Research Article
BibTex RIS Cite

Göndergesiz Nostalji: Günümüzde Fotoğrafik İmge

Year 2014, Volume: 17 (2) Issue: 34, 61 - 75, 01.12.2014

Abstract

Bu çalışma, fotoğrafın doğası gereği bir nostalji nosyonuyla işlediği ve bu nosyonun Roland Barthes’ın “göndergenin ayrılmazlığı (bağlılığı)” olarak adlandırdığı şeye dayandığı varsayımına dayanmaktadır. Yazar dijital imgelerin “gönderge” ile ilişkisi bağlamında ontolojisine odaklanarak bir zamanlar fotoğrafa içkin olan nostalji nosyonunun fotoğrafta dijital dönüşüm denilen olgu ile birlikte kökten bir biçimde dönüştüğünü iddia etmektedir. Dijital imgelerin estetiği de bu yeni nostalji “kipini” teyit etmektedir: Dijital imgeler bir yandan mükemmelik ve pürüzsüzlüğü görülebilecek herşeyi görme arzusu ile birleştirirken, aynı zamanda, paradoksal bir biçimde, analog benzeri imgeler üretmek için “doku” ve “kusur” nosyonlarıyla işlemektedirler. Bu makalede bu iki farklı ancak birbirleriyle ilişkili temsil formunun, kendi nesnesini bilinçli olarak yok eden bir postmodern (ironik) nostalji ve Lev Manovich’ten (2006) esinlenerek “fotografik” olanın pekiştirilmesi ve yüceltilmesi ile işleyen iki farklı alana tekabül ettiğini iddia edeceğim.

Nostalgia without the Referent: The Photographic Image Now

Year 2014, Volume: 17 (2) Issue: 34, 61 - 75, 01.12.2014

Abstract

This article rests on the assumption that photography operates inherently through a notion of nostalgia, which in turn depends on what Roland Barthes calls the “adherence of the referent.” The author focuses on the ontology of digital images with respect to their relation to the “referent” and claims that the nostalgia once immanent to the photograph has been fundamentally changed by the so-called digital turn in photography. The aesthetics of digital images confirm the existence of this new “mode” of nostalgia: while the digital images marry perfection and tactlessness with a desire to behold everything possible, they also, somewhat paradoxically, operate through “texture” and “defect” to generate analog-like images. I will argue that these two different but interrelated forms of representation correspond to two distinct realms: a postmodern ironic nostalgia that consciously withers its object and, via inspiration from Lev Manovich (2006), solidification and glorification of the “photographic.”

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication and Media Studies, Radio-Television, Cultural Studies
Journal Section Research Article
Authors

Koray Değirmenci This is me

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 17 (2) Issue: 34

Cite

APA Değirmenci, K. (2014). Nostalgia without the Referent: The Photographic Image Now. Kültür Ve İletişim, 17 (2)(34), 61-75.