Started in 2012, the "Systematic Classification of Poetry Collections Project (MESTAP)" is a project that makes a valuable contribution to classical Turkish literature research. Within the scope of this project, many collections of poetry (mecmuas) have been brought to light and made available to the scholarly community. The unearthing of all of the mecmuas, embodying many treasures of Turkish culture and literature, will be instrumental in revealing the essential components of Turkish culture and literature. For this reason, it is of great importance to uncover all of these treasures and determine their content. It is necessary to use all possible platforms to accelerate this process. One of these platforms is postgraduate education. In this article, the evaluation of the "Poetry Collections" course in the curriculum of the Marmara University Ph.D. program was carried out within the scope of the MESTAP project. It was tried to determine the status of the mecmua theses registered in the YÖK Thesis system prepared within the scope of the course in terms of the MESTAP project and the use of the tables. At the end of the article, it is suggested that a course on "poetry collections" be introduced as an elective course to postgraduate education and that applied studies be carried out in this course to obtain practical outputs that will contribute to the project.
2012 yılında başlayan “Şiir Mecmualarının Sistematik Tasnifi Projesi (MESTAP)” klasik Türk edebiyatı araştırmalarına çok önemli katkı sağlayan bir projedir. Bu proje kapsamında bugüne kadar pek çok mecmua gün yüzüne çıkarılmış ve ilim âleminin hizmetine sunulmuştur. Türk kültür ve edebiyatının pek çok hazinesini içinde barındıran mecmuaların tamamının gün yüzüne çıkarılması, Türk kültür ve edebiyatının önemli dinamikleri olan kültürel unsurların da daha net bir şekilde ortaya konulmasına vesile olacaktır. Bu sebeple bu hazinelerin tamamının ortaya çıkması ve içeriğinin belirlenmesi çok büyük önem arz etmektedir. Bu süreci hızlandırmak için her türlü platformu harekete geçirmek gerekmektedir. Bu platformlardan biri de lisansüstü eğitimdir. Bu makalede buna örnek olarak Marmara Üniversitesi Doktora programı müfredatında yer alan “Şiir Mecmuaları” dersinin MESTAP projesi kapsamında değerlendirilmesi yapılmıştır. Ders kapsamında hazırlanan YÖK Tez sisteminde kayıtlı olan mecmua tezlerinin MESTAP projesi ve tablonun kullanımı açısından durumu tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda lisansüstü eğitime seçmeli ders olarak “şiir mecmuaları” dersinin konulmasının ve bu derste projeye katkı sağlayacak çıktılar elde edilecek uygulamalı çalışmaların yapılması önerisi üzerinde durulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classical Turkish Literature of Ottoman Field |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 22, 2023 |
Publication Date | December 22, 2023 |
Submission Date | November 7, 2023 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 8 |