Glam Rock, a musical style accompanied by a flamboyant dress code emerged during the early 1970s. This essay looks at the changing representations of masculinity which occured
during the late 1960s and early 1970s, leading eventually to the Glam Rock phenomenon. The impact of social changes including the legalisation of homosexuality and the growth of
the women's liberation movement and their effect on male representation will be explored. There will be an examination fashion and retailing formen, "unisex" style to demonstrate
how menswear became increasingly feminised, culminating eventually in the adoption of full transvestism by male performing artists like David Bowie. The relationship between
Glam Rock and other musical subcultures will also be discussed with a view to explaining how the eventual adoption of transvestism by Glam Rock performers exposed and
challenged the hegemony of the prevailing metanarrative of heterosexual male freedom within 1970s popular culture.
Glam Rock, 70'lerin başında gösterişli ve süslü bir giyim biçimi eşliğinde ortaya çıkan bir müzik tarzıdır. Bu makale, 60'larda ve 70'lerin başında, daha sonraları Glam Rock olgusuna yönelen erilliğin temsillerindeki değişimi inceliyor. Erkeklerin temsilini etkileyen, eşcinselliğin meşrulaşması ve kadın özgürlüğü hareketinin genişlemesi gibi toplumsal eğilimler üzerinde duruluyor. Erkeklerin moda pazarı ve erkek giyiminin gittikçe kadınsılaşması, hem kadın hem de erkek için olan giyim tarzının yaygınlaşması inceleniyor. Bu eğilimlerin ulaştığı son nokta, David Bowie gibi erkek sahne sanatçılarının transvest tarzı. Glam Rock ve diğer müzik alt kültürleri arasındaki ilişki, transvestizmin Glam Rock sanatçıları tarafından uygulanmasıyla, 70'ler popüler kültüründeki heteroseksüel erkek özgürlüğünün nasıl sergilenip buna nasıl karşı çıkıldığı üzerinde durularak tartışılıyor.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Radyo-Televizyon, Kültürel çalışmalar, Bölgesel Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 5 (2) Sayı: 10 |