It is necessary to step forward, in order to decrease crimes in the countries. Decreasing crime is possible by removing preconditions of actions which can be caused crimes. The studies related to determining preconditions make important advantages in decreasing crimes. Hence, it is important to determine how types of crime vary according to educational levels. If it is determined that people in various educational levels commit different crimes, this will make an important contribution in the studies of decreasing crimes. The main reason of this study is to investigate how the types of crimes vary with respect to educational levels in Turkey. Here, the data related to 23600 prisoners who entered to the prison in 2001 in Turkey are used. The variables of educational level and types of crime are non-metric variables. In this study, we used correspondence analysis, an inductive statistical technique that is suitable for exploring relations among categorical variables. From the analyses done here, it is seen that types of crime differ with respect to educational level. The results are interpreted and some recommendations are given to the researches and practitioners who work on this subject.
Devlet şeklinde organize olmuş toplumlarda suçun önlenmesi konusunda somut adımların atılması gerekir. Suçun önlenmesi, suç sayılabilecek fiillerin ön koşullarının ortadan kaldırılmasıyla mümkün olabilir. Söz konusu ön koşulların belirlenmesine ilişkin yapılan çalışmalar, işlenen suçların önlenebilmesinde önemli yararlar sağlayacaktır. Bu bağlamda bir toplumda işlenen suç türlerinin suçu işleyen kişilerin eğitim düzeylerine göre nasıl bir farklılık gösterdiğinin belirlenmesi önemlidir. Bir toplumdaki farklı eğitim düzeyindeki kişilerin farklı suçları işledikleri yani, eğitim düzeylerine bağlı olarak suç türlerinin farklılaştığı bilimsel olarak ortaya konulabilir ise, suçların önlenmesi konusunda yapılan çalışmalara önemli katkı sağlanmış olacaktır. Bu çalışmanın ana amacı, Türkiye'de işlenen suç türlerinin eğitim düzeyine göre nasıl farklılaştığının araştırılmasıdır. Bu amaçla Türkiye'de 2001 yılında cezaevine giren 23600 hükümlüye ilişkin veriler kullanılmıştır. Ele alınan eğitim düzeyi ve suç türü değişkenleri metrik olmayan değişkenlerdir. Bu çalışmada değişken düzeylerine göre oluşturulan kontenjans tablosuna dayanarak değişkenler arasındaki birlikteliği incelemeyi sağlayan uyum analizinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda işlenen suç türlerinin eğitim düzeylerine göre farklılaştığı görülmüştür. Elde edilen sonuçlar yorumlanmış ve suçların önlenmesi konusunda çalışmalar yapan araştırıcılar ile uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 38 Issue: 38 |