Ekonomi, nüfus, insan
kaynakları, üretim ve ihracat açısından önemli bir konuma sahip olan Çin, gerek
diplomatik ilişkilerde olsun gerekse iktisadi konularda olsun mevcut küresel denklemin
en önemli değişkenlerindendir. Özellikle 2000’lı yıllardan itibaren ülke
ekonomisinin gelişmesiyle beraber kitle iletişim araçları da hızla gelişmekte
ve büyümektedir. Bu büyüme ve gelişme, yazılı basın (gazete, dergi, kitap),
görsel-işitsel medya, internet yayıncılığı özellikle de Çin Ulusal Haber Ajansı
Xinhua’da daha çok kendini göstermektedir. Bu çalışmamızda, önce sistem ve
kitle iletişim araçlarının ilişkisinden yola çıkarak Çin’in kitle iletişim
sistemi anlatılmaya çalışılmıştır. Ardından yarı sosyalist-yarı kapitalist bir
anlayışla inşa edilen ve başkanlık sistemiyle yönetilen bu karmaşık yapıda,
iktidarın kitle iletişim araçlarını ne amaçla ve nasıl kullandıklarını, kitle
iletişim araçlarının sahiplik yapısını, kitlelerin bu araçlardan ne ölçüde yararlanabildiğini,
batıda iktidarı denetlemek için kullanılan bu dördüncü kuvvetin bu coğrafyada
kimler için ne amaçla kullanıldığını gözler önüne sererek bu ülkenin daha iyi
anlaşılmasına ufak da olsa bir ışık tutmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |