Main purpose of this study is to determine the level of secondary and high school teachers' conformity with classroom management principles. In this study, descriptive statistical method was used. The working group was consisted of 586 students chosen randomly from the 6th, 7th and 8th grade at 3 secondary schools and 9th, 10th, and 11th,12th grade at 3 high schools in Maltepe Township in istanbul. The data were analyzed with percentage, frequency, arithmetic means and t-test. According to students' views,teachers comply with classroom management principles at “moderate” level. Although they are expected to conform with classroom management principles fully, it was found out that they conformed to them at moderate level. While there was significant difference in “school” variable, no difference was found in “gender” variable. It is recommended that teachers should be made more proficient in applying classroom management principles by means of in-service training and pre-service education.
Bu çalısmanın amacı, ilk ve ortaöğretim okullarında çalısan öğretmenlerin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeylerini belirlemektir. Arastırmada, tarama modeli kullanılmıstır. Arastırmanın çalısma grubunu, 2010-2011 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Maltepe İlçesinde bulunan ve seçkisiz olarak belirlenen üç ilköğretim okulunun 6, 7 ve 8. sınıflarında eğitim öğretim gören öğrenciler ile üç ortaöğretim okulunun 9, 10, 11 ve 12.sınıflarında eğitim öğretim gören 586 öğrenci olusturmaktadır. Ölçekle elde edilen veriler yüzde, frekans, ortalama, t testi ile çözümlenmistir. Öğrenci görüslerine göre,öğretmenlerin sınıf yönetimi ilkelerine genel olarak “orta” düzeyde uydukları görülmüstür. Öğretmenlerden sınıf yönetimi ilkelerine çoğunlukla uymaları beklenirken,bu ilkelere orta düzeyde uymuslardır. Öğrenci görüsleri arasında okul türü değiskenine göre anlamlı farklılıklar bulunurken, cinsiyet değiskenine göre anlamlı farklılıklar bulunamamıstır. Öğretmenler, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim yoluyla, sınıf yönetimi ilkeleri ve bu ilkelere uygun davranısta bulunma konusunda yeterli hale getirilmelidirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 3 |