The purpose of this study was to examine stages of learning cycles and learning styles nursing students in relation to academic department, types of schools students graduated from and grade level. Study group were 373 students in Istanbul University Florence Nightingale School of Nursing who have volunteered to participate in the study. It is targeted to reach complete of universe but is reached only 373 students who are voluntary. Data were collected by using Kolb Learning Styles Inventory developed by Kolb (1985) and adapted to Turkish by Aşkar and Akkoyunlu (1993). Data were analyzed by using percentiles, mean and, one-way ANOVA. The results indicated that stages of learning cycles showed significant differences by academic department, types of schools students graduated from and grade level, but there were no significant differences in learning styles. Findings suggest that nursing education curriculum and instruction should be designed to improve learning for students with different learning styles.
Araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin öğrenme döngüsünün aşamaları ve öğrenme stillerinin ve öğrenme stillerinin öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıf, mezun oldukları okul ve bölüm değişkenlerine göre farklılığının belirlenmesidir. Çalışma gurubu İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu'nda 2005-2006 öğretim yılında öğrenim gören ve gönüllü olarak araştırmaya katılmayı kabul eden 373 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veriler, D. Kolb (1985) tarafından geliştirilen ve Aşkar ve Akkoyunlu (1993) tarafından Türkçe'ye uyarlanan “Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik, aritmetik ortalama ve tek-yönlü ANOVA kullanılmıştır. Bulgular, öğrenme döngüsü aşamalarının öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıf, mezun oldukları okul ve bölümlere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaştığını, ancak öğrenme stillerinin farklılaşmadığını göstermektedir. Bulgular, hemşirelik eğitim programlarının/ öğrenme-öğretme sürecinin düzenlenmesinde, öğrencilerin öğrenme stillerinin belirlenmesi ve bazı öğrenme stilleri baskın olmasına rağmen tüm öğrenme stillerinin dikkate alınması gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 58 Issue: 58 |