Modern
anlamda futbol, bir etkinlik biçimi ve takım sporu olmanın yanında, sosyal,
kültürel ve ekonomik faaliyetler açısından da gündelik yaşamda insan hayatının
neredeyse her yönüne etki edebilecek güce ulaşmıştır. Bir futbol takımının
taraftarı olmak aynı zamanda bir grup kimliğine sahip olmak demektir, özellikle
futbol müsabakaları esnasında tribünlerde bir grup olarak hareket etmek ve
grupla uyum içinde çalışmak anlamına gelmektedir. Taraftarların tribünlerde hep
bir ağızdan söyledikleri tezahüratlar, sloganlar ve statlarda açtıkları
pankartlar bu bağlamda tek bir organizma gibi hareket etmekte olan taraftar
grubunun dış dünya ile iletişim şekli hâline gelerek bir söyleme dönüşmektedir.
Bu makale, Türkiye’de bilinirlikleri ve taraftar sayıları açısından ön planda
olan ve “üç büyükler” tabiriyle anılabilecek Fenerbahçe SK, Galatasaray SK ve
Beşiktaş JK taraftarlarının grup kimliği düzeyinde benimseyip, tribünlerde
aktardıkları “kitlesel söylem”lerine odaklanmaktır. Çalışmada kullanılan
kaynaklar büyük oranda elektronik kültür ortamında erişime açık olarak yer alan
tezahürat, slogan, pankart ve gazete haberleri ile daha önce yapmış olduğumuz
yüksek lisans tez çalışması esnasında elde edilen malzemelerden seçilmiştir. Taraftar
grupları hem takımlarının kurumsal kimliğiyle bağlantılı olarak kendi
içlerinde, hem de diğer takım taraftarlarıyla karşılıklı olarak iletişimlerinde
farklı söylemler oluşturmakta ve etraflarında gelişen güncel kültürel, sosyal,
ekonomik ve elbette siyasi olayları da önceden belirlenip taraf alınmış bu
söylemler etrafında yorumlamaktadırlar. Türkiye'de futbol taraftarında oluşan
kitlesel söylemin bilinmesi ve takip edilmesi aynı zamanda, geniş kitlelerin
hangi olaylara, ne gibi tepkiler verebileceğinin bir öngörüsünü de sunmaktadır.
Besides
being a form of activity and team sport, football has reached the power to
affect almost every aspect of human life in terms of social, cultural and
economic activities. Being a fan of a football team also means having a group
identity, to act as a group in the stadium during the football matches and to
work in harmony with the group. The chants of fans and the banners that the
fans open in the stadiums are transformed into a 'discourse' by becoming a form
of communication with the outside world.
This article focuses on the ‘mass discourse’ of Turkey’s most renowned
football teams’ fans, which are Fenerbahçe FC, Galatasaray FC and Beşiktaş JC.
The sources used in the study are chosen mostly from cheering, slogan, banners
and newspaper news which are open to access in electronic culture medium and
also from the materials obtained during the master thesis study that we have
done before. Fan groups create different discourses in their communication,
both within themselves and with other team supporters in relation to the
corporate identity of their teams. According to these discourses, the fans also
interpret current cultural, social, economic and political events around them.
Recognizing the mass discourses also provides an insight how people will
respond to what events.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |