The purpose of this study is to determine the relationship between altruism, assertiveness and attitudes towards teaching profession. Participants were 207 students who were attending the master program and undergraduate programs in faculty of education. “Attitude Scale Toward Teaching”, “Altruism Scale” and “Rathus Assertiveness Schedule” have been used for collecting data. Data were analyzed by using ANOVA, t-test, chi-square and Pearson-Moment Coefficient Correlation Techniques. Results showed, students who have higher level of altruism have more positive attitudes towards teaching profession than students who have lower level of altruism. Assertive students are more altruistic than shy students. Women have more positive attitudes towards teaching profession than men.
Bu araştırma öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutumlarının özgecilik ve atılganlık düzeyleri açısından incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, eğitim fakültelerinin lisans programlarına devam eden ve tezsiz yüksek lisans öğrenimi gören 207 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği”, “Özgecilik Ölçeği” ve “Rathus Atılganlık Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ANOVA, t- testi, ki-kare testi ve pearson korelasyon matriksi tekniklerinden yararlanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda, yüksek düzeyde özgeci olanların düşük düzeyde özgeci olanlara göre öğretmenliğe ilişkin daha olumlu tutuma sahip oldukları, atılgan olan kişilerin çekingen olanlara göre daha özgeci oldukları belirlenmiştir. Öğretmenliğe ilişkin tutumlarda, kadınların erkeklere göre daha yüksek puan aldıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 42 Issue: 42 |