This paper attempts to explore the cultural dynamics and contradictions women are experiencing in contemporary Korna. The process of modernization has created structural dilemmas in women's everyday lives. Women nowadays are caught up between traditional Confucian values and western values which is actively incorporated with consumerism in the name of modernity. The tension is clearly revealed in the widely shared values, beliefs and attitudes of food and eating, and the perceptions of women's body images. Although rapid transformation of social and economic environment has greatly modified food customs and eating styles, women's roles and expectations with regard to food and eating are much more ambiguous and problematic than ever before. The symbolic meaning of food in the discourses of television advertisements, asa central site of public cultural representation, is examined. Women 's everyday expectations and negotiations with regard to food and eating are further analysed through interviews with women.
Bu çalışma günümüz Kore'sinde kadın deneyimlerinin kültürel dinamiklerini ve çelişkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Modernleşme süreci kadınların yaşamlarında yapısal açmazlar yaratmıştır. Kadınlar bu günlerde etkin bir biçimde modernlik adına tüketimcilikle (consumerism) bütünleştirilen batılı değerler ve geleneksel Konfüçyen değerler arasında sıkışıp kalmışlardır. Gerilim, geniş anlamda yiyecek ve yeme edimine dair paylaşılan değerler, inançlar ve eğilimlerde, ve kadın bedeni imgesinin algılanmasında açıkça ortaya çıkmaktadır. Toplumsal ve ekonomik çevredeki hızlı dönüşümün yemek adetlerini ve yeme stillerini etkisi altına olmasına rağmen, kadınların yiyecek ve yeme konusundaki rol ve beklentileri hiç olmadığı kadar muğlaklaşmış ve sorunsal hale gelmiştir. Yiyeceğin sembolik anlamı kamusal kültürel temsilin merkezi bir bölgesi olarak televizyon reklamlarında incelenmiştir. Kadınların gündelik beklentileri ve yiyecek ve yeme edimi ile olan müzakereleri kadınlarla yapılan görüşmelerle analiz edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cultural Studies, Ethics, Women's Studies, Regional Studies, Public Relations |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 10, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 6 (1) Issue: 11 |