The
epics, unlike mythologies, have included not only the history of the gods but
also the history of human heroes. Thus, in time, the ideological concurrence of
the epics began to take the synchronicity of history. Of course, the importance
of writing technology cannot be rejected in the history of the epic. In fact,
epics conveyed through writing contribute to the formation of more
chronological time perception. Because the writing also reinforced the
chronological time perception. Iran, which is one of the first regions in which
historical written culture existed, has also been a geography where oral
tradition plays a significant role. Especially in this geography, history has
been reshaped under the influence of the type of epic which has been shaped in
the patronage of political authorities. Even in Iranian historiography, epics
have been taken into consideration rather than annual chronicles. In other
words, Iranian historians have treated history as epic. Because Iranian rulers
also wanted this. Thus, as in many historical events, historical documents of
the Karbala case were consciously based on epic narratives. For example,
Karbala narratives in the Iranian variant, the so-called last king of Sassanid
III. Yazdgird's daughter Shahrbanu and Hussein bin Ali was married. What is
even more interesting was the fact that Imam Zeynalabidin, the descendant of
the two, was the only person to survive the destruction of the Karbala and
continue the Imamate. Although the social and political dimensions of this
event need to be evaluated, the role of folk narratives in changing the course
of history is important.
ÖZ: Destanlar mitolojilerden farklı olarak
sadece tanrıların tarihine değil aynı zamanda insan kahramanların tarihine de
yer vermişlerdir. Böylece zamanla destanların ideolojik eş zamanlılığı yerini
tarihin art zamanlılığı almaya başlamıştır. Bununla birlikte destanın tarihe
evrilmesinde yazının da etkisi yadsınamaz. Hatta yazı aracılığıyla aktarılan
destanlar daha fazla kronolojik zaman algısının oluşumuna katkı sağlar. Çünkü
yazı, yapısı gereği kronolojik zaman algısını pekiştirmiştir. Tarihsel olarak yazılı kültürün egemen olduğu
bölgelerden biri olan İran aynı zamanda sözlü geleneğin de önemli ölçüde etkin
rol oynadığı bir coğrafya olagelmiştir. Özellikle söz konusu coğrafyada tarih
çoğu zaman siyasi otoritelerin patronajında şekillenen destan türünün etkisi
altında yeniden şekillendirilmiştir. Hatta İran tarih yazımında dahi yıllık
kroniklerden çok destanlar dikkate alınmıştır. Diğer bir deyişle İranlı
tarihçiler, tarihe destan muamelesi yapmışlardır. Çünkü İran hâkimlerinin de
onlardan istediği buydu. Böylece birçok tarihsel olayda olduğu gibi Kerbela
vakasına ait tarihî belgeler de bilinçli olarak destan anlatılarına dayandırılmıştır.
Örneğin Kerbela anlatılarının İran varyantında sözde son Sasani kralı III.
Yezdgird’in kızı Şehribanu ile Hüseyin bin Ali evlidir. Daha da ilginç olanı
söz konusu bu ikilinin soyundan gelen İmam Zeynelabidin’in Kerbela kıyımından
kurtulup İmamlık kurumunu devam ettirecek tek kişi olmasıdır. Bu olayın sosyal
ve siyasî boyutu ayrıca değerlendirmeye muhtaç olmakla birlikte tarihin seyrini
değiştirmede halk anlatılarının rolü önem arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |