The purpose of this study is to determine learning culture level of primary schools which is very significant in the realization of school's objectives and objectives' qualities. Primary school teachers' perspectives were taken in intrinsic motivation for learning, excellence in teaching and favoritism dimensions of learning culture. The scope of this study includes 355 primary school teachers' work in 10 different schools in the province of Edirne. The survey method was used in the collection of data. Findings showed that excellence in teaching and favoritism were negatively related. In addition, according to the results, teachers' burnout was negatively correlated to favoritism in school but positively related to excellence in teaching. The findings supported that all three dimensions of learning culture-excellence in teaching, favoritism, and intrinsic motivation for learning- were correlated to teacher burnout variable; Excellence in teaching and intrinsic motivation to teaching had positive, favoritism, on the other hand, had negative impact to learning culture
Bu makalede amaç okul amaçlarının gerçekleştirilme derecesinde ve niteliğinde belirleyici rol oynayan öğrenme kültürünün ilköğretim okullarındaki düzeyini belirlemektir. Öğrenme kültürü boyutlarından öğrenmeye içsel güdülenme, öğretimde mükemmellik ve öğretmene ayrıcalıklı davranma konusunda ilköğretim öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek amacıyla 2000-2001 eğitim-öğretim yılı 2. dönemde Edirne ili Merkez ilçedeki 10 ilköğretim okulundaki 355 öğretmene anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretimde mükemmellik ile ayrıcalıklı davranma arasında olumsuz bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca, tükenmişlik ile ayrıcalıklı davranma arasında olumlu, öğretimde mükemmellik arasında olumsuz bir ilişki saptanmıştır. Bu sonuçlara göre öğrenme kültürünün her üç boyutu ile mesleki tükenmişlik arasında ilişkinin çıkmış olması, öğrenme kültürü ile mesleki tükenmişlik duygusunun birbirini etkilediği ortaya çıkmaktadır. Buna göre öğretimde mükemmelliğin ve öğrenmeye içsel güdülenmenin öğrenme kültürünü olumlu yönde etkilediği, ayrıcalıklı davranmanın ise öğrenme kültürünü olumsuz biçimde etkilediği ileri sürülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2002 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 31 Issue: 31 |