participants were administered the Socio-demographic Information Form, Preschool Period (3-6 Years) Maternal Gatekeeping Scale (MLSS): Mother Form, Emotional Abuse Potential Scale for Parents with Children of Age was applied. The statistical analyses of the study were conducted with SPSS 25.00 and Independent Samples t-test, one-way analysis of variance test when comparing according to demographic variables, and Scheffe test after analysis of variance. According to the findings of the study, significant differences were found when age, years of marriage, educational status, family type, number of children and emotional abuse and maternal gatekeeping scores were compared.
Gelişim yaşam boyu devam eden bir süreçtir. Bu sürecin kökleri erken çocukluk dönemindeki gelişimden oluşmaktadır. Bu noktada en büyük sorumluluk da ebeveynlere düşüyor. Çocuk yetiştirmede benimsenen tutumlar çocukların kişilik gelişimlerini doğrudan etkilemektedir. Çocuğun doğumundan itibaren annenin çocuğun bakımından sorumlu olması anne ile çocuk arasında özel bir bağ oluşturur. Babayla kurulan bağ aynı zamanda çocukların gelişimini de destekler. Ancak bazen anne bilinçli ya da bilinçsiz olarak çocuğun babasıyla bağ kurmasına engel olabiliyor. Bu engel "anne bekçiliği" kavramına da yansımaktadır. Annenin bekçiliği sadece bağlanma sürecini etkilemekle kalmaz, aynı zamanda çocukların duygusal ihmaline de yol açabilir. Anne bekçiliğinin oluşumunda çeşitli değişkenler olabilir. Bu çalışma kapsamında dezavantajlı gruplar arasında yer alan mevsimlik tarım işçisi annelerin, anne bekçiliği kapsamında 3-6 yaş arası çocuklarına yönelik duygusal istismar potansiyeli çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Katılımcılara Sosyodemografik Bilgi Formu, Okul Öncesi Dönem (3-6 Yaş) Anne Bekçiliği Ölçeği (MLSS): Anne Formu, Yaşı Çocuğu Olan Ebeveynler İçin Duygusal İstismar Potansiyeli Ölçeği uygulandı. Araştırmanın istatistiksel analizleri SPSS 25.00 ve Independent Samples t-testi, demografik değişkenlere göre karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi testi, varyans analizi sonrasında Scheffe testi ile yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre yaş, evlilik yılı, eğitim durumu, aile tipi, çocuk sayısı ile duygusal istismar ve anne bekçiliği puanları karşılaştırıldığında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Emotional Development |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2025 |
Submission Date | December 13, 2024 |
Acceptance Date | March 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |