BibTex RIS Cite

Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli

Year 2002, Volume: 29 Issue: 29, 101 - 113, 01.10.2002

Abstract

Bu çalışmanın amacı yüksek öğretimde Toplam Kalite Yönetimi (TKY)uygulamalarım değerlendirmek için geliştirilen bir değerlendirme modelini tanıtmaktır. Model, TKY`yi sistem yaklaşımı olarak gören düşünceye göre oluşturulmuştur. Ayrıca model geliştirme aşamasında, program değerlendirme modelleri incelenmiş ve benzer yaklaşıma sahip yönetim odaklı CIPP (Context, Input, Process,Product) modelinden de faydalanılmıştır. Modelin alt boyutlarında kullanılan kavram ve ilkeler İSO 9000 standartları ve TKY ilkeleri ile uyumlu şekilde oluşturulmuştur. Model, sistemin malî boyutları olan üç alt sistemin değerlendirilmesini öngörmektedir. Bunlar, "sosyal sistem", "teknik sistem" ve "yönetim sistemleri"dir. Sosyal sistem aşamasında değerlendirilmesi gereken boyutlar, çevre, ürün ve hizmetler, yöntemler, insan unsuru, örgüt yapışı ve örgütün TKY anlayışıdır. Teknik sistem eğitim ve programlarla ilgili olan boyutu içerir. Programa ilişkin konuları üç alt başlıkta inceler; programın girdileri, dönüşüm süreci ve programın çıktıları. Yönetim sistemi ise örgütün yapışı, misyonu, vizyonu amaçları ve idari yapısının incelenmesini gerektirir. Bu model, İSO 9000 standartlarım ve/veya TKY İlkelerini eğitim ve yönetim sistemlerinde uygulayan yükseköğretim kurumları için program değerlendirme ve program geliştirme amaçları için kullanılabilir.

Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli

Year 2002, Volume: 29 Issue: 29, 101 - 113, 01.10.2002

Abstract

Bu çalışmanın amacı yüksek öğretimde Toplam Kalite Yönetimi (TKY)uygulamalarım değerlendirmek için geliştirilen bir değerlendirme modelini tanıtmaktır. Model, TKY`yi sistem yaklaşımı olarak gören düşünceye göre oluşturulmuştur. Ayrıca model geliştirme aşamasında, program değerlendirme modelleri incelenmiş ve benzer yaklaşıma sahip yönetim odaklı CIPP (Context, Input, Process,Product) modelinden de faydalanılmıştır. Modelin alt boyutlarında kullanılan kavram ve ilkeler İSO 9000 standartları ve TKY ilkeleri ile uyumlu şekilde oluşturulmuştur. Model, sistemin malî boyutları olan üç alt sistemin değerlendirilmesini öngörmektedir. Bunlar, "sosyal sistem", "teknik sistem" ve "yönetim sistemleri"dir. Sosyal sistem aşamasında değerlendirilmesi gereken boyutlar, çevre, ürün ve hizmetler, yöntemler, insan unsuru, örgüt yapışı ve örgütün TKY anlayışıdır. Teknik sistem eğitim ve programlarla ilgili olan boyutu içerir. Programa ilişkin konuları üç alt başlıkta inceler; programın girdileri, dönüşüm süreci ve programın çıktıları. Yönetim sistemi ise örgütün yapışı, misyonu, vizyonu amaçları ve idari yapısının incelenmesini gerektirir. Bu model, İSO 9000 standartlarım ve/veya TKY İlkelerini eğitim ve yönetim sistemlerinde uygulayan yükseköğretim kurumları için program değerlendirme ve program geliştirme amaçları için kullanılabilir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dr. Fatma Mızıkacı This is me

Prof. Dr. Meral Aksu This is me

Publication Date October 1, 2002
Published in Issue Year 2002 Volume: 29 Issue: 29

Cite

APA Mızıkacı, D. F., & Aksu, P. D. M. (2002). Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 29(29), 101-113.
AMA Mızıkacı DF, Aksu PDM. Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. October 2002;29(29):101-113.
Chicago Mızıkacı, Dr. Fatma, and Prof. Dr. Meral Aksu. “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 29, no. 29 (October 2002): 101-13.
EndNote Mızıkacı DF, Aksu PDM (October 1, 2002) Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 29 29 101–113.
IEEE D. F. Mızıkacı and P. D. M. Aksu, “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 29, no. 29, pp. 101–113, 2002.
ISNAD Mızıkacı, Dr. Fatma - Aksu, Prof. Dr. Meral. “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 29/29 (October 2002), 101-113.
JAMA Mızıkacı DF, Aksu PDM. Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2002;29:101–113.
MLA Mızıkacı, Dr. Fatma and Prof. Dr. Meral Aksu. “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 29, no. 29, 2002, pp. 101-13.
Vancouver Mızıkacı DF, Aksu PDM. Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları İçin Bir Değerlendirme Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2002;29(29):101-13.