Bu inceleme, Tim Crouch'un yazıp ilk kez 2003 yılında Edinburgh Traverse Theatre'da sahnelenen, yazarın kendisinin performansını üstlendiği ve Karl James ile birlikte yönettiği Kolum (2003) adlı oyununun metinsel bir değerlendirmesine dayanmaktadır. Oyun, çevredeki insanların dikkatini çekmenin yollarını bulmaya çalışan isimsiz bir çocuğun hikâyesini anlatmaktadır. Oyunda, kolaylıkla takip edilebilecek bir olay örgüsü olmasına rağmen, oyun dramatik kuralları sorunsallaştırmaktadır ve temsil açısından kullanılan teknikler nedeniyle post dramatik nitelikler taşımaktadır. Kolum oyunu biçim açısından post dramatik tiyatro kategorisine girerken, özünde dramatik tiyatronun olay örgüsü yapısına sahiptir ancak oyunda biçim içerikten görünür biçimde daha baskın ve etkilidir. Dolayısıyla, Crouch'un kullandığı temsil teknikleri nedeniyle, anlatılan ile anlatılanın nasıl sahnelendiği arasında bir uyumsuzluk ortaya çıkmaktadır. Başka bir deyişle, olay örgüsü yapısı ile bu olay örgüsünün sunuluş biçimi arasındaki uyumsuzluk oyunda gerilim yaratarak seyircinin sahnedeki eserin geçerliliğini ve kurgusallığını sorgulamasına neden olur.
This review is based on a textual evaluation of Tim Crouch’s play entitled My Arm (2003) which was first premiered in 2003 at the Traverse Theatre, Edinburgh and performed by Tim Crouch himself and co-directed by Tim Crouch and Karl James. The play presents the story of an unnamed boy who tries to find ways to attract the attention of people around. Although there is a plot story which can be easily followed, the play completely problematizes dramatic conventions and carries post dramatic qualities because of the techniques employed in terms of representation. My Arm falls into the category of post dramatic theatre when its form is concerned while deep down it still carries dramatic theatre’s habit of plot structure although, in the play, form is visibly more dominant and effective than content. Therefore, because of the representation techniques employed by Crouch, there occurs a discrepancy between what is said and how it is said. In other words, the discrepancy between the plot structure and the way this plot structure is presented creates tension in the play, making the audiences question the validity and fictionality of the work on the stage.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Book Reviews |
Authors | |
Publication Date | March 10, 2025 |
Submission Date | January 1, 2025 |
Acceptance Date | February 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 24 |