The purpose of this study is to explore how teachers use computers in their classrooms and how they perceive the use of computers in teaching. The sample consisted of 173 teachers at 10 primary and 10 secondary schools in Ankara and Çanakkale. The data were collected through an instrument comprising 55 questions in five categories. These categories were (a) professional attitude towards computer technology, (b) teaching styles and teachers' background with computers, c) Experience with computer technology, (d) technology integration process, and (e) additional comments. A 6-point likert-type scale was used in the instrument. In addition to descriptive statistics, chi-square, t-tests, correlations and cronbach alpha were used. In order to test reliability, Cronbach Alpha internal consistency was used. A medium positive correlation was found between teachers' personal use of computers and their computer use in classrooms. The results of the study have revealed that the number of computers should be increased and at least one computer and projection or datashow should be present in classrooms so that teachers can use their presentation and course materials. The results have also indicated that teachers are in need of more in-service training courses and schools need technical support.
Teacher attitudes toward computers technology computer use in education integrating computers in teaching.
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin bilgisayarı nasıl kullandıkları ve öğretimde bilgisayar kullanımını nasıl algıladıklarını ortaya koymaktır. Araştırmaya Ankara ve Çanakkale illerinde bulunan yansız olarak seçilen 10 ilköğretim ve 10 ortaöğretim okulundan 173 öğretmen alınmıştır. Araştırma için veriler, beş kategori altındaki 55 soruluk ölçekten elde edilmiştir. Bu kategoriler: a) Bilgisayar teknolojisi üzerine profesyonel tutum, b) Öğretme stili ve öğretmenin bilgisayar ile ilgili geçmişi, c) Bilgisayar teknolojisi ile ilgili deneyim, d) Teknolojiyi bütünleştirme süreci ve e) Ek yorumlardan oluşmaktadır. Bu ölçekte altı dereceli likert tipi ölçek kullanılmıştır. Araştırmada betimsel istatistiklere ek olarak kay kare, t-testi, ve korelasyon gibi istatistikler kullanılmıştır. İç tutarlılık için Cronbach Alpha katsayısı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kişisel bilgisayar kullanmaları ile sınıf ortamında bilgisayar kullanmaları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma sonuçları, okullarda bilgisayar sayısının artması gerektiğini, her sınıfta bir bilgisayar ve datashow'un bulunmasını, böylece öğretmenlerin sunu ders materyallerini kullanabilmeleri gerektiğini ortaya koymaktadır. Öğretmenler bu çalışmada teknik desteğin de yeterli düzeyde sağlanması gerektiği konusunda görüş belirtmişlerdir.
Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumları Teknoloji Öğretimde Bilgisayar Kullanımı Öğretimle Bilgisayarın Bütünleştirilmesi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 55 Issue: 55 |