In this study, it is aimed to discuss how achievement level of the nominee administrators who took the administrator selection exam on 02 June 2001 was affected by the changes made and conducted after their being published on the Official Gazette on 30 Nov. 2000 numbered 24246 concerning the decree 2000/15. For this reason, the data collected from 54764 nominees who took the exam in the years 1999 and 2001 were compared. Due to the changes made in the concept of the exam, it has been observed that the achievement level of vocational teachers who take this exam is increased. However, there has been a decrease in the achievement level of nominee administrators; the teachers of social sciences as the leading group, science, fine arts, and foreign language as the latter group. Apart from this, the changes made in the concept of the exam affected the teachers of Turkish, Turkish language and literature, who are said to be advantageous, in a negative way but the teachers of history and geography in a positive way.
education education administration schooll administration administration selecting examination
Bu çalışmada, 30 Kasım 2000 tarihinde 24246 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 2000/15 sayılı kararla Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı kapsamında yapılan değişikliklerin, 02 Haziran 2001 tarihinde yapılan seçme sınavına giren yönetici adayları başarı düzeylerini nasıl etkilediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla, 1999 ve 2001 yılı yönetici seçme sınavına giren toplam 54764 adayın verileri karşılaştırılmıştır. Sınav kapsamında yapılan değişiklikler, meslek dersleri alanındaki branşlardan sınava giren adayların genel başarı düzeylerini artırdığı gözlenmiştir. Ancak başta sosyal bilimler olmak üzere, fen bilimleri, güzel sanatlar alanı ile ve yabancı diller grubundaki branşlardan sınava giren yönetici adaylarının genel başarı düzeylerini ise düşürmüştür. Bununla birlikte, sınav kapsamında yapılan değişikler, önceki sınavlarda diğer branşlara göre avantajlı oldukları söylenen Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı branşındaki adayların başarı düzeyleri olumsuz yönde, tarih ve coğrafya branşındaki adayların ise olumlu yönde etkilemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 41 Issue: 41 |