Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Thematic Content Analysis of Theses on Mathematics Teaching and Art in Turkey

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 28, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1348385

Öz

Art and mathematics have common points although they are different disciplines. Both are a way
of expressing people's thoughts and creativity. There are many common principles in nature and
life. The problem is the tendency for theses containing these two disciplines in Turkey. This study,
it is aimed to examine mathematics teaching and art studies. A total of 57 theses were scanned in
the study, which was carried out with the qualitative research method. Research: years, research
type, methods and designs, study group, grade levels, numerical size of the study group,
mathematics subjects, branches of art, and distribution of subjects were analyzed. While
mathematics teaching and art were studied the most in 2019, it was revealed that it was the most
frequent subject of master’s theses as a type of research. The study group was studied with
students at the 6th-grade level. The numerical size range of the study group was determined to be
between 31-60 people at most. It was determined that quantitative, qualitative, and mixed methods
were used most frequently in the studies, respectively. Experimental approaches were mostly used
as research design. In mathematics content, mathematical operations and geometry are the most
researched. Among the branches of art, drama came to the fore the most. According to the research
subjects, mostly academic achievement was investigated. This research summarizes the literature
for researchers who want to study mathematics and art in recent years.

Kaynakça

  • Agun Avcı, B. (2012). İlköğretim 4.sınıf matematik öğretiminde hazırlıklı-planlı dramaya uygun etkinliklerin geliştirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Rize Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Akyazı, N. (2019). Drama yöntemi ile tam sayılarla toplama işleminin öğretimi: Altıncı sınıf öğrencilerinden yansımalar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Akyol, G., & Köksal, E. (2019). İlkokul Öğrencilerinin matematiksel düşünce becerilerinin geliştirilmesinde sanatsal aktivitelerin etkisi. Eğitimde Yeni Yönelişler Dergisi, 16(1), 75-92.
  • Altındal, G. (2019). İlkokul 3. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Anderson, N. (2021). A systematic review of STEAM education research: comparing American and Korean studies. Academia Letters, Article 1039.
  • Atalay, B. (2004). Math and the Mona Lisa: The Art and Science of Leonardo da Vinci. Smithsonian Books
  • Ay, Ö. (2017). Sanat ve Matematik İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 160-172.
  • Ayas, A. (2019). Matematik öğretiminde sanatsal etkinliklerin yeri ve önemi: İlkokul örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 98-120.
  • Aydın, T. (2022). STEAM (STEM + sanat) eğitiminde mandala etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin matematik başarısı ve yaratıcı düşünmelerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aydoğan Yenmez, A., & Yılmaz, N. (2016). Matematik öğretmenlerinin sanat eğitimine ilişkin özyeterlik inançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 545-559.
  • Bağ, G. (2022). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemi ile öğrenme kuramlarını deneyimlemesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya. Ball, D. L. (1993). With an eye on the mathematical horizon: Dilemmas of teaching elementary school mathematics. The Elementary School Journal, 93(4), 373-397.
  • Barnes-Svarney, P. (2006). The handy math answer book. Detroit: Visible Ink Press
  • Başdağ Arslan, D. (2018). Resimli öykü kitaplarının bazı temel matematik kavram ve becerileri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Batıbey, G. (2018). Ders araştırmasıyla matematik öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanarak matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bolton, G. (2007). A history of drama education: A search for substance. ın: bresler, l. (eds) ınternational handbook of research in arts education. Springer International Handbook of Research in Arts Education, vol 16. Springer, Dordrecht.
  • Borlat, G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve matematik motivasyonuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Boztürk Macit, B. (2020). 6. sınıf matematik öğretim programıyla bütünleştirilmiş değerler eğitiminin yaratıcı drama yöntemiyle etkililiğinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Brezovnik, A. (2015). The benefits of fine art integration into mathematics in primary school. CEPS Journal, 5(3), 11-32.
  • Brunetto, C. F. (2004). MathART projects and activities. Teacher Ideas Press.

Türkiye’de Matematik Öğretimi ve Sanat ile İlgili Tezlerin Tematik İçerik Analizi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 28, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1348385

Öz

Sanat ve matematik farklı disiplinler olmasına rağmen ortak noktalara sahiptirler. Her ikisi de insanların düşüncelerini ve yaratıcılığını ifade etmenin bir yoludur. Doğada ve günlük hayatta da
bir çok ortak ilkeleri bulunur. Türkiye’de bu iki disiplini içeren tezlerde eğilimin ne olduğu problem durumudur. Bu çalışmada matematik öğretimi ve sanat çalışmalarının incelenmesi
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada toplam 57 tez taranmıştır. Araştırmalar; yıl, araştırma türü, yöntem ve desenlerine, çalışma grup, sınıf düzeyleri, çalışma grubunun sayısal büyüklüğü, matematik konularına, sanat dallarına ve konuların dağılımına göre analiz edilmiştir. En çok 2019 yılında matematik öğretimi ve sanat çalışılmışken araştırma türü olarak yüksek lisans tezlerine en sık konu olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışma grubunda öğrencilerle ve 6.sınıf düzeyinde çalışılmıştır. Çalışma grubunun sayısal büyüklük aralığı en fazla 31-60 kişi aralığında belirlenmiştir. Araştırmalarda sırasıyla en sık nicel, nitel ve karma yöntem kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırma deseni olarak deneysel yaklaşımlar en çok kullanılmıştır. Matematik
içeriklerinde ise geometri ve işlemler en fazla araştırılmıştır. Sanat dallarından en çok drama öne çıkmıştır. Araştırma konularına göre büyük çoğunlukla akademik başarı araştırılmıştır. Bu araştırma son yıllarda matematik öğretimi ve sanat çalışmak isteyen araştırmacılara alanyazının özetini sunmaktadır.

Kaynakça

  • Agun Avcı, B. (2012). İlköğretim 4.sınıf matematik öğretiminde hazırlıklı-planlı dramaya uygun etkinliklerin geliştirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Rize Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Akyazı, N. (2019). Drama yöntemi ile tam sayılarla toplama işleminin öğretimi: Altıncı sınıf öğrencilerinden yansımalar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Akyol, G., & Köksal, E. (2019). İlkokul Öğrencilerinin matematiksel düşünce becerilerinin geliştirilmesinde sanatsal aktivitelerin etkisi. Eğitimde Yeni Yönelişler Dergisi, 16(1), 75-92.
  • Altındal, G. (2019). İlkokul 3. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Anderson, N. (2021). A systematic review of STEAM education research: comparing American and Korean studies. Academia Letters, Article 1039.
  • Atalay, B. (2004). Math and the Mona Lisa: The Art and Science of Leonardo da Vinci. Smithsonian Books
  • Ay, Ö. (2017). Sanat ve Matematik İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 160-172.
  • Ayas, A. (2019). Matematik öğretiminde sanatsal etkinliklerin yeri ve önemi: İlkokul örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 98-120.
  • Aydın, T. (2022). STEAM (STEM + sanat) eğitiminde mandala etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin matematik başarısı ve yaratıcı düşünmelerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aydoğan Yenmez, A., & Yılmaz, N. (2016). Matematik öğretmenlerinin sanat eğitimine ilişkin özyeterlik inançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 545-559.
  • Bağ, G. (2022). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemi ile öğrenme kuramlarını deneyimlemesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya. Ball, D. L. (1993). With an eye on the mathematical horizon: Dilemmas of teaching elementary school mathematics. The Elementary School Journal, 93(4), 373-397.
  • Barnes-Svarney, P. (2006). The handy math answer book. Detroit: Visible Ink Press
  • Başdağ Arslan, D. (2018). Resimli öykü kitaplarının bazı temel matematik kavram ve becerileri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Batıbey, G. (2018). Ders araştırmasıyla matematik öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanarak matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bolton, G. (2007). A history of drama education: A search for substance. ın: bresler, l. (eds) ınternational handbook of research in arts education. Springer International Handbook of Research in Arts Education, vol 16. Springer, Dordrecht.
  • Borlat, G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve matematik motivasyonuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Boztürk Macit, B. (2020). 6. sınıf matematik öğretim programıyla bütünleştirilmiş değerler eğitiminin yaratıcı drama yöntemiyle etkililiğinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Brezovnik, A. (2015). The benefits of fine art integration into mathematics in primary school. CEPS Journal, 5(3), 11-32.
  • Brunetto, C. F. (2004). MathART projects and activities. Teacher Ideas Press.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Meltem Atasoy 0000-0002-2547-3897

Yasemin Deringöl 0000-0003-3030-7049

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atasoy, M., & Deringöl, Y. (2024). Türkiye’de Matematik Öğretimi ve Sanat ile İlgili Tezlerin Tematik İçerik Analizi. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 1-28. https://doi.org/10.48066/kusob.1348385

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı