Bu
çalışmanın temel amacı Ahmet
Tezcan’ın Minik Teyze adlı hikâyesinin öğrencilere ilettiği eğitsel değerleri
içerik analiz yöntemlerinden duygusal yön analizine göre incelemektir. Bu
çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır.
Ahmet Tezcan’ın Hırsız Kedi
Balığımı Yedi kitabındaki Minik Teyze adlı hikâyesindeki her cümle tek tek
incelenmiş ve cümlelerin eğitsel açıdan tahlilleri yapılmıştır. Bu araştırmada metinler çözümlenirken içerik
analizi çeşitlerinden duygusal yön analizi tekniği kullanılmıştır. Hikâyede
incelenen cümlelerin ilettiği mesajların pozitif, negatif, karışık ve müphem
yönleri belirlenmiştir. Pozitif ifade 1, karışık 3, negatif 5, müphem de 7
rakamı ile belirtilmiştir. Daha
sonra belirtilen bu cümleler on uzmana gönderilmiştir, uzmanlardan gelen
dönütler doğrultusunda çalışmanın güvenirlilik testi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda Minik Teyze
adlı hikayedeki cümlelerin %75’inin pozitif,
%21’inin negatif, %4’ünün de müphem(nötr) olduğu tespit edilmiştir. Hikâyedeki
cümlelerin 20 tanesinin yaratıcılık, 11 tanesinin sevgi, 5 tanesinin dayanışma,
2 tanesinin vatanseverlik, 3 tanesinin saygı, 1 tanesinin bilimsel bilgi ile
ilgili olumlu ifadeler taşımasına rağmen 5 tanesinin sevgi, 3 tanesinin de
saygı ifadesiyle ilgili olumsuz ifadeler taşıdığı tespit edilmiştir. Tüm bu
verilerden hareketle Minik Teyze hikâyesinin nitelikli bir hikâye olduğu,
öğrencilere kazandıracağı birçok eğitsel değeri içinde barındırdığı, çocukların
bilişsel, duyuşsal özelliklerine katkı sağlayacağı kanaatine varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.