Tugrul Tanyol, who made an important place in Turkish poetry after 1980, published eleven poetry books. He compiled his writings on poetry into two books (The Good Poetry Coalition and Genealogy of Poetry). Reaching universality from the locality Tanyol’s poems such as “Like Cem”, “Cold Palace of the Fairy of Betrayal”, “Phoenix in Water”, “Lost Memory of the Wind”, “Istanbul Poetry”, “Water Ode” can be considered as the pinnacle of his works. In Tugrul Tanyol’s poems, the themes of time, death, loneliness, love, music, poem, and poet, mother stand out. Tanyol, who scrutinizes especially the relation of time-death and time-music in his poems, reproduces the tradition using the mirror metaphor. The mirror also takes place in Tugrul Tanyol’s poems such as “Like Cem”, “Istanbul Poetry”, “The Mirror”, “November Drunkenness”, “East of Marble”, “Reminiscence”, “Swallow of the Days”, “September”, “The Child and The Mirror”, “Shadow Game”. In “Chamber Music”, which is constructed like a composition, the fact that the mirror takes place more intensely than the aforementioned poems reflects the bond which Tugrul Tanyol created between the mirror and time. In “Chamber Music”, as in traditional poetry and mythology, the mirror reflecting the spirit of the time is depicted as the place (water) where gaze and gaze accumulate. In this article, the poems in Tugrul Tanyol’s “Chamber Music” were analyzed in terms of mirror-time relationship and Tanyol’s view of time was interpreted through a mirror.
1980 sonrası Türk şiirinde önemli bir yer edinen Tuğrul Tanyol, on bir şiir kitabı yayımlamıştır. Şiir üzerine yazılarını ise iki kitapta (İyi Şiir Koalisyonu ve Şiirin Soyağacı) derlemiştir. Yerellikten evrenselliğe ulaşan Tanyol’un “Cem Gibi”, “İhanet Perisinin Soğuk Sarayı”, “Sudaki Ankâ”, “Yitik Belleği Rüzgârın”, “İstanbul Şiiri”, “Su Kasidesi” gibi şiirleri onun eserlerinin doruk noktaları olarak kabul edilebilir. Tuğrul Tanyol’un şiirlerinde, zaman, ölüm, yalnızlık, aşk, müzik, şiir ve şair, anne temaları öne çıkar. Şiirlerinde özellikle zaman-ölüm ve zaman-müzik ilişkilerini irdeleyen Tanyol, ayna metaforunu kullanırken geleneği yeniden üretir. Ayna; Tuğrul Tanyol’un “Cem Gibi”, İstanbul Şiiri”, “Ayna”, “Kasım Sarhoşluğu”, “Mermerin Doğusu”, “Anımsama”, “Günlerin Kırlangıcı”, “Eylül”, “Çocuk ve Ayna”, “Gölge Oyunu” gibi şiirlerinde de yer alır. Bir beste gibi kurgulanan “Oda Müziği”nde ise aynanın, adı geçen şiirlerden daha yoğun şekilde yer alması Tuğrul Tanyol’un aynayla zaman arasında kurduğu bağı yansıtır. “Oda Müziği”nde geleneksel şiirde ve mitolojide olduğu gibi zamanın ruhunu yansıtan ayna; bakış ve bakışların biriktiği yer (su) şeklinde tasvir edilir. Bu makalede Tuğrul Tanyol’un “Oda Müziği”nde yer alan şiirler ayna-zaman ilişkisi açısından incelenmiş ve Tanyol’un zamana bakışı ayna vasıtasıyla yorumlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 17 |