Book Review
BibTex RIS Cite

Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe

Year 2023, Issue: 18, 420 - 426, 10.09.2023
https://doi.org/10.46250/kulturder.1336690

Abstract

Talia Kundakçı tarafından kaleme alınmış olan kitap Tanzimat’tan Cumhuriyet’e kadar Türk karikatür tarihinde “özgürlük”, “adalet”, “akılcılık”, “laisizm”, “demokrasi”, “modernizm”, “Batılılaşma” gibi kavramlar ekseninde felsefî düşüncenin dışa vurumunu inceliyor. Kundakçı, 1839’da Tanzimat Fermanı’nın ilânını takiben Osmanlı İmparatorluğu’nda başlayan Batılılaşma sürecinin bir ürünü olarak ilk Türk karikatürünün 1867’de İstanbul isimli gazetede yayımlandığını kaydediyor. Müteakiben, ilk Türk mizah dergisi Terakki’nin ve peşinden de ikinci mizah dergisi Diyojen’in yayın hayatına başlamasıyla Türk karikatürünün gelişim sürecine girdiğine dikkat çekiyor. İslâmiyet’in, insan suretini kopyalayarak resmetmeyi pek makbul bulmadığı yönündeki bir inanıştan dolayı pek gelişmeyen resim sanatı karşısında yazar, karikatürün bir “fırsat” yarattığını tespit ediyor. Tanzimat döneminde özellikle Karagöz-Hacivat tiplemelerinin karikatürlerde sık sık boy göstermesi olgusunu, toplumda aşina olunan geleneksel unsurların sağladığı kolaylıkla ilişkilendiriyor. Kundakçı, Millî Mücadele boyunca karikatürün artık sadece mizahtan ibaret olmadığı, yergi ya da grotesk üslubunu kullanan bir “savaşçı” rolü üstlendiği değerlendirmesinde bulunuyor. Sonuç olarak yazar Tanzimat’tan Cumhuriyet’e kadar Türk basınındaki karikatürlerin mizahî işlevinin ötesinde son derece ciddî bir işlev yerine getirdiğini savunuyor.

References

  • Demirkol, Gökhan (2016). “Türkiye’nin İlk Türkçe Mizah Dergisi: Terakki”. Gazi Akademik Bakış Dergisi, 10(19): 141-160.
  • Kundakçı, Talia (2019). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe. Ankara: Dorlion Yayınları.

Philosophy in Turkish Caricature from the Tanzimat to the Republic

Year 2023, Issue: 18, 420 - 426, 10.09.2023
https://doi.org/10.46250/kulturder.1336690

Abstract

The book written by Talia Kundakçı examines the expression of philosophical thought on the axis of concepts such as “freedom”, “justice”, “rationalism”, “laicism”, “democracy”, “modernism” and “westernisation” in the history of Turkish caricature from Tanzimat to the Republic. The author notes that the first Turkish caricature was published in the newspaper İstanbul in 1867 as a product of the westernisation process that started in the Ottoman Empire following the proclamation of the Tanzimat Edict in 1839. Subsequently, she points out that Turkish caricature entered the development process with the publication of the first Turkish humour magazine Terakki, followed by the second humour magazine Diyojen. The author determines that caricature created an “opportunity” in the face of the art of painting, which did not develop much due to the belief that Islam did not find it acceptable to paint by copying the human image. She associates the frequent appearance of Karagöz-Hacivat characters in caricatures, especially during the Tanzimat period, with the ease provided by the traditional elements familiar in society. Kundakçı concludes that during the National Struggle, caricature was no longer just humour, but assumed the role of a “warrior” using the style of satire or the grotesque. In conclusion, the author argues that caricatures in the Turkish press from Tanzimat to the Republic fulfilled a very serious function beyond their humorous function.

References

  • Demirkol, Gökhan (2016). “Türkiye’nin İlk Türkçe Mizah Dergisi: Terakki”. Gazi Akademik Bakış Dergisi, 10(19): 141-160.
  • Kundakçı, Talia (2019). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe. Ankara: Dorlion Yayınları.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Turkish Literature in Turkiye Field, Turkish Folklore in the Türkiye Field
Journal Section Book Reviews
Authors

S. Atakan Altınörs 0000-0001-6072-288X

Publication Date September 10, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 18

Cite

APA Altınörs, S. A. (2023). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe. Kültür Araştırmaları Dergisi(18), 420-426. https://doi.org/10.46250/kulturder.1336690
AMA Altınörs SA. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe. KAD. September 2023;(18):420-426. doi:10.46250/kulturder.1336690
Chicago Altınörs, S. Atakan. “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 18 (September 2023): 420-26. https://doi.org/10.46250/kulturder.1336690.
EndNote Altınörs SA (September 1, 2023) Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe. Kültür Araştırmaları Dergisi 18 420–426.
IEEE S. A. Altınörs, “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe”, KAD, no. 18, pp. 420–426, September 2023, doi: 10.46250/kulturder.1336690.
ISNAD Altınörs, S. Atakan. “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe”. Kültür Araştırmaları Dergisi 18 (September 2023), 420-426. https://doi.org/10.46250/kulturder.1336690.
JAMA Altınörs SA. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe. KAD. 2023;:420–426.
MLA Altınörs, S. Atakan. “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 18, 2023, pp. 420-6, doi:10.46250/kulturder.1336690.
Vancouver Altınörs SA. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kadar Türk Karikatüründe Felsefe. KAD. 2023(18):420-6.
Bu eser CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır.
This work is licensed under CC BY-NC 4.0