The purpose of this research is to determine the attitudes of fourth and fifth graders' attitudes towards the social studies course and the opinions of teachers towards the course. 1055 students (488 girls and 567 boys) attending the primary schools in the province of İzmir participated in the research. Data were collected via the Scale for Attitudes Towards the Social Studies Course and the Scale for the Ideas of Teachers' Opinions About The Social Studies Course. The statistical techniques Percentage, Standard Deviation, t-test, Analysis of Variance and Scheffé Test were used to analyze the data. The research has discerned that students have positive attitudes towards the Social Studies course in general, that girls have more positive attitudes than boys do, and that the students in public schools have more positive attitudes than those in private schools do. According to the results of the analyses, the teachers have positive attitudes towards the Social Studies Course in general, their attitudes do not vary significantly in terms of gender, and the teachers with an experience of 1-10 years have comparatively more negative attitudes.
Bu araştırmanın amacı ilköğretim 4. ve 5. Esınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarını ve sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersine ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmaya İzmir ilinde yer alan ilköğretim okullarından 1055 öğrenci (488 kız, 567 erkek) ve 148 sınıf öğretmeni (89 kadın, 59 erkek) katılmıştır. Araştırma verileri Sosyal Bilgiler Tutum Ölçeği (STÖ) ve Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Öğretmen Görüşleri Ölçeği (SÖGÖ) ile toplanmıştır. Araştırmanın verilerinin çözümlenmesinde Aritmetik ortalama, Yüzde, Standart sapma, t-Testi, Varyans Analizi ve Scheffé Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin genel olarak olumlu tutuma sahip oldukları, kız öğrencilerin erkeklere göre, devlet okullarında öğrenim gören öğrencilerin özel okullarda öğrenim görenlere göre daha olumlu tutumlara sahip oldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik görüşlerinin genel olarak olumlu olduğu; cinsiyetlerine göre farklılık göstermediği, 1 ile 10 yıllık kıdeme sahip öğretmenlerin daha olumsuz görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 40 Issue: 40 |