Social media platforms are utilized in various fields such as news, communication, education, and information sharing. They provide a broad space where millions of people can interact, share their thoughts, and acquire knowledge. Notably, most users employ social media platforms for language teaching. These educators, often referred to as social media influencers, have significant amount of followings sometimes numbering in the hundreds of thousands. The aim of this research is to determine the role and impact of non-native Turkish social media influencers in teaching Turkish, to examine their teaching methods, content, and the contributions of these methods to the learning process in-depth. As this study investigates the context where non-native Turkish social media influencers are teaching Turkish as a second language, it is structured using the case study method, one of the qualitative research approaches. The research involved analyzing the posts/content of social media influencers as documents; conducting semi-structured interviews with five non-native Turkish social media influencers, thirteen foreign learners of Turkish, and two experts in teaching Turkish as a foreign language. The findings indicate that social media influencers provide significant material for teaching Turkish as a foreign language. Although they do not offer a systematic foreign language education through social media platforms, they contribute potentially to the teaching of Turkish as a foreign language.
Sosyal medya platformları haber, iletişim, eğitim, bilgi paylaşımı gibi farklı birçok alanda kullanılmaktadır. Milyonlarca insanın etkileşimde bulunabileceği, düşüncelerini ve edinimlerini paylaşabilecekleri geniş bir alan sunmaktadır. Öyle ki sosyal medya platformlarını dil öğretimi amacıyla kullanan pek çok kullanıcı karşımıza çıkmaktadır. Sosyal medya ünlüleri olarak andığımız ve yüz binlerce takipçisi olan bu öğreticiler dikkate değer bir niceliktedir. Araştırmanın amacı ana dili Türkçe olmayan sosyal medya ünlülerinin Türkçe öğretimindeki rolünü ve etkisini belirlemek, bahsi geçen kişilerin sosyal medyada Türkçe öğretim yöntemlerini, içeriklerini ve bu yöntemlerin öğrenme sürecine olan katkılarını derinlemesine incelemektir. Araştırma, ana dili Türkçe olmayan sosyal medya ünlülerinin Türkçeyi ikinci dil olarak öğretmeye yöneldikleri bir ortamdaki durumu incelediğinden nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile yapılandırılmıştır. Araştırmada sosyal medya ünlülerinin paylaşımları/içerikleri doküman olarak incelenmiş; ana dili Türkçe olmayan 5 sosyal medya ünlüsü, 13 yabancı uyruklu Türkçe öğrenici ve yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzman 2 kişi ile yarı yapılandırılmış sorularla görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen bulgular, sosyal medya ünlülerinin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde önemli bir materyal sağlayıcısı olduğunu, sosyal medya platformları üzerinden sistemli bir yabancı dil eğitimi vermeseler de yabancı dil olarak Türkçe öğretimine potansiyel katkı sağladıklarını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 27, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |