Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Books Recommended by Classroom Teachers for 4th Grade Elementary School Students

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 414 - 426, 31.12.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1589579

Öz

The aim of this research is to determine the books recommended by classroom teachers for 4th grade primary school students and to create a reading list on this subject. The study, designed as qualitative research, was prepared with a phenomenological design. The Book Recommendation Form developed by the researcher was used as the data collection tool. Teachers working as classroom teachers in state schools affiliated with the Ministry of National Education were determined as the study group. Class teachers working in various provinces of Turkey were asked about 10 books and their authors that they recommended to 4th grade primary school students and the reasons for recommending these books. 73 classroom teachers working in various provinces of Turkey participated in the study voluntarily. According to the findings of the research, it was concluded that teachers included works from Turkish and world literature in their book recommendations and that they mostly acted on the content of the books when recommending books.

Kaynakça

  • Ak-Başoğul, D. (2018). Türkçe öğretmenlerinin ve önerdikleri kitapların söylemleri bağlamında okuma kültürü anlayışı: Bir durum çalışması (Tez No. 515627). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arıcı, A. F. (2015). Türkçe öğretmenleri/öğretmen adayları ne okumalı? -bir “okuma listesi” önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 1-15.
  • Arıcı, A. F. ve Sallabaş, M. E. (2020). Lise öğrencilerine bir okuma listesi önerisi: Edebiyat öğretmenleri ile mülakatlar. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 162-174.
  • Ateş, S. ve Yıldırım, K. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okuma becerisine yönelik uygulamaları: Strateji öğretimi ve anlama. İlköğretim Online, 13(1), 235-257.
  • Ceylan-Çapar, M., ve Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 295-312. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227359
  • Karagöz, B. (2017). Eğitimciler ve çocuk yazarlarının görüşleri bağlamında ortaokul öğrencileri ne okumalı? -Bir liste önerisi-. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 60, 707-726.
  • Kavun, M. (2023). Yazınsal metinlerle 7. sınıf öğrencilerinin söz varlığının artırılması (Tez No. 839488). [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook, Sage.
  • Onur, N. ve Topçuoğlu-Ünal, F. (2022). Ortaokul öğrencileri için Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine göre oluşturulan tavsiye kitap listesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(3), 126-161.
  • Ostojić, A. B. (2023). Reading comprehension processes: A review based on theoretical models and research methodology. Hrvatska Revija za Rehabilitacijska Istraživanja, 59(1), 122-143.
  • Şahin, A. ve Ergül, S. (2022). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerine okuma alışkanlığını kazandırma stratejileri: Bir olgubilim çalışması. Erciyes Journal of Education, 6(1), 19-43.
  • Tavşanlı, Ö. F. ve Ulaş, P. (2023). Okuma çemberinin Türkçe eğitiminde kullanımı: Bir betimsel içerik analizi. Millî Eğitim Dergisi, 52(237), 141-166.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). Türkçe sözlük (k-z) (12. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Valencia, S. (1990). A portfolio approach to classroom reading assessment: The whys, whats, and hows. The Reading Teacher, 43(4), 338-340.
  • Yıldırım, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okumayı en çok tercih ettikleri kitaplar üzerine bir inceleme (Trabzon ili örneği) (Tez No. 588858) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi-Trabzon]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım, N. ve Erol, T. (2022). Çağdaş çocuk yazını ilkeleri bakımından Yaşar Kemal’in “Yağmurla Gelen” adlı yapıtı. International Journal of Language Academy, 10(4), 125-143.

Sınıf Öğretmenlerinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencileri İçin Önerdikleri Kitaplar

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 414 - 426, 31.12.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1589579

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenleri tarafından ilkokul 4. sınıf öğrencileri için önerilen kitapların belirlenmesi ve bu konuda bir okuma listesi oluşturulmasıdır. Nitel araştırma olarak tasarlanan çalışmada olgu bilim deseni ile hazırlanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kitap Öneri Formu kullanılmıştır. Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında Sınıf Öğretmeni olarak görev yapan öğretmenler, çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapan sınıf öğretmenlerine ilkokul 4. sınıf öğrencilerine önerdikleri 10 kitap ve yazarı ile bu kitapları önerme nedenleri sorulmuştur. Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapan 73 sınıf öğretmeni araştırmaya gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin kitap önerilerinde Türk ve dünya edebiyatından eserlere yer verdikleri, kitap önerirken de en fazla kitapların içeriğinden hareket ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ak-Başoğul, D. (2018). Türkçe öğretmenlerinin ve önerdikleri kitapların söylemleri bağlamında okuma kültürü anlayışı: Bir durum çalışması (Tez No. 515627). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arıcı, A. F. (2015). Türkçe öğretmenleri/öğretmen adayları ne okumalı? -bir “okuma listesi” önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 1-15.
  • Arıcı, A. F. ve Sallabaş, M. E. (2020). Lise öğrencilerine bir okuma listesi önerisi: Edebiyat öğretmenleri ile mülakatlar. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 162-174.
  • Ateş, S. ve Yıldırım, K. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okuma becerisine yönelik uygulamaları: Strateji öğretimi ve anlama. İlköğretim Online, 13(1), 235-257.
  • Ceylan-Çapar, M., ve Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 295-312. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227359
  • Karagöz, B. (2017). Eğitimciler ve çocuk yazarlarının görüşleri bağlamında ortaokul öğrencileri ne okumalı? -Bir liste önerisi-. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 60, 707-726.
  • Kavun, M. (2023). Yazınsal metinlerle 7. sınıf öğrencilerinin söz varlığının artırılması (Tez No. 839488). [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook, Sage.
  • Onur, N. ve Topçuoğlu-Ünal, F. (2022). Ortaokul öğrencileri için Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine göre oluşturulan tavsiye kitap listesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(3), 126-161.
  • Ostojić, A. B. (2023). Reading comprehension processes: A review based on theoretical models and research methodology. Hrvatska Revija za Rehabilitacijska Istraživanja, 59(1), 122-143.
  • Şahin, A. ve Ergül, S. (2022). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerine okuma alışkanlığını kazandırma stratejileri: Bir olgubilim çalışması. Erciyes Journal of Education, 6(1), 19-43.
  • Tavşanlı, Ö. F. ve Ulaş, P. (2023). Okuma çemberinin Türkçe eğitiminde kullanımı: Bir betimsel içerik analizi. Millî Eğitim Dergisi, 52(237), 141-166.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). Türkçe sözlük (k-z) (12. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Valencia, S. (1990). A portfolio approach to classroom reading assessment: The whys, whats, and hows. The Reading Teacher, 43(4), 338-340.
  • Yıldırım, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okumayı en çok tercih ettikleri kitaplar üzerine bir inceleme (Trabzon ili örneği) (Tez No. 588858) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi-Trabzon]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım, N. ve Erol, T. (2022). Çağdaş çocuk yazını ilkeleri bakımından Yaşar Kemal’in “Yağmurla Gelen” adlı yapıtı. International Journal of Language Academy, 10(4), 125-143.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mahir Kavun 0000-0003-1319-5145

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2024
Kabul Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kavun, M. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencileri İçin Önerdikleri Kitaplar. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 414-426. https://doi.org/10.48066/kusob.1589579

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı