Bu araştırmada, Elazığ arıcılık işletmelerinin üretim ve pazarlama şekilleri ortaya konulmuş ve problemlere ilişkin çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır. Arıcılık hakkında açık ve kapalı uçlu sorulardan oluşan anket formu hazırlanmıştır. Toplam 218 anket formu Elazığ’daki arıcılarla yüz yüze görüşerek doldurulmuştur. Arıcılık ürünlerinin sırasıyla bal (% 99,5), bal mumu (% 36,2), arı (% 34,4), polen (% 10,1), ana arı (% 8,7), arı sütü (% 6,4) ve propolis (% 5); üretimi yapılan bal çeşitlerinin sırasıyla petekli bal (% 93,6), süzme bal (% 80,3), kara kovan balı (% 35,8), seksiyon balı (% 2,3) ve çam balı ( % 0,9) olduğu belirlenmiştir. İşletmelerin ürettikleri bal pazarlama şekilleri sırasıyla, perakende satış (% 84.9), aile içinde tüketim (% 27.1), yerel toptancılara satış (% 23.4), ulusal toptancılara satış (% 9.2) ve kooperatiflere satış (% 6.0) şeklinde tespit edilmiştir. Ürünlerin satışında karşılaşılan problemler ise sırasıyla, gerçek değerinde satılamaması (% 52,8), dış kaynaklı ürünlerinin kontrolsüz olarak piyasa girişi (% 47,7), ürünlerinin doğallığı konusundaki tereddüt (% 43.9), pazarlamada etkili olacak kooperatiflerin olmaması (% 43,5) ve ürünlerinde fiyat standardının oluşmaması (% 41.6) şeklide tespit edilmiştir. Arıcılıkla ilgili belirlenen problemler çözümlendiği zaman, arıcılık hem ülke ekonomisi hem de bölge insanları için daha yararlı olacaktır. Problemlerin çözümünde en önemli faktörün üreticilerin bilimsel ve bilinçli üretimle birlikte organizeli bir pazarlama sistemini kurmaları olduğu ifade edilebilir.
In this study, the ways of production and marketing and also the problems in Elazığ beekeeping were determined and suggestions for beekeping in Elazığ were presented. It was determined that the most beekeeping products in Elazığ were honey (99,5 %), beeswax (36,2 %), workerbee (34,4 %), pollen (10,1 %), queen bee ( 8,7 %), royal jelly (6,4 %), propolis (5 %), respectively. The honey types produced were determined as comb honey (93,6 %), extracted honey (80,3 %), old type hive honey (35,8 %), shallow honey (2,3 %) and pine honey (0,9 %), respectively. The marketing methods of honey were determined as retail selling (84,9 %), individual consumption within family (27,1 %), local wholesaler (23,4 %), national wholesaler (9,2 %) and selling to cooperatives (6,0%), respectively. The problems occured during sales were determined as lower price than the market value (52,8 %), entry into market of foreign source products (47,7 %), suspicion about naturalness of products (43,9 %), no have cooperatives (43,5 %), no have price standards of products (41,6 %), respectively. In this study, it thought that it will contribution to region’s people and to country’s economy with the problems are solved. The most factor to solution of problems can be explained as to be producers’ scientific and to set their marketing system
Other ID | JA46GD53DC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 45 Issue: 2 |