Research Article
BibTex RIS Cite

Laborant Ve Veteriner Sağlık Bölümü Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bireysel Kariyer Planlamaları ve Meslek Kaygıları Arasındaki İlişki

Year 2024, Volume: 17 Issue: 3, 234 - 243
https://doi.org/10.30607/kvj.1500393

Abstract

Türkiye’deki işletmelere kalifiye eleman sağlamada meslek yüksekokullarının çok önemli olduğu bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, Afyon Kocatepe Üniversitesi Laborant ve Veteriner Sağlık Bölümü Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin bireysel kariyer planlamalarını ve gelecek beklentilerini belirlemektir. Söz konusu bölüm Kocatepe Üniversitesi çatısı altında Bayat, Emirdağ ve Şuhut olmak üzere üç ilçede bulunmaktadır. Bu bağlamda bu okullarda öğrenim gören tüm öğrencilere anket soruları gönderilmesine rağmen anketi cevaplayan 278 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Sonuç olarak, Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin eğitim düzeyi, çalışma durumu ve kardeş sayısı ile kariyer planlama kararları ve mesleki kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bu durum Z kuşağındaki öğrencilerin kariyer planlama ve kaygı düzeylerinin düşük olduğunun bir göstergesi olarak kabul edilmektedir. Bu çalışma ile gelecek çalışmalara ışık tutulacağı, aynı zamanda farklı bölümlerde eğitim gören öğrencilerle bu çalışmaların tekrarlanması ve daha da detaylandırılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.

References

  • Adıgüzel, O. (2008). Türkiye’de Gençlerin Kariyer Planlamasını Etkileyen Faktörler ve Üniversite Hazırlık Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, (Basılmamış Doktora Tezi), Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Akoğlan Kozak M. ve Dalkıran T. (2013). Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 41-52.
  • Anafarta Nilgün, (2001), Orta Düzey Yöneticilerin Kariyer Planlamasına Bireysel Perspektif Antalya: Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:1 Sayı:2.
  • Aytaç, S. (1997), Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi, Planlaması, Geliştirilmesi, Sorunları, İstanbul: Epsilon Yayınları, 1. Baskı.
  • Byars, Lloyd L. ve Leslie, W. Rue, (2004), Human Resource Management, Mc Graw Hill Co. Boston.
  • Daft Richard. (1997), Management 4.Baskı. Londra: Dryden Press,
  • Demirbilek, T. (1994). Örgütlerde Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri, D.E.Ü., İİBF Dergisi, Cilt:9, Sayı:2.
  • Enç, Mithat. (1980). Ruhbilim Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları Ankara. 391 s.
  • Erdoğan, H. T. (2009). Bireysel Kariyer Planlama ile Kişisel Başarı Arasındaki İlişkiye Yönelik Dumlupınar Üniversitesinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,
  • Eşme, İsa. (2007). “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Bugünkü Durumu ve Sorunları” Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı Bildiri Kitabı, Yükseköğretim Kurulu Yayınları. 15-26 s.
  • Fındıkçı İlhami, (2000), İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım 2.Baskı.
  • Gençtan, E. (1998). Psikanaliz ve Sonrası.8. Basım. Remzi Kitapevi. İstanbul.
  • Gerçek, Merve (2018). Mesleki Kaygı ve Kariyer Uyumluluğu Arasındaki İlişkiler: Öğretmen Adayları Açısından Bir İnceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 20 Sayı: 2, 297 – 312.
  • Göncü Akbaş, Malike (2019). Lise Öğrencilerinin Kariyer Kaygısı Üzerine Bir Araştırma: Antalya İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya Üniversitesi.
  • Günay, Durmuş & Mahmut Özer (2016). Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science Cilt/Volume 6, Sayı/Number 1, Nisan/April 2016; Sayfa/Pages 1-12
  • Hair J. F. Jr., Anderson R. E., Tatham R. L. ve Black W.C. (2014). Multivariate Data Analysis, New York, Macmillan
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Kaygı Nedenleri (Samsun Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17. 17, 31-63.
  • Keskin, İsmail & Korkut, Ali (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Algıları: Metaforik Bir Analiz Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt/Volume: 13. Sayı/Issue: 33, S. 194-211.
  • Kılıç, H. (2008). “Sorun Odağı ve Çıkış Yolu Olarak Meslek Yüksekokulları”. Meslek Yüksekokulları Araştırması. İstanbul.
  • Köknel, Ö. (2014). Kaygıdan Korkuya. Remzi Kitapevi. İstanbul.
  • Manav, F. (2011). Kaygı Kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi. 5 (9), 201-211.
  • Mert, Z. (2017). Kamu Personeli Seçme Sınavına Hazırlanan Öğretmenlerin Gelecek Kaygıları, İntihar Düşüncelerinin Saptanması ve Sosyo Demografik Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Özhavalı, Müzeyyen, Bulat, Fatma & Kumsel, Merve. (2010). “Ön Lisans Öğrencilerinden Meslek Yüksekokullarına Eleştirel Bir Bakış: Keskin Meslek Yüksekokulu Örneği” Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu 21-22 Ekim. Düzce. 1-10 s.
  • Palmer, M.J., (1993). Performans Değerlendirmeleri, (Çev: Doğan Şahiner), Kişisel Gelişim ve Yönetim Dizisi:9, Rota Yayınları, İstanbul.
  • Savickas, M. L. (2000). Person-environment Fit: Theoretical meaning, conceptual models, and empirical measurement. Journal of Vocational Behavior, 56, 145–146.
  • Seçer Hasibe, (2013), Bireysel Kariyer Planlama ve Kişisel Başarı Algısı Arasındaki İlişki ve Pamukkale Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Denizli.
  • Terim, Burak. & Öztürk; Ahmet. (2009). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Gördes Meslek Yüksekokulunda Bir Uygulama”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7 Sayı:2. 153-168 s.
  • Tunç Azize ve Uygur Akyar. (2001), Kariyer Yönetimi Planlaması ve Geliştirme, Ankara: Gazi Kitabevi, Sayı: 75.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. 10. Baskı, Ankara.
  • Ulaş, Ö., ve Özdemir, S. (2018). Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinde Algılanan Kariyer Engellerinin Yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 672-688. doi: 10.16986/HUJE.2017033806.
  • Ültanır Emel & Ültanır, Gürcan, (2005), Estonya, İngiltere ve Türkiye’de Yetişkinler Eğitiminde Profesyonel Standartlar, Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:1, Sayı:1.

The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department

Year 2024, Volume: 17 Issue: 3, 234 - 243
https://doi.org/10.30607/kvj.1500393

Abstract

Vocational schools are very important in providing qualified staff to businesses in Turkey. The aim of this study was to determine the individual career planning and future expectations of the students of Afyon Kocatepe University, Department of Laboratory and Veterinary Health Vocational School. The survey is performed on vocational schools resident in three districts, Bayat, Emirdağ and Şuhut, under the roof of Kocatepe University. In this context, although survey questions were sent to all students studying in these schools, 278 students who answered the survey constitute the sample of the study. As a result, no significant relationship was found between the education level, employment status and number of siblings of Vocational School students and their career planning decisions and occupational anxiety levels. This situation is accepted as an indicator that the career planning and anxiety levels of Generation Z students are low. It is thought that this study will shed light on future studies and it will be useful to repeat and further elaborate these studies with students studying in different departments.

References

  • Adıgüzel, O. (2008). Türkiye’de Gençlerin Kariyer Planlamasını Etkileyen Faktörler ve Üniversite Hazırlık Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, (Basılmamış Doktora Tezi), Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Akoğlan Kozak M. ve Dalkıran T. (2013). Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 41-52.
  • Anafarta Nilgün, (2001), Orta Düzey Yöneticilerin Kariyer Planlamasına Bireysel Perspektif Antalya: Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:1 Sayı:2.
  • Aytaç, S. (1997), Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi, Planlaması, Geliştirilmesi, Sorunları, İstanbul: Epsilon Yayınları, 1. Baskı.
  • Byars, Lloyd L. ve Leslie, W. Rue, (2004), Human Resource Management, Mc Graw Hill Co. Boston.
  • Daft Richard. (1997), Management 4.Baskı. Londra: Dryden Press,
  • Demirbilek, T. (1994). Örgütlerde Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri, D.E.Ü., İİBF Dergisi, Cilt:9, Sayı:2.
  • Enç, Mithat. (1980). Ruhbilim Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları Ankara. 391 s.
  • Erdoğan, H. T. (2009). Bireysel Kariyer Planlama ile Kişisel Başarı Arasındaki İlişkiye Yönelik Dumlupınar Üniversitesinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,
  • Eşme, İsa. (2007). “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Bugünkü Durumu ve Sorunları” Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı Bildiri Kitabı, Yükseköğretim Kurulu Yayınları. 15-26 s.
  • Fındıkçı İlhami, (2000), İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım 2.Baskı.
  • Gençtan, E. (1998). Psikanaliz ve Sonrası.8. Basım. Remzi Kitapevi. İstanbul.
  • Gerçek, Merve (2018). Mesleki Kaygı ve Kariyer Uyumluluğu Arasındaki İlişkiler: Öğretmen Adayları Açısından Bir İnceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 20 Sayı: 2, 297 – 312.
  • Göncü Akbaş, Malike (2019). Lise Öğrencilerinin Kariyer Kaygısı Üzerine Bir Araştırma: Antalya İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya Üniversitesi.
  • Günay, Durmuş & Mahmut Özer (2016). Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science Cilt/Volume 6, Sayı/Number 1, Nisan/April 2016; Sayfa/Pages 1-12
  • Hair J. F. Jr., Anderson R. E., Tatham R. L. ve Black W.C. (2014). Multivariate Data Analysis, New York, Macmillan
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Kaygı Nedenleri (Samsun Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17. 17, 31-63.
  • Keskin, İsmail & Korkut, Ali (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Algıları: Metaforik Bir Analiz Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt/Volume: 13. Sayı/Issue: 33, S. 194-211.
  • Kılıç, H. (2008). “Sorun Odağı ve Çıkış Yolu Olarak Meslek Yüksekokulları”. Meslek Yüksekokulları Araştırması. İstanbul.
  • Köknel, Ö. (2014). Kaygıdan Korkuya. Remzi Kitapevi. İstanbul.
  • Manav, F. (2011). Kaygı Kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi. 5 (9), 201-211.
  • Mert, Z. (2017). Kamu Personeli Seçme Sınavına Hazırlanan Öğretmenlerin Gelecek Kaygıları, İntihar Düşüncelerinin Saptanması ve Sosyo Demografik Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Özhavalı, Müzeyyen, Bulat, Fatma & Kumsel, Merve. (2010). “Ön Lisans Öğrencilerinden Meslek Yüksekokullarına Eleştirel Bir Bakış: Keskin Meslek Yüksekokulu Örneği” Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu 21-22 Ekim. Düzce. 1-10 s.
  • Palmer, M.J., (1993). Performans Değerlendirmeleri, (Çev: Doğan Şahiner), Kişisel Gelişim ve Yönetim Dizisi:9, Rota Yayınları, İstanbul.
  • Savickas, M. L. (2000). Person-environment Fit: Theoretical meaning, conceptual models, and empirical measurement. Journal of Vocational Behavior, 56, 145–146.
  • Seçer Hasibe, (2013), Bireysel Kariyer Planlama ve Kişisel Başarı Algısı Arasındaki İlişki ve Pamukkale Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Denizli.
  • Terim, Burak. & Öztürk; Ahmet. (2009). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Gördes Meslek Yüksekokulunda Bir Uygulama”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7 Sayı:2. 153-168 s.
  • Tunç Azize ve Uygur Akyar. (2001), Kariyer Yönetimi Planlaması ve Geliştirme, Ankara: Gazi Kitabevi, Sayı: 75.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. 10. Baskı, Ankara.
  • Ulaş, Ö., ve Özdemir, S. (2018). Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinde Algılanan Kariyer Engellerinin Yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 672-688. doi: 10.16986/HUJE.2017033806.
  • Ültanır Emel & Ültanır, Gürcan, (2005), Estonya, İngiltere ve Türkiye’de Yetişkinler Eğitiminde Profesyonel Standartlar, Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:1, Sayı:1.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Veterinary Medicine
Journal Section RESEARCH ARTICLE
Authors

Sibel Kula Ölmez 0000-0002-5116-9485

Mustafa Özbek 0000-0002-6736-2124

Early Pub Date September 6, 2024
Publication Date
Submission Date June 12, 2024
Acceptance Date August 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Kula Ölmez, S., & Özbek, M. (n.d.). The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department. Kocatepe Veterinary Journal, 17(3), 234-243. https://doi.org/10.30607/kvj.1500393
AMA Kula Ölmez S, Özbek M. The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department. kvj. 17(3):234-243. doi:10.30607/kvj.1500393
Chicago Kula Ölmez, Sibel, and Mustafa Özbek. “The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department”. Kocatepe Veterinary Journal 17, no. 3 n.d.: 234-43. https://doi.org/10.30607/kvj.1500393.
EndNote Kula Ölmez S, Özbek M The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department. Kocatepe Veterinary Journal 17 3 234–243.
IEEE S. Kula Ölmez and M. Özbek, “The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department”, kvj, vol. 17, no. 3, pp. 234–243, doi: 10.30607/kvj.1500393.
ISNAD Kula Ölmez, Sibel - Özbek, Mustafa. “The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department”. Kocatepe Veterinary Journal 17/3 (n.d.), 234-243. https://doi.org/10.30607/kvj.1500393.
JAMA Kula Ölmez S, Özbek M. The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department. kvj.;17:234–243.
MLA Kula Ölmez, Sibel and Mustafa Özbek. “The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department”. Kocatepe Veterinary Journal, vol. 17, no. 3, pp. 234-43, doi:10.30607/kvj.1500393.
Vancouver Kula Ölmez S, Özbek M. The Relationship Between Individual Career Planning and Occupational Anxiety of Vocational School Students of Laboratory and Veterinary Health Department. kvj. 17(3):234-43.

13520    13521       13522   1352314104

14105         14106        14107       14108