Bu çalışmanın amacı yüksek öğretimde Toplam Kalite Yönetimi (TKY)uygulamalarım değerlendirmek için geliştirilen bir değerlendirme modelini tanıtmaktır. Model, TKY`yi sistem yaklaşımı olarak gören düşünceye göre oluşturulmuştur. Ayrıca model geliştirme aşamasında, program değerlendirme modelleri incelenmiş ve benzer yaklaşıma sahip yönetim odaklı CIPP (Context, Input, Process,Product) modelinden de faydalanılmıştır. Modelin alt boyutlarında kullanılan kavram ve ilkeler İSO 9000 standartları ve TKY ilkeleri ile uyumlu şekilde oluşturulmuştur. Model, sistemin malî boyutları olan üç alt sistemin değerlendirilmesini öngörmektedir. Bunlar, "sosyal sistem", "teknik sistem" ve "yönetim sistemleri"dir. Sosyal sistem aşamasında değerlendirilmesi gereken boyutlar, çevre, ürün ve hizmetler, yöntemler, insan unsuru, örgüt yapışı ve örgütün TKY anlayışıdır. Teknik sistem eğitim ve programlarla ilgili olan boyutu içerir. Programa ilişkin konuları üç alt başlıkta inceler; programın girdileri, dönüşüm süreci ve programın çıktıları. Yönetim sistemi ise örgütün yapışı, misyonu, vizyonu amaçları ve idari yapısının incelenmesini gerektirir. Bu model, İSO 9000 standartlarım ve/veya TKY İlkelerini eğitim ve yönetim sistemlerinde uygulayan yükseköğretim kurumları için program değerlendirme ve program geliştirme amaçları için kullanılabilir.
Bu çalışmanın amacı yüksek öğretimde Toplam Kalite Yönetimi (TKY)uygulamalarım değerlendirmek için geliştirilen bir değerlendirme modelini tanıtmaktır. Model, TKY`yi sistem yaklaşımı olarak gören düşünceye göre oluşturulmuştur. Ayrıca model geliştirme aşamasında, program değerlendirme modelleri incelenmiş ve benzer yaklaşıma sahip yönetim odaklı CIPP (Context, Input, Process,Product) modelinden de faydalanılmıştır. Modelin alt boyutlarında kullanılan kavram ve ilkeler İSO 9000 standartları ve TKY ilkeleri ile uyumlu şekilde oluşturulmuştur. Model, sistemin malî boyutları olan üç alt sistemin değerlendirilmesini öngörmektedir. Bunlar, "sosyal sistem", "teknik sistem" ve "yönetim sistemleri"dir. Sosyal sistem aşamasında değerlendirilmesi gereken boyutlar, çevre, ürün ve hizmetler, yöntemler, insan unsuru, örgüt yapışı ve örgütün TKY anlayışıdır. Teknik sistem eğitim ve programlarla ilgili olan boyutu içerir. Programa ilişkin konuları üç alt başlıkta inceler; programın girdileri, dönüşüm süreci ve programın çıktıları. Yönetim sistemi ise örgütün yapışı, misyonu, vizyonu amaçları ve idari yapısının incelenmesini gerektirir. Bu model, İSO 9000 standartlarım ve/veya TKY İlkelerini eğitim ve yönetim sistemlerinde uygulayan yükseköğretim kurumları için program değerlendirme ve program geliştirme amaçları için kullanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2002 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 29 Issue: 29 |