Review
BibTex RIS Cite

An Evaluation of Basket Weaving Production Technique and Huğ Houses as an Original Example

Year 2024, Issue: 23, 390 - 410, 10.12.2024
https://doi.org/10.46250/kulturder.1545984

Abstract

In this study, the basket weave technique, which is the basic construction technique of traditional residential architecture known as “hug houses”, “branch weave”, “çiteme huğ” or “fence houses”, which has existed for many years in various regions of Anatolia, is examined in detail. Basket weave technique has an important place in the rural and local architecture of Anatolia, and the buildings built with this technique have survived to the present day as a part of the cultural and historical heritage of the region. However, as a result of the researches, it has been determined that the technical information and material details required for the restoration of these buildings are scattered and limited in the existing literature. This study aims to provide a literature review that can guide the restoration processes required for the structures built with basket weave technique. In line with this purpose, the details of the basket weave construction technique, the properties of the materials used and the construction process have been tried to overcome the lack of information. At the same time, this study aims to create a comprehensive reference source for researchers and restoration specialists working in this field by bringing together existing sources on the basket weave technique.

References

  • Batur, Afife (2005). Özgün Bir Yaşam Çevresi ve Doğu Karadeniz’de Kırsal Mimari. İstanbul, Milli Reasürans T.A.Ş.
  • Batur, Nubar (2006). Yığma Yapı Tasarımı ve Analizi. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi.
  • Bayraktar, Hüseyin (2020), “Kırsal Yaşamın Mimari Göstergesi Geleneksel Köy Evlerinin Düzce Örnekleminde Tartışılması”. Mimarlık ve Yaşam, 5(1): 71-103.
  • Çevrimli, Nilgün (2014). “Vakfiyelere Göre 15.-19. Yüzyıllarda İstanbul’da Ev Tanımlarına İlişkin Bir Değerlendirme” Turkish Studies, 9(10): 315-333.
  • Eldem, S. Hakkı (1954). Türk Evi Plan Tipleri. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.
  • Erarslan, Alev (2019). “Timber Construction Systems in Anatolian Vernacular Architecture”. Bulletin of the Transilvania University of Braşov, Series II, 12(2): 37-52.
  • Eres, Zeynep (2008), “Türkiye’de Kırsal Alanda Çağdaşlaşma ve Mübadil Köyleri”. 90. Yılında Türk-Yunan Zorunlu Nüfus Mübadelesi; Yeni Yaklaşımlar, Yeni Bulgular. İstanbul: Lozan Mübadilleri Vakfı, 174-201.
  • Eruzun, Cengiz (1997). “Ahşabın Kimlik Bulduğu Rize Geleneksel Mimarisi”. Rize. Ed. Seyfi Başkan. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Göçer, Cengiz ve Erarslan, Alev (2020). “Sepet Örgü Dolgulu Ahşap İskelet Yapı Sisteminin Özgün Bir Örneği: Şile Akçakese Köyü Geleneksel Konutları”. Mimar.ist, 20(69): 116-123.
  • Gündaş, Mustafa Salih (2004). Tarsus’un 338 Numaralı Şer’iyye Sicili H.25 Şa’ban 1311-6 Şevval 1312/M. 6 Eylül 1893-1 Şubat 1895. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kafesçioğlu, Ruhi (1955). Kuzey-Batı Anadolu’da Ahşap Ev Yapıları. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.
  • Köse, Abdullah (2005). “Türkiye'de Geleneksel Kırsal Konut Planlarında Göçebe Türk Kültürü İzleri”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, VII(2): 165-200.
  • Kuban, Doğan (2018). Türk Ahşap Konut Mimarisi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ömercioğlu, Hilal Tuğba (2017). “Akdeniz Bölgesine Ait Özgün ve Kaybolmakta Olan Geleneksel Bir Yapım Sistemi Olarak Sepet-Örgü Tekniği”. Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kongresi. Antalya, 43-49.
  • Özdoğan, Eylem vd. (2010). “2008 Yılı Kırklareli Höyüğü Çalışmaları”. 31. Kazı Sonuçları Toplantısı, C.2. Ankara: Kültür Bakanlığı, 357-374.
  • Özdoğan, Mehmet (2007). “Marmara Bölgesi Neolitik Çağ Kültürleri”. Türkiye’de Neolitik Dönem. Ed. Mehmet Özdoğan ve Nezih Başgelen. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 401-426.
  • Sezgin, Haluk (1983). "Geleneksel Türk Evinde Cephe”. Yapı, 47: 33-37.
  • Sözen, Metin (2006). Gelenekten Geleceğe Anadolu’da Yaşama Kültürü. İstanbul: Çekül Vakfı.
  • Tayla, Hüsrev (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları II. İstanbul: TAÇ Vakfı.
  • Tokay, Zeliha Hale (2017). “Architecture without Architect, An Example from Çukurova: Huğ”. International Journal of Landscape Architecture Research, 1(1): 30-35.
  • URL-1: https://insapedia.com/yigma-yapi-nedir-yigma-bina-cesitleri-ve-ozellikleri/ (Erişim: 15.08.2024).
  • URL-2: https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/11672/mod_resource /content/1/Mimarlik%20Bilgisi%B1lar.pdf (Erişim: 15.08.2024).
  • URL-3: https://insaathesabi.com/blog/karkas-yapi-nedir/ (Erişim: 15.08.2024).
  • URL-4: https://mapio.net/pic/p-63838379/ (Erişim: 15.08.2024).
  • Usluer, Berkay (2021). “İzmir’in Şirince, Bayındır ve Alaçatı İlçelerinin Vernaküler Mimarisinde Sokak Dokusu: Binaların Yapı Malzemesi ve Yapım Tekniklerinin Karşılaştırmalı Analizi”. Yakın Mimarlık, 4(2): 1-15.
  • Yeşilkaya, Rukiye (2018). 16.-17. Yüzyıl İstanbul Kadı Sicillerinde Ev ve Kentsel Konumu. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü.

Sepet Örgü Yapım Tekniği ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2024, Issue: 23, 390 - 410, 10.12.2024
https://doi.org/10.46250/kulturder.1545984

Abstract

Bu çalışmada, Anadolu'nun çeşitli bölgelerinde uzun yıllar boyunca varlığını sürdüren ve "huğ evleri”, "dal örgü”, "çiteme huğ” veya "çit evler” olarak da bilinen geleneksel konut mimarisinin temel yapım tekniği olan sepet örgü tekniği ayrıntılı olarak incelenmektedir. Sepet örgü tekniği, Anadolu'nun kırsal ve yerel mimarisinde önemli bir yer tutmakta olup, bu teknikle inşa edilen yapılar, bölgenin kültürel ve tarihsel mirasının bir parçası olarak günümüze kadar gelmiştir. Ancak, yapılan araştırmalar sonucunda, bu yapıların restorasyonu için gerekli olan teknik bilgilerin ve malzeme detaylarının mevcut literatürde dağınık ve sınırlı bir şekilde yer aldığı tespit edilmiştir. Bu çalışma, sepet örgü tekniğiyle inşa edilen yapılar için gerekli olan restorasyon süreçlerine rehberlik edebilecek bir literatür derlemesi sunmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, sepet örgü yapım tekniğinin detayları, kullanılan malzemelerin özellikleri ve yapım sürecine ilişkin bilgi eksiklikleri giderilmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda, bu çalışma, sepet örgü tekniğiyle ilgili mevcut kaynakları bir araya getirerek, bu alanda çalışan araştırmacılar ve restorasyon uzmanları için kapsamlı bir referans kaynağı oluşturmayı hedeflemektedir.

References

  • Batur, Afife (2005). Özgün Bir Yaşam Çevresi ve Doğu Karadeniz’de Kırsal Mimari. İstanbul, Milli Reasürans T.A.Ş.
  • Batur, Nubar (2006). Yığma Yapı Tasarımı ve Analizi. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi.
  • Bayraktar, Hüseyin (2020), “Kırsal Yaşamın Mimari Göstergesi Geleneksel Köy Evlerinin Düzce Örnekleminde Tartışılması”. Mimarlık ve Yaşam, 5(1): 71-103.
  • Çevrimli, Nilgün (2014). “Vakfiyelere Göre 15.-19. Yüzyıllarda İstanbul’da Ev Tanımlarına İlişkin Bir Değerlendirme” Turkish Studies, 9(10): 315-333.
  • Eldem, S. Hakkı (1954). Türk Evi Plan Tipleri. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.
  • Erarslan, Alev (2019). “Timber Construction Systems in Anatolian Vernacular Architecture”. Bulletin of the Transilvania University of Braşov, Series II, 12(2): 37-52.
  • Eres, Zeynep (2008), “Türkiye’de Kırsal Alanda Çağdaşlaşma ve Mübadil Köyleri”. 90. Yılında Türk-Yunan Zorunlu Nüfus Mübadelesi; Yeni Yaklaşımlar, Yeni Bulgular. İstanbul: Lozan Mübadilleri Vakfı, 174-201.
  • Eruzun, Cengiz (1997). “Ahşabın Kimlik Bulduğu Rize Geleneksel Mimarisi”. Rize. Ed. Seyfi Başkan. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Göçer, Cengiz ve Erarslan, Alev (2020). “Sepet Örgü Dolgulu Ahşap İskelet Yapı Sisteminin Özgün Bir Örneği: Şile Akçakese Köyü Geleneksel Konutları”. Mimar.ist, 20(69): 116-123.
  • Gündaş, Mustafa Salih (2004). Tarsus’un 338 Numaralı Şer’iyye Sicili H.25 Şa’ban 1311-6 Şevval 1312/M. 6 Eylül 1893-1 Şubat 1895. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kafesçioğlu, Ruhi (1955). Kuzey-Batı Anadolu’da Ahşap Ev Yapıları. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.
  • Köse, Abdullah (2005). “Türkiye'de Geleneksel Kırsal Konut Planlarında Göçebe Türk Kültürü İzleri”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, VII(2): 165-200.
  • Kuban, Doğan (2018). Türk Ahşap Konut Mimarisi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ömercioğlu, Hilal Tuğba (2017). “Akdeniz Bölgesine Ait Özgün ve Kaybolmakta Olan Geleneksel Bir Yapım Sistemi Olarak Sepet-Örgü Tekniği”. Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kongresi. Antalya, 43-49.
  • Özdoğan, Eylem vd. (2010). “2008 Yılı Kırklareli Höyüğü Çalışmaları”. 31. Kazı Sonuçları Toplantısı, C.2. Ankara: Kültür Bakanlığı, 357-374.
  • Özdoğan, Mehmet (2007). “Marmara Bölgesi Neolitik Çağ Kültürleri”. Türkiye’de Neolitik Dönem. Ed. Mehmet Özdoğan ve Nezih Başgelen. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 401-426.
  • Sezgin, Haluk (1983). "Geleneksel Türk Evinde Cephe”. Yapı, 47: 33-37.
  • Sözen, Metin (2006). Gelenekten Geleceğe Anadolu’da Yaşama Kültürü. İstanbul: Çekül Vakfı.
  • Tayla, Hüsrev (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları II. İstanbul: TAÇ Vakfı.
  • Tokay, Zeliha Hale (2017). “Architecture without Architect, An Example from Çukurova: Huğ”. International Journal of Landscape Architecture Research, 1(1): 30-35.
  • URL-1: https://insapedia.com/yigma-yapi-nedir-yigma-bina-cesitleri-ve-ozellikleri/ (Erişim: 15.08.2024).
  • URL-2: https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/11672/mod_resource /content/1/Mimarlik%20Bilgisi%B1lar.pdf (Erişim: 15.08.2024).
  • URL-3: https://insaathesabi.com/blog/karkas-yapi-nedir/ (Erişim: 15.08.2024).
  • URL-4: https://mapio.net/pic/p-63838379/ (Erişim: 15.08.2024).
  • Usluer, Berkay (2021). “İzmir’in Şirince, Bayındır ve Alaçatı İlçelerinin Vernaküler Mimarisinde Sokak Dokusu: Binaların Yapı Malzemesi ve Yapım Tekniklerinin Karşılaştırmalı Analizi”. Yakın Mimarlık, 4(2): 1-15.
  • Yeşilkaya, Rukiye (2018). 16.-17. Yüzyıl İstanbul Kadı Sicillerinde Ev ve Kentsel Konumu. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Aesthetics in Architecture
Journal Section Review Articles
Authors

Hatice Elmas 0000-0003-1446-620X

Şule Nur Altın 0000-0002-5620-7102

Publication Date December 10, 2024
Submission Date September 9, 2024
Acceptance Date October 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 23

Cite

APA Elmas, H., & Altın, Ş. N. (2024). Sepet Örgü Yapım Tekniği ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme. Kültür Araştırmaları Dergisi(23), 390-410. https://doi.org/10.46250/kulturder.1545984
AMA Elmas H, Altın ŞN. Sepet Örgü Yapım Tekniği ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme. KAD. December 2024;(23):390-410. doi:10.46250/kulturder.1545984
Chicago Elmas, Hatice, and Şule Nur Altın. “Sepet Örgü Yapım Tekniği Ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 23 (December 2024): 390-410. https://doi.org/10.46250/kulturder.1545984.
EndNote Elmas H, Altın ŞN (December 1, 2024) Sepet Örgü Yapım Tekniği ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme. Kültür Araştırmaları Dergisi 23 390–410.
IEEE H. Elmas and Ş. N. Altın, “Sepet Örgü Yapım Tekniği ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme”, KAD, no. 23, pp. 390–410, December 2024, doi: 10.46250/kulturder.1545984.
ISNAD Elmas, Hatice - Altın, Şule Nur. “Sepet Örgü Yapım Tekniği Ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Kültür Araştırmaları Dergisi 23 (December 2024), 390-410. https://doi.org/10.46250/kulturder.1545984.
JAMA Elmas H, Altın ŞN. Sepet Örgü Yapım Tekniği ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme. KAD. 2024;:390–410.
MLA Elmas, Hatice and Şule Nur Altın. “Sepet Örgü Yapım Tekniği Ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 23, 2024, pp. 390-1, doi:10.46250/kulturder.1545984.
Vancouver Elmas H, Altın ŞN. Sepet Örgü Yapım Tekniği ve Özgün Bir Örnek Olarak Huğ Evleri Üzerine Bir Değerlendirme. KAD. 2024(23):390-41.
Bu eser CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır.
This work is licensed under CC BY-NC 4.0