BibTex RIS Cite

Learning Culture İn Primary Schools

Year 2002, Volume: 31 Issue: 31, 356 - 373, 01.02.2002

Abstract

The purpose of this study is to determine learning culture level of primary schools which is very significant in the realization of school's objectives and objectives' qualities. Primary school teachers' perspectives were taken in intrinsic motivation for learning, excellence in teaching and favoritism dimensions of learning culture. The scope of this study includes 355 primary school teachers' work in 10 different schools in the province of Edirne. The survey method was used in the collection of data. Findings showed that excellence in teaching and favoritism were negatively related. In addition, according to the results, teachers' burnout was negatively correlated to favoritism in school but positively related to excellence in teaching. The findings supported that all three dimensions of learning culture-excellence in teaching, favoritism, and intrinsic motivation for learning- were correlated to teacher burnout variable; Excellence in teaching and intrinsic motivation to teaching had positive, favoritism, on the other hand, had negative impact to learning culture

İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü

Year 2002, Volume: 31 Issue: 31, 356 - 373, 01.02.2002

Abstract

Bu makalede amaç okul amaçlarının gerçekleştirilme derecesinde ve niteliğinde belirleyici rol oynayan öğrenme kültürünün ilköğretim okullarındaki düzeyini belirlemektir. Öğrenme kültürü boyutlarından öğrenmeye içsel güdülenme, öğretimde mükemmellik ve öğretmene ayrıcalıklı davranma konusunda ilköğretim öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek amacıyla 2000-2001 eğitim-öğretim yılı 2. dönemde Edirne ili Merkez ilçedeki 10 ilköğretim okulundaki 355 öğretmene anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretimde mükemmellik ile ayrıcalıklı davranma arasında olumsuz bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca, tükenmişlik ile ayrıcalıklı davranma arasında olumlu, öğretimde mükemmellik arasında olumsuz bir ilişki saptanmıştır. Bu sonuçlara göre öğrenme kültürünün her üç boyutu ile mesleki tükenmişlik arasında ilişkinin çıkmış olması, öğrenme kültürü ile mesleki tükenmişlik duygusunun birbirini etkilediği ortaya çıkmaktadır. Buna göre öğretimde mükemmelliğin ve öğrenmeye içsel güdülenmenin öğrenme kültürünü olumlu yönde etkilediği, ayrıcalıklı davranmanın ise öğrenme kültürünü olumsuz biçimde etkilediği ileri sürülebilir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Doç. Dr. Cevat Celep This is me

Publication Date February 1, 2002
Published in Issue Year 2002 Volume: 31 Issue: 31

Cite

APA Celep, D. D. C. (2002). İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 356-373.
AMA Celep DDC. İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. February 2002;31(31):356-373.
Chicago Celep, Doç. Dr. Cevat. “İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 31, no. 31 (February 2002): 356-73.
EndNote Celep DDC (February 1, 2002) İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 31 31 356–373.
IEEE D. D. C. Celep, “İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 31, no. 31, pp. 356–373, 2002.
ISNAD Celep, Doç. Dr. Cevat. “İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 31/31 (February 2002), 356-373.
JAMA Celep DDC. İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2002;31:356–373.
MLA Celep, Doç. Dr. Cevat. “İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 31, no. 31, 2002, pp. 356-73.
Vancouver Celep DDC. İlköğretim Okullarında Öğrenme Kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2002;31(31):356-73.