20.yüzyılın ilk
yıllarında bilimsel temele oturtulmaya başlayan iletişim alanındaki çalışmalar,
farklı bilim çevrelerince farklı nedenlerle yapılmıştır. Kimi araştırmacılar belli
bir hükümet, vakıf ya da diğer kurumların desteğiyle araştırmalarını sürdürürken,
kimi araştırmacılarsa araştırmalarını kendi imkanlarıyla gerçekleştirmiştir. Amerikan
merkezli davranışçı okul üyeleri, medyanın etkisinin sanıldığı kadar güçlü
olmadığını ve izleyicinin aktif alıcı olduğunu iddia ederek, medyayı kitleye
karşı savunmaya ve sistem yanlısı araştırma sonuçlarını ortaya koymştur. Böyle
bir ortamda, Almanya merkezli Frankfurt Okulu üyeleri, Marsizmin, pozitivizmin
ve araçsal aklın eleştrisine yoğunlaşmışken, dönemin popüler kitle iletişim
araçlarından radyo, kitap, dergi, sinema, film ve gazete gibi araçların olumsuz
etkileri üzerinde de durmuştur. Frankfurt Okulu'nun bu eleştirel çalışmaları,
iletişim alanında yeni bir akımın oluşmasınd büyük rol oynamıştır.
Bu
çalışmamızda, iletişim alanında ana akım iletişim çalışmalarına alternatif olarak eleştirel iletişim çalışmalarının ortaya çıkmasında önemli rol oynayan Frankfurt okulunun kitle iletişim araçlarına yönelik eleştirilerine yer
verilmiştir. Okul üyelerinin eserleri derlenerek, bu alanda bilimsel araştırma
yapmak isteyenlere kolaylık sağlamak amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.