BibTex RIS Cite

The State of the Educational Administration Research in Turkey: The Case

Year 2009, Volume: 59 Issue: 59, 325 - 344, 01.10.2009

Abstract

It has been observed that the discussions on educational researches have generally focused on the methodology. The present study aimed at evaluating educational administration researches in the context of the empirical research articles on educational administration vis a vis methodology. The articles dating between 2000 through 2006 were selected from Educational Administration in Theory and Practice Journal. The sample comprised of 20 randomly selected empirical research articles. It is seen that most of the evaluated researches were about the causes of the administrator behaviors and next came the researches about the administrator behaviors. The population-sampling levels of the articles included in the sample were found to be moderate. The designs of the research articles were predominantly survey type and quantitative in nature. It was seen that the statistical techniques used in the evaluated articles were rudimentary.

References

  • Balci, A.(2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem Teknik ve İlkeler. [Research Methods Techniques and Principles in Social Sciences] Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Balci, A. (1990). The State of Educational Researches in Turkey: Sample of Ankara University, Faculty of Educational Sciences. Presented at the First International Congress of Educational Scientist, Reports III., Educational Management and Planning and Public Education, National Education Press, Ankara, 24- 28 September.
  • Balci, A. (1988). The State of Educational Management Research in EQA. The Researches Published between 1970– 1985. Ankara University Educational Sciences Faculty Journals, 21(1-2), 421- 434.
  • Bridges, E. M. (1982). Research on the School Administrators: The State of the Art, 1967- 1980. Educational Administration Quarterly, Vol. 18, No.3, pp. 12–33.
  • Dale, A. (2006). Quality issues with survey research. International Journal of Social Research Methodology, 9(2), 143- 158.
  • Goodwin, L., ve Goodwin, W. (1985). Statistical Techniques in AERJ Articles, 1979- 1983: The Preparation of Graduate Students to Read the Educational Research Literature. Educational Researcher, 14(2), 5–11.
  • Gorard, S. (2005). Current Contexts for Research in Educational Leadership and Management. Educational Management Administration & Leadership. 33(2), 155– 164.
  • Hoy, W. K. (1982). Recent Developments in Theory and Research in Educational Administration”, Educational Administration Quarterly. 18(3), 1–11.
  • Hsu, T. (2005). Research methods and data analysis procedures used by educational researchers”, International Journal of Research & Method in Education, 28 (2), 109-133.
  • Knapp, T. R. (1982). Methodological Perspective: The Unit and the Context of the Analysis for Research Administration, Educational Administration Quarterly, 18(1), 1–13.
  • Keselman, H. J., Huberty, C. J., Lix, L. M., Olejnik, S., Cribbie, R. A., Donahue, B., Kowalchuk, R. K., Lowman, L.L., Petoskey, M. D., Keselman, J. C., ve Levin, J. R. (1998). Statistical Practices of Educational Researchers: An Analysis of Their ANOVA, ANOVA, and ANCOVA Analyses. Review of Educational Research, 68(3), 350–386.
  • Miskel, C. ve Sandlin, T. (1981). Survey Research in Educational Administration. Educational Administration Quarterly, 17(4), 1–20.
  • Shaver, J. P. ve Norton, R. S. (1980). Randomness and replication in ten years of the American Educational Research Journal. Educational Researcher, 9(1)9–15.
  • West, C. K. ve Carmody, C. (1983). The quality of Research articles in the Journal of Educational Research, 1970 and 1980. Journal of Educational Research, 77(2), 70- 76.

Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği

Year 2009, Volume: 59 Issue: 59, 325 - 344, 01.10.2009

Abstract

Eğitim araştırmaları hakkındaki tartışmaların genelde onların yöntemleri üzerinde yapıldığı görülmektedir. Bu çalışmada egitim yönetimi ile ilgili ampirik arastırma makaleleri kapsamındaki egitim yönetimi arastırmalarını, yöntemsel açıdan degerlendirmek amaçlanmıstır. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi'nde 2000- 2006 (dahil) yılları arası yayımlanan ampirik arastırma makaleleri degerlendirilmistir. Arastırmanın örneklemini yansız olarak seçilen 20 ampirik arastırma makalesi olusturmaktadır. Degerlendirilen arastırmaların çogunun yönetici davranıslarının nedenleri konusunda oldugu, onu yönetici davranısı ile ilgili çalısmaların izledigi görülmektedir. Örnekleme giren arastırma makalelerinin evrenörneklem düzeyleri, arastırmacılar tarafından orta bulunmustur. Arastırma makalelerinin arastırma desenlerinin, agırlıklı olarak tarama türünde nicel çalısmalar oldugu tespit edilmistir. Degerlendirilen makalelerin veri analizinde kullanılan istatistiksel tekniklerinin gelismemis teknikler oldugu görülmüstür.

References

  • Balci, A.(2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem Teknik ve İlkeler. [Research Methods Techniques and Principles in Social Sciences] Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Balci, A. (1990). The State of Educational Researches in Turkey: Sample of Ankara University, Faculty of Educational Sciences. Presented at the First International Congress of Educational Scientist, Reports III., Educational Management and Planning and Public Education, National Education Press, Ankara, 24- 28 September.
  • Balci, A. (1988). The State of Educational Management Research in EQA. The Researches Published between 1970– 1985. Ankara University Educational Sciences Faculty Journals, 21(1-2), 421- 434.
  • Bridges, E. M. (1982). Research on the School Administrators: The State of the Art, 1967- 1980. Educational Administration Quarterly, Vol. 18, No.3, pp. 12–33.
  • Dale, A. (2006). Quality issues with survey research. International Journal of Social Research Methodology, 9(2), 143- 158.
  • Goodwin, L., ve Goodwin, W. (1985). Statistical Techniques in AERJ Articles, 1979- 1983: The Preparation of Graduate Students to Read the Educational Research Literature. Educational Researcher, 14(2), 5–11.
  • Gorard, S. (2005). Current Contexts for Research in Educational Leadership and Management. Educational Management Administration & Leadership. 33(2), 155– 164.
  • Hoy, W. K. (1982). Recent Developments in Theory and Research in Educational Administration”, Educational Administration Quarterly. 18(3), 1–11.
  • Hsu, T. (2005). Research methods and data analysis procedures used by educational researchers”, International Journal of Research & Method in Education, 28 (2), 109-133.
  • Knapp, T. R. (1982). Methodological Perspective: The Unit and the Context of the Analysis for Research Administration, Educational Administration Quarterly, 18(1), 1–13.
  • Keselman, H. J., Huberty, C. J., Lix, L. M., Olejnik, S., Cribbie, R. A., Donahue, B., Kowalchuk, R. K., Lowman, L.L., Petoskey, M. D., Keselman, J. C., ve Levin, J. R. (1998). Statistical Practices of Educational Researchers: An Analysis of Their ANOVA, ANOVA, and ANCOVA Analyses. Review of Educational Research, 68(3), 350–386.
  • Miskel, C. ve Sandlin, T. (1981). Survey Research in Educational Administration. Educational Administration Quarterly, 17(4), 1–20.
  • Shaver, J. P. ve Norton, R. S. (1980). Randomness and replication in ten years of the American Educational Research Journal. Educational Researcher, 9(1)9–15.
  • West, C. K. ve Carmody, C. (1983). The quality of Research articles in the Journal of Educational Research, 1970 and 1980. Journal of Educational Research, 77(2), 70- 76.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ali Balcı This is me

Çiğdem Apaydın This is me

Publication Date October 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 59 Issue: 59

Cite

APA Balcı, A., & Apaydın, Ç. (2009). Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 59(59), 325-344.
AMA Balcı A, Apaydın Ç. Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. October 2009;59(59):325-344.
Chicago Balcı, Ali, and Çiğdem Apaydın. “Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 59, no. 59 (October 2009): 325-44.
EndNote Balcı A, Apaydın Ç (October 1, 2009) Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 59 59 325–344.
IEEE A. Balcı and Ç. Apaydın, “Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 59, no. 59, pp. 325–344, 2009.
ISNAD Balcı, Ali - Apaydın, Çiğdem. “Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 59/59 (October 2009), 325-344.
JAMA Balcı A, Apaydın Ç. Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2009;59:325–344.
MLA Balcı, Ali and Çiğdem Apaydın. “Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 59, no. 59, 2009, pp. 325-44.
Vancouver Balcı A, Apaydın Ç. Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2009;59(59):325-44.